Uutiset
Driftingkausi starttaa FlyingFinn.tv:ssä - viikonlopun livelähetykset katsottavissa maksutta!
25.4.2025
AKK:n hallitus kokoontui 25.4.2025 etäyhteydellä - valmennuksen kehitysprojekti käynnistyy ja kypärästandardit päivittyvät
25.4.2025
Škoda Motorsport Suomi etsii tiimiinsä nuoria rallilupauksia SM-kaudelle 2026
24.4.2025
Menestyksen polku: AKK ja KIHU yhdessä autourheilijoiden kehityksen tukena
18.4.2025
Kypärästandardi FIA STANDARD 8859-2024 sallittu AKK:n alaisissa kilpailuissa
17.4.2025
Jokkis teknisen valvojan tiedote harrastajille kesäkaudelle 2025
17.4.2025
Karting Flying Finn Juniori Cup kalenterimuutos - lisämääräys no2 julkistettu
16.4.2025
Jokkis SM Liiga 2025 joukkueiden ilmoittautuminen avattu
15.4.2025
Jokkis kysely harrastajille, kysely avoinna 30.4.2025 asti
15.4.2025
Ehdokkaiden ennakkoilmoittautuminen avattu – jäsenkysely nosti esiin selkeitä odotuksia tulevalle puheenjohtajalle
15.4.2025
Rallisprintin tulevaisuusseminaari 8.12.2017
20.12.2017
AKK:n Rallisprintin Lajiryhmä kutsui kokoon perjantaina 8.12. ryhmän laji-aktiiveita niin kilpailija- kuin toimitsijapuolelta keskustelemaan rallisprintin nykytilasta, sekä pohtimaan lajin tulevaisuutta ennen kaikkea pitkällä tähtäimellä.
Tilaisuudessa oli paikalla seuraavat henkilöt:
Henrik Frank, lajipäällikkö
Minna Ahola, lajiryhmän puheenjohtaja
Erkki Koskelo, lajiryhmän jäsen
Veikko Lehtonen, lajiryhmän jäsen
Hannu Hyttinen, lajiryhmän jäsen
Kutsuttuina:
Ari Saxberg, tekniikan lajiryhmän puheenjohtaja
Mika Myllylä, aktiivikilpailija
Vesa Huupponen, aktiivikilpailija
Mats Rinne, aktiivikilpailija
Kari Tasanko, Future Cup-promoottori
Jyrki Sulka, aktiivikilpailija/toimitsija
Kari Karu, aktiivikilpailija
Ilkka Pohjonen, aktiivikilpailija
Eero Wihuri, aktiivitoimitsija
Päivän aikan keskusteltiin rallisprintin nykytilanteesta, haasteista sekä luotiin tavoitteet sille, mitä asioita päivän aikana tultaisiin keskustelemaan.
Päivä rakentui vahvasti ryhmätöiden tekemiseen, jossa kolme ryhmää sai kaikki pohdittavakseen omat aihe-alueensa, joiden tavoite oli miettiä asiat ennen kaikkea pitkällä tähtäimellä yli viiden vuoden päähän. Ryhmien aiheet olivat seuraavat:
- Rallisprintin tekniikka-asiat ja lajin tekninen kehitys
- Kilpailukonsepti ja sen kehittäminen, kilpailujen markkinointi
- Toimitsijan urapolku, koulutukset sekä kilpailijoiden urapolku ja harrastamiskynnyksen pitäminen matalana
Tässä tiivistettynä asioita, jotka ryhmätöiden tuotoksena nousi esille:
Rallisprintin tekniikka-asiat ja lajin tekninen kehitys
- Muutosten perusajatus aina saada mukaan uutta kilpailukalustoa, mutta myös pitää olemassaolevat autot mukana
- Tekniikkasääntöjen kehityjsen tulee olla aina pitkäjänteistä
- SS-autojen sääntöjä päivitettävä jo lyhyellä aikajänteellä esim. korisääntöjen osalta
- SS-autojen painosääntöjä tulee tarkentaa
- Luokkajako tulee miettiä tarkemmin vastaamaan voimassaolevia painosääntöjä
- Mahdollinen asfalttirallirenkaan käyttö asfalttisprineissä
