Minä olen -juttusarjan toinen osa julkaistu - Vuorossa Emma Kimiläinen

26.10.2023

« Takaisin

Minä olen -juttusarja on AKK:n uusi viestintäkampanja, jonka tarkoituksena on nostaa esille henkilöitä suomalaisesta autourheilusta. Syksyn 2023 ajan valokeilassa ovat suomalaiset naisautourheilijat. Sarjan toisessa osassa ääneen pääsee Emma Kimiläinen.

 

Pinkki auto on punainen vaate radalla – “Harmi, että pitää olla vähemmän nainen”, sanoo Emma Kimiläinen

 

Emma Kimiläinen on viihtynyt ratin takana käytännössä koko ikänsä. Ensimmäisen kerran hän istui paikallaan olevassa kartingautossa vain yksivuotiaana. Kolmevuotiaana auto vedettiin käyntiin ja pikkuinen Emma pääsi ajamaan. Viisivuotiaana alkoi edelleen jatkuva kilpaura.

– Kompastuin takarenkaaseen ja iskin käteni kuumaan moottoriin. Siitä muistan parkkipaikan noin kolmevuotiaana, Kimiläinen kertaa ensimmäisiä ajokokemuksiaan.

Kimiläisen isä oli ostanut sukulaismiehen kanssa kartingauton, jonka mukana tuli myös lasten kokoa oleva malli. Tuolla pienellä – nykymittakaavassa suurella – kartingautolla otettiin ensivauhdit tulevalle uralle. Ratana toimi iltaisin kiinni menneen tavaratalon parkkipaikka. 

 

Uusia haasteita veneiden parissa?

Hypätään 90-luvun alun lamavuosien parkkipaikalta tähän päivään. Emma Kimiläinen on syksyn aikana tanssinut miljoonayleisölle MTV:n suositussa Tanssii tähtien kanssa -ohjelmassa. 

Pohjoismainen STCC-vakioautosarja on ollut tänä vuonna tauolla komponenttipulan vuoksi, mutta ensi kaudella olisi taas määrä ajaa. Se on myös Kimiläisen tähtäimessä, ja sopimus on Exion Racingin kanssa. 

Tutun vakioautosarjan lisäksi tarjolla saattaa olla myös jotain ihan muuta.

– E1 Series on uusi täyssähköinen F1-venesarja. Olen mukana heidän kuljettaja-akatemiassa E1 Series Pilot Academy programmessa, jossa minusta koulutetaan venepilottia. Lähden suorittamaan viimeisiä koulutuspäiviä heti TTK:n finaalin jälkeisenä aamuna Milanoon, Kimiläinen sanoo lokakuun lopulla tätä haastattelua tehdessä. 

Koulutuksen ensimmäiset päivät ovat onnistuneesti jo takana päin. Kimiläinen sanoo omaavansa sen johdosta Power boating -lisenssin, mutta vielä pitäisi erikoistua E1-sarjan Race Bird -kilpavehkeeseen.

E1 Seriesin taustalla häärää sama mies kuin sähköisissä kilpa-autosarjoissa Extreme E:ssä ja Formula E:ssä, Alejandro Agag.

Tiimien omistajista löytyy urheilumaailman suurimpia tähtiä menneiltä vuosilta. Oman tiiminsä sarjassa omistavat tennistähti Rafael Nadal, Red Bullin F1-kuski Sergio Peréz, entinen Chelsean maalitykki Didier Drogba ja jenkkifutiksen ikoni Tom Brady. Lisäksi yhdysvaltalainen DJ ja tuottaja Steve Aoki sekä maailman suurimpiin krikettitähtiin lukeutuva intialainen Virat Kohli ovat maalanneet nimensä tallien seiniin.

– Hyvin mielenkiintoinen projekti ja hirveän hauska juttu, kun olen merisairas. Toisaalta, kun itse ajaa niin ei siinä samalla tavalla tule paha olo, Kimiläinen miettii.

Hänen mukaansa kuskien valinnat ovat aina tietynlaista politikointia. 

– Tiimit valitsevat kuljettajat. Olenko minä suomalaisena tarpeeksi kiinnostava? Täytyy vain odottaa, mitä tapahtuu. Ja pitäähän tässä suorittaa vielä se lisenssi kunnialla loppuun ennen kuin minut voitaisiin edes palkata, hän toteaa.

 

Alastonkuvien oletettiin kuuluvan sopimukseen

Politikointi ja muu suhmurointi on tullut Emma Kimiläisen uralla vastaan aiemminkin. Ennen kaikkea siksi, että hän on ollut nainen miesten maailmassa.

Yksi väkevä esimerkki on vuodelta 2010, kun ajosopimus Yhdysvaltoihin jäi tekemättä.

– Minun olisi pitänyt poseerata alastomana miestenlehdessä, jotta saisin ajaa. Se oli sovittu, ilman että asiasta oli minulta kysytty. Oletettiin vain, että näin se menee, Kimiläinen muistelee. 

– Kun ilmoitin, että tämä ei sovi pätkääkään niin sitten todettiin, että sopimus on valitettavasti pyyhitty pois pöydältä. Minulle sanottiin, että jos haluan pärjätä naisena tällä alalla, niin yksinkertaisesti seksi myy ja piste.

Kimiläisen mukaan maailma on kuitenkin muuttunut 13 vuoden takaisesta parempaan suuntaan. Jo pelkästään se, että hän on voinut puhua tällaisesta asiasta, kertoo muutoksesta. 

