Rallin kansallisten 2WD autojen tekniikan sääntöluonnos vuodelle 2021 julkaistu

15.11.2019

« Takaisin

Rallin kansallisten 2WD autojen uusi sääntöluonnos on nyt julkaistu kommentoitavaksi. Tutustu, kommentoi ja vaikuta!

Rallin lajiryhmä antoi tekniikan lajiryhmälle työstettäväksi tekniikkasäännöstön, mikä sallisi vapaammat moottorit kansalliseen ralliautoon. Tekniikan lajiryhmä on tehtävää käsitellyt ja ohessa nyt tekniikkalajiryhmän sääntöLUONNOS siitä, millainen rallin kansallinen kaksivetosääntö vuodelle 2021 voisi olla. Tekniikan lajiryhmä korostaa, että kyseessä on todellakin luonnos ja keskustelun avaus niiden harrastajien kanssa, jotka näillä autoilla ajavat ja harrastavat. Tekniikan lajiryhmä haluaa mielipiteitäsi tähän sääntöön. Lähetä sähköpostia lajipäällikölle iiro.palmi@autourheilu.fi. tai tule keskustelemaan kanssamme AKK:n osastolle Hanaa Expo -näyttelyyn Lahteen. Nyt on se hetki kun voi ja pitää vaikuttaa!

Tekniikan lajiryhmän perusajatuksena olisi säilyttää nykyinen F-ryhmä vain pienin muutoksin lähes sellaisena kuin se tällä hetkellä on. F-ryhmän rinnalle tehtäisiin vapaampi ryhmä, jonka työnimenä on "Ryhmä Y". FIN R 2WD sääntö poistuisi samassa yhteydessä. F-ryhmästä poistuisi ikärajoitteet, joten nykyisellä FIN R 2WD autolla voisi ajaa sellaisenaan F-ryhmässä tai sille voisi tehdä myös halutessaan F-ryhmässä sallitut muutokset. Toinen vaihtoehto olisi päivittää auto uuden ”Y” ryhmän säännön mukaiseksi.

”Y” -ryhmän olennaisimmat vapautukset olisivat moottorisääntö, missä alkuperäinen moottori voitaisiin vaihtaa toiseen auton moottoriin, mikäli moottorin kuutiotilavuus kasvaa enintään 25% kyseisen automallin suurimmasta moottorikoosta. Moottorin kauppamerkin ei siis tarvitsisi olla sama kuin korin. Moottorin enimmäistilavuus voisi olla 3550cm3. Myös enintään 1450cm3 ahdetut moottorit olisivat sallittuja enintään kahdella ahtimella ja ilman kuristinta, mutta vain autoihin, jotka ovat vuosimalliltaan vähintään 2005. Näihin uudempiin autoihin sallittaisiin myös vetotavan muutos eli näin suomalaisten harrastajien kovasti suosima takaveto olisi mahdollista tehdä myös uudempiin autoihin. Vakaajasiiveke saisi olla vähän näyttävämpi ja lokasuojien ja luukkujen materiaali olisi vapaa. Näiden autojen turvallisuusvarusteiden tulisi olla nykyisten vaatimusten mukaisia, millä taattaisiin turvallinen harrastaminen lisääntyneestä suorituskyvystä huolimatta.

Ole ystävällinen ja lue sääntöLUONNOS ajatuksella ja lähetä kommenttisi sähköpostilla lajipäällikölle iiro.palmi@autourheilu.fi 31.12.2019 mennessä.  KAIKKI sähköpostilla tulleet kommentit toimitetaan lajiryhmän seuraavaan, tammikuun kokoukseen, missä lajiryhmä ensimmäisen kerran sitten muokkaa sääntökokonaisuutta harrastajien haluamaan suuntaan. Tarkoitus on saada sääntökokoelma periaatteeltaan valmiiksi toukokuussa 2020 tullakseen voimaan 1.1.2021. Kommenteista julkaistaan myös yhteenveto harrastajien kommentoitavaksi.

Keskustelu sosiaalisessa mediassa on hyvä asia, mutta kommentoimalla ainoastaan siellä et voi vaikuttaa tulevaan sääntöön. Joten lue, keskustele muiden harrastajien kanssa ja lähetä sähköpostia. Älä ujostele kertoa, jos sinulla on ideoita miten muuttaa sääntöluonnosta! Onko sääntö joltain osin vielä liian ahdasmielinen? Vai ollaanko jossain kohtaa jo liiankin vapaamielisiä? Perustele mielipiteesi ja vaikuta! Kaikki ehdotukset ovat tervetulleita!

Sääntöluonnoksen löydät täältä: https://www.autourheilu.fi/site/assets/files/1613/2021_erityismaaraykset_ryhmalle_y_v3_02112019.docx

Rakentavin yhteistyöterveisin

Tekniikan lajiryhmä

 

Design Mainostoimisto Ajaton Oy