- Yleisesti todettiin, että rallisprintissä käytettävien autojen tulee olla näyttäviä ja lajin luonteeseen kuuluu myös autojen rakentelukulttuuri
Kilpailukonsepti ja sen kehittäminen, kilpailujen markkinointi
- Nykyisessä kilpailukonseptissa paljon kehitettävää ja moderinsoitavaa
- Kilpailupäivän läpivienti saatava tiiviimmäksi, jotta yleisö kiinnostuu
- Keskusteltiin mahdollisesta lähtövälin tiivistämisestä esim. 20 sekuntiin, varsinkin radoilla jotka sen sallii
- Katsastustoiminnan tehostaminen ja tiivistäminen
- Nostettiin esille sarjakilpailujen osalta ns. "vuosikatsastus"-mahdollisuus
- Kilpailudokumenttien sähköistäminen
- Nostettiin esille luokkien ajojärjestys, ja ajatusmalli jossa aina lähtöjärjestys olisi "hitaimmasta nopeimpaan"
- Mahdollinen "superfinaali", jossa yleiskilpailuittain esim. 5 parasta kilpailisi lopullisesta voitosta
Yleisesti todettiin, että vaikka kilpailujen järjestämisen taso on varsin korkealla, täydellistä kilpailutapahtumaa ei ole vielä tehty. Yhtenä tärkeänä tekijänä ihennekilpailun toteutukselle on tapahtuman tiivis läpivienti, niin kilpailijoiden, yleisön kuin myös järjestäjän näkökulmasta.
Todettiin myös, että kilpailukonseptin kehitystä jarruttaa hyvin usein korkea kynnys asioiden toteuttamiseen ja totutuista tavoista poikkeamiseen.
Toimitsijan urapolku, koulutukset sekä kilpailijoiden urapolku ja harrastamiskynnyksen pitäminen matalana
- Toimitsijoiden houkutteleminen lajin pariin on laajennuttava ja tehostuttava seuratasolla
- Esitettiin mahdollista toteuttaa myös kilpailijoille ns. "toimitsijapassi", jolla velvoitettaisiin osallistumaan jollain vuosittaisella panoksella myös kilpailujen toteutukseen
- Toimitsijavaihtoa eri lajien välillä tehostettava
- Seuratoiminta tällä hetkellä passiivista, uusia ideoita jäsenten aktivointiin on keksittävä tehokkaasti
- Tiedottamista on tehostettava ja tähän viitaten lajiliitolta toivotaan aktiivisuutta myös tiedottajien koulutuksessa
- Seuroilta toivotaan opastusta myös autojen tekniikka-asioissa, eli ns. "tekniikka-iltojen" toteutus
- Lajiliiton panostettava viranomaisuhteisiin, ja saatettava viranomaisten toimintamalleja yhdenmukaisiksi läpi Suomen
Nämä esille nostetut asiat antavat lajiryhmälle hyviä työkaluja tulevan vuoden lajiryhmätyöhön. Osa asioista on akuutimpia kuin toiset, ja osa asioista voidaan varmasti ottaa työn alle mahdollisen toteutuksen osalta jo nopeammin kuin viiden vuoden tähtäimellä. Nämä esille nostetut asiat eivät kuitenkaan ole mitään päätöksiä, eikä niiden toteutukselle ole vielä olemassa mitään valmiita päätöksiä, vaan ovat ainoastaan ryhmien esille nostamia asioita. Lajiryhmä kuitenkin varmasti ottaa näitä asioita realistiseen pohdintaan, kun lajin tulevaisuutta kehitetään.
Lajiryhmä kiittää kaikkia tilaisuuteen osallistuneita, ja kannustaa myös muita lajin parissa toimivia olemaan yhteydessä lajipäällikköön sekä lajiryhmän jäseniin kaikissa lajia koskevissa asioissta.
Lisätiedot: Lajipäällikkö Henrik Frank, etunimi.sukunimi@autourheilu.fi, 040-5349977