– Aiemmin en edes tuonut tuollaista esiin. Vahingossa lipsautin sen yhdessä podcastissa, kun kysyttiin absurdeinta minulle tapahtunutta asiaa. Siitä nousi hirveä meteli. Tuolloin oli juuri ollut me too -kampanja isollaan, ja (naisten formulasarja) W Series alkanut. 

Hän sanoo, että lipsautuksesta huolimatta asiasta tuntui turvalliselta keskustella. Enää ei tarvinnut miettiä, sahaako omaa oksaansa. Työnantajat ovat olleet useimmiten miehiä. 

– En ole halunnut, että minut koetaan hankalana. On aina pitänyt miettiä, että jos tuon tällaisia esille, niin minua pidetään vaikeana ja hankalana tyyppinä. Suu kiinni vaan, unohtaa kaiken ja eteenpäin. Oli se sitten oikein tai väärin.

Kimiläinen ei ole halunnut ajamisen lisäksi ottaa roolia lasikattojen rikkojana puheen avulla. Sellainen kasvattaa valokeilaa ja sitä myöten paineet kasvavat.  

– Jos teot radalla rikkovat lasikattoja ja inspiroivat muita, niin mahtava juttu. En ole siihen päälle halunnut ottaa taakkaa siitä, että olisin aktiivinen tasa-arvon ja diversiteetin puolestapuhuja. 

Kimiläinen sanoo suoraan, että naisellisuuden korostaminen radalla tuo ongelmia. Esimerkiksi vaaleanpunainen auto tai kypärä ovat käytännössä punainen vaate miespuolisille kuskeille. 

–  Nyt kun miettii, niin on harmi, että pitää olla vähemmän nainen. Se on ollut keino ja ratkaisu. On pitänyt miettiä, miten teen ajamisesta itselleni mahdollisimman helppoa.

 

Itsenäistyminen tapahtui teini-ikäisenä maailmankansalaisena

Ihan ajouran alussa oma isä toimi pienen Emman mekaanikkona. Kun ajaminen alkoi mennä totisemmaksi, auton kimpussa häärivät esimerkiksi Jani Pinola ja Juuso Teuronen

AKK:n valmennusryhmiin Kimiläinen liittyi ensimmäisen kerran 13-vuotiaana ja varsinaisesti ensimmäinen tiimi oli vuonna 2003 Kohtala Sports, jossa hänen tallikaverinaan oli samanikäinen poika nimeltä Valtteri Bottas.

– Tuossa iässä matkustin jo usein itsekseni. Vastaanottamassa oli henkilö X ja sain puhelinnumeron mukaan. Sitten jossain Milanon lentokentällä etsin sitä vastaanottajaa 14-vuotiaana, ja soittelin, että tässä mä olisin aulassa, missähän mahdollisesti olet, Kimiläinen nauraa. 

Teini-ikä oli siis itsenäistymisen paikka. Passin välissä oli rahatukko mukana, kun ei 20 vuotta sitten vielä ollut oikein muitakaan vaihtoehtoja. Kimiläinen sanoo olleensa vastuuntuntoinen, ja käyneensä oman teini-ikänsä läpi jo ennen muita. Lisäksi AKK:n valmennusryhmässä annettiin paljon koulutusta myös ajamisen ulkopuolisiin asioihin, kuten englannin kieleen ja siihen, miten maailmalla selvitään.

– Oli paljon muutakin oppia kuin ajamista.

Tuon “muun” osaaminen olikin tärkeää, sillä teini-ikäisen Kimiläisen meno kuulostaa päätä huimaavalta. 

– Peruskaava oli, että keskiviikkona alkoi ajoreissu, sunnuntaina tai maanantaina takaisin kotiin, tiistaina pyykinpesu ja keskiviikkona taas lähdettiin. Koko ajan reissun päällä. Koulutehtävät otin mukaan ja tein niitä esimerkiksi lentokoneessa. Olen aina ollut hyvä optimoimaan ajankäyttöäni.

 

Koulut on käyty kunnialla läpi

Homma kuitenkin toimi myös koulun osalta, sillä Kimiläinen kertoo lähteneensä yläasteelta yhdeksän keskiarvolla. Eikä koulunkäynti ole siihen jäänyt. Mäkelänrinteen lukion lisäksi hän on valmistunut Metropolian ammattikorkeakoulusta tradenomiksi ja US Sports Academy -yliopistosta kansainvälisen urheilujohtamisen linjalta.

Ensi kauden on siis määrä mennä ainakin vakioautosarjassa Pohjoismaissa, ja ehkä myös sähköisten formulaveneiden parissa pitkin maailmaa, mutta entäpä sitten isona, tuleeko Emma Kimiläisestä ensimmäinen nainen tallipäällikkönä F1-sarjassa?

– W Seriesissä jo sanoivat, että mielellään ottaisivat minut tallipäälliköksi, kun lopetan ajamisen. Nyt toki kohtalo sillä sarjalla on tuntematon. Pitäisi varmaan alkaa verkkoja laittaa vesille, jos haluaisi sellaiseksi. Miten se onnistuisi, sitä pitäisi miettiä. Minua voisi myös kiinnostaa lukea urheilupsykologiaa Jyväskylän yliopistossa edellisen tutkinnon päälle. Never say never…

 

teksti: Markus Heikkilä

Design Mainostoimisto Ajaton Oy