Uutiset
Koulutusjärjestelmässä huoltokatkos maanantaina 11.8.2025
8.8.2025
Secto Rally Finland 2025 ylitti odotukset – suurin yleisö tällä vuosikymmenellä
8.8.2025
Rallicrossin MM-sarjassa ratkaisun hetket KymiRingillä – Niclas Grönholm: “Voitot super tärkeitä”
8.8.2025
FIA Historic Technical Passport-passitusten tilanne
7.8.2025
Haetaan Asfalttisprintin SM-osakilpailujärjestäjiä kaudelle 2026
7.8.2025
Endurancen harrastajilta kerätään palautetta - vastaa kyselyyn 11.8. mennessä
6.8.2025
Viisivuotinen sopimus Suomen MM-rallista solmittu – tavoitteena entistä saavutettavampi ja elämyksellisempi tapahtuma
4.8.2025
Flying Finn Future Star Aatu Hakalehto säväytti Jyväskylässä
4.8.2025
Viikolla 31 Toimiston käyntipalvelu avoinna vain erikseen sopimalla
27.7.2025
Aatu Hakalehdolla edessä ikimuistoinen viikko Jyväskylässä – “Mahtavaa tehdä MM-debyytti jo tänä vuonna”
25.7.2025
Rata-ajon ja endurancen lajiryhmän kuulumisia
4.10.2024
Rata-ajon lajiryhmä kokousti syyskuun puolivälin jälkeen, kun FRC-sarja oli saatu päätökseen.
Lajiryhmä käsitteli viimeiset muutokset rata-ajon lajisääntöihin. Sääntömuutokset tulee nähtäväksi loppuvuoden aikana, mutta ennakkotietona, että suuria muutoksia ei ole tiedossa lajisääntöihin.
Kilpailijoilta on tullut kyselyä V1600-autojen oviputkien sääntömääritelmästä ja sen tulkinnasta. Kyseessä on tilanne, tarvitseeko autossa olla vähintään yksi vai kaksi oviputkea etenkin ratapuolella, jossa ohjaamossa on vain yksi ohjaaja. Asia siirrettiin tekniikan lajiryhmän käsiteltäväksi, joten asian viimeisintä päätöstä joudutaan vielä odottamaan.
Endurancen puolella on ollut aktiivisessa keskustelussa, sallitaanko jatkossa kuljettajien vaihtaminen saman kilpailun sisällä eri tiimien välillä. Virallista päätöstä asiaan ei vielä ole, ja lajiryhmä jatkaa asian taustoittamista endurancen luokkatyöryhmän kanssa.
Time Attackia on suunniteltu ajettavan ensi kaudella samanlaisella mallilla kuin Ruotsissa. Lajiryhmä odottaa kuitenkin vielä tarkempaa esitystä kilpailuiden konseptista ja säännöistä.
Rata-ajon lajipäivät tullaan pitämään 16.11. Tampereella Hotel Scandic Rosendahlissa klo 10.00. Tarkempi ilmoittautuminen tapahtumaan aukeaa myöhemmin. Paikalle ovat tervetulleita kaikki rata-autoilusta kiinnostuneet kuten kilpailijat, luokkien edustajat, kilpailunjärjestäjät, seurojen edustajat ja toimitsijat.
FRC GT Open -luokan luokkatyöryhmä kutsui kaikki luokan harrastajat kokoukseen viimeisessä Alastaron FRC-kilpailussa. Kokouksessa esiteltiin ja keskusteltiin luokan tulevaisuuden suunnasta ja toimenpiteistä. AKK on aktiivisesti mukana kehittämässä luokkaa jatkossakin. Toistaiseksi luokan tekniikkasääntöihin ei ole esitetty muutoksia kaudelle 2025. Luokan viralliset säännöt pyritään julkaisemaan tämän vuoden puolella.
Lajiryhmässä käytiin pohdintaa tulevan kauden FRC-sarjan kilpailuformaatista. Kuluneella kaudella nähtiin kilpailuita, missä FRC-sarja ajoi perjantaista lauantaihin ja sunnuntaina Endurance Cup. Kahdessa kilpailuissa FRC-sarja ajoi perinteisemmällä lauantai-sunnuntai -formaatilla. Todettiin, että tehdään palautekysely sarjan kilpailijoille menneestä kaudesta.
Lisäksi käsittelyssä oli muutamia tilanteita eri kilpailuista, joista kilpailuiden tuomaristo oli esittänyt AKK:lle jatkotoimenpiteitä. Näissä tilanteissa lajiryhmä on suoraan yhteydessä asianosaisiin, ja mahdolliset seuraamukset julkaistaan AKK:n sivuilla välilehdellä AKK-Seuraamusasiat.
Terveisin
Rata-ajon lajiryhmä ja Henri Karjalainen
Kuva: AKK / Joona Gråsten
Yhteystiedot

Henri Karjalainen
Lajivastaava
050 546 0500
henri.karjalainen@autourheilu.fi