Uutiset
Ralliautojen kuntokatsastajien koulutustilaisuudet
17.10.2025
Vapaaehtoisten tarinat: Mika Virtanen – mukana autourheilun maailmassa jo 1980-luvulta
17.10.2025
Näin liiton puheenjohtaja valitaan - päätöksenteon vaiheet liittokokouksessa
17.10.2025
Digital Racing eSM -finaalit LanTrek-tapahtumassa Tampereella 18.10.2025 klo 17
17.10.2025
Seuratoiminnan kehittämistuki 2026
16.10.2025
Rata-ajon FRC-sarjan kalenteri 2026 julkaistu
15.10.2025
Kaudelle 2025 muutos jokkiksen lajisääntöihin
15.10.2025
AKK-Motorsportin hallitus kokoontui 9.10.2025 – tuleva strategiakausi ja liittovaltuuston syyskokous valmistelussa
10.10.2025
Offroadin lajiryhmän kuulumisia 3/25
9.10.2025
Puheenjohtajaehdokkaiden vaalipaneeli tänään 7.10.2026 klo 17.30 - mukana linkki striimiin
7.10.2025
Rata SM V8 Thunder -luokan tekniikkasäännön tulkinta koskien kuristinta
3.6.2021
Rata-ajon ja tekniikan lajiryhmä on saanut V8 Thunder yhdistykseltä pyynnön selvittää kuristimen käyttöön liittyvä sääntöä.
V8 Thunder kuristimien sinetöinti
V8 Thunder -luokan tekninen sääntö kertoo seuraavaa:
5.1 Moottori
Ainoa sallittu moottori on GM:n moottoritehtaan valmistama LS3CC moottori. PASAB on ainoa sallittu uusien moottorien toimittaja. Moottorit tulee olla sinetöity. Mikään sinetöinnin rikkomista edellyttävä työ tai toimi ei ole sallittu.
Tekniikan lajiryhmä on selvittänyt moottorit toimittavalta PASAB:lta, että autot toimitetaan varustettuna kuristimilla, jotka on sinetöity moottorin kaasuläppäkotelon alle. Ylläoleva sääntökohta kertoo, että mikään sinetöinnin rikkomista edellyttävä työ tai toimi ei ole sallittu. Tähän viitaten mikään ei salli kyseisen kuristimen poistamista autosta.
Sääntö kertoo myös:
5.1. Moottori
…
Luokkakatsastajalla ei ole oikeutta koko moottorin jälleen sinetöimiseen. Kilpailijan vastuulla ovat kaikki moottorin sinetit.
Yllä olevaan lauseeseen viitaten luokkakatsastajalla on oikeus suorittaa moottorin osasinetöinti. Toisin sanoen mikäli autolla osallistutaan luokkaan, jonka säännöt ei vaadi kuristinta, kuristin voidaan poistaa, mutta kuristin tulee esittää sinetöitäväksi luokkakatsastajalle ennen kuin autolla osallistutaan V8 Thunder -luokan kilpailuun.
Rata-ajon lajiryhmän puolesta,
Henri Karjalainen
Yhteystiedot

Henri Karjalainen
Lajivastaava
050 546 0500
henri.karjalainen@autourheilu.fi