Uutiset
Aatu Hakalehdolla edessä ikimuistoinen viikko Jyväskylässä – “Mahtavaa tehdä MM-debyytti jo tänä vuonna”
25.7.2025
Eurotrial 2025 -maastoautokilpailu huipentui menestyksekkäästi Raisiossa
24.7.2025
AKK:n puheenjohtajavaalit 2025: valinta suomalaisen autourheilun tulevaisuudelle
23.7.2025
12-vuotias Oiva Vettenranta voitti FIA Karting Academy-Junior -kilpailun Saksassa
21.7.2025
Haku avattu suomalaisille kilpailijoille FIA Kartingin Arrive & Drive World Cupiin 14.-16.11.2025
19.7.2025
Raisiossa ajetaan mestaruudesta – Eurotrial-viikonloppu starttaa!
18.7.2025
Kardaanikunkku – jokkiksen klassikkotapahtuma, jossa historia, yhteisö ja turvallisuus kohtaavat
18.7.2025
Flying Finn Tour -kiertue jatkuu - tervetuloa tutustumaan autourheiluun Lempäälän Ideaparkiin
18.7.2025
Ehdokasesittely - Pasi Mäenpää ehdolla AKK-Motorsport ry:n puheenjohtajaksi
17.7.2025
Off road trialin EM-kisat Raisiossa - osallistujia 15 eri maasta
16.7.2025
Rallin Lajiryhmä päätös - SM O.K. Auto Ralli EK7 Tapahtumat
25.9.2020
Rallin SM-Sarjan kauden neljännessä osakilpailussa, SM O.K. Auto Rallissa Kouvolassa sattui erikoiskokeella no. 7 tapahtumasarja, joka on herättänyt paljon keskustelua eri kanavissa.
Tilanteessa oli osallisena kaksi kilpailijaa (numerot 17 ja 18).
AKK:n Rallin Lajiryhmä kokoontui keskiviikkona 23.9.2020 ja käsitteli asiakokonaisuuden, jossa kilpailija no. 18 osui erikoiskokeella kaataneeseen kilpailijan no. 17 autoon ja samalla aiheuttaen vaaratilanteen kaatanutta autoa nostaneiden katsojien kanssa.
Käsitellessään asiaa, lajiryhmä huomioi kaikki asiasta saadut kirjalliset lausunnot, seuraavilta tahoilta:
- Kilpailija No. 17
- Kilpailija No. 18 (1- ja 2-ohjaaja)
- Kilpailunjohtaja
- Paikalla ollut lähin toimitsija
- Varoittamaan mennyt katsoja
- Erikoiskokeen maalitoimitsija
- Kilpailunjohtaja
- Johtokeskuksen päällikkö
Lisäksi asian käsittelyssä huomioitiin kaikki saatavilla olleet videotodisteet.
Käsittelyssä todettiin, että kilpailija no. 18 aiheutti selkeästi vaaratilanteen, ja huolimatta osumisesta kanssakilpailijan autoon, kilpailija ei reagoinut osumaan tai pysähtynyt osuman jälkeen vaan jatkoi kilpailemista. Lajiryhmän näkemyksen mukaan, kilpailija syyllistyi tilanteessa selkeään vaaratilanteen aiheuttamiseen sekä epäurheilijamaiseen käytökseen.
Lajiryhmän päätös: Kilpailijalle no. 18 annetaan varoitus (18 kk) epäurheilijamaisesta käytöksestä ja välinpitämättömästä toiminnasta toista kilpailijaa ja katsojia kohtaan. Lisäksi asiassa huomioitiin se, että kilpailija ei ole maininnut selkeästä vaaratilanteesta mitään erikoiskokeen maaliin saavuttuaan.
Lajiryhmä haluaa korostaa, että tulevaisuudessa vastaavissa tilanteissa myös ulosajaneella kilpailijalla on oma vastuunsa mahdollisten vaaratilanteiden ja lisä-onnettomuuksien ehkäisyssä, mm. varoituskolmion käytöllä ja kanssakilpailijoiden varoittamisella.
Lisätiedot: Lajipäällikkö Henrik Frank, etunimi.sukunimi@autourheilu.fi, 040-5349977