Uutiset
Rallin, F-Cupin ja HRT:n sarjasäännöt julkaistaan ensi viikolla.
31.10.2025
Plus Katsastus ja AKK Sports Oy jatkavat yhteistyötä - vastuullinen ajaminen ja autourheilu kohtaavat
30.10.2025
Seuratoiminnan kehittämistuki uudistuu
29.10.2025
Tekniikan lajipäivä ( päätoimitsijakoulutus) Tampereella 22.11.2025
28.10.2025
Heli Korkeila – Ralliperheen vahva tekijä, joka tekee vapaaehtoistyötä rakkaudesta lajiin
28.10.2025
Jokkiksen SM kilpailut 2027
28.10.2025
Rallin päätoimitsijoiden jatkokoulutus 8.11.2025 Laukaassa
28.10.2025
Toni Vilanderin kiitos suomalaiselle autourheiluyhteisölle
27.10.2025
AKK:n liittokokous Jyväskylässä: uusi puheenjohtaja, avoimuutta ja yhteistä suuntaa tulevaisuuteen
27.10.2025
Ilmoittaudu rallin lajipäivään 22.11.2025 Vantaalle
27.10.2025
Rattiputken kiinnittäminen driftingissä
12.1.2023
Driftingin lajiryhmä on saanut harrastajilta yhteydenottoja rattiputken sääntöjen mukaisista kiinnityksistä. AKK:n ja FIA:n turvallisuusmääräykset eivät salli rattiakselin yms. kiinnikkeiden hitsaamista ns. omavalmisteiseen turvakaareen. Tämä sääntö löytyy AKK:n teknisistä säännöistä (Liite J).
www.autourheilu.fi » Säännöt » Tekniikka
ja lisäksi teknisiä sääntöjä tarkentaa lajisääntöjen tekninen osa:
www.autourheilu.fi » Säännöt » Drifting
Teknisistä säännöistä:
8.3.2 Rakenne
Kun perusrakenne on päätetty tulee siihen lisätä kaikki pakolliset lisävahvistukset ja osat. Tähän rakenteeseen voi sitten sallitut lisärakenteet lisätä. Jos ei ole erikseen mainittu tai käytetä irrotettavia liitoksia art. 253.8.3.2.4., niin kaikkien osien ja vahvistuksien tulee olla yhtä putkea.
8.3.2.2.5 Poikittaistuet (Kuvat 253-26 ... 253-30)
Kuvissa 253-26 ja 253-27 sallitun keskituen asennuskulma saa olla enintään 30 astetta pystysuorasta. Etukaarien poikittaistuki ei saa viedä tilaa kuljettajilta. Se voidaan sijoittaa mahdollisimman korkealle, mutta tuen alareuna ei saa yltää kojetaulun yläpuolelle. Autoissa, jotka on luokiteltu 1.1.2007 jälkeen, kyseistä tukea ei saa sijoittaa ohjausakselin alapuolelle.

Kuvan 253-29 poikittaistuki on sallittu lisärakenne, mutta kuvassa ei ole hitsattuna rattiakselin kiinnikkeitä, joten ne eivät kuulu tähän sallittuun lisärakenteeseen. Poikkeuksen tälle muodostaa luokitellut turvakehikot, joissa kehikon valmistaja on todistanut rakenteen kestävyyden ja todisteena tästä kyseiset kiinnikkeet on kuvattu myös luokitustodistuksessa.
Huomioitava on myös, että turvakaariin ei saa porata reikiä, muutoin kuin sääntöjen sallimalla tavalla ja niiden sallimiin paikkoihin.
Luokittelemattoman kehikon hitsatut kiinnikkeet tulee poistaa kaarista ja korvata pantakiinnitteisillä kiinnikkeillä, jolloin kehikkoon ei tehdä pysyvää muutosta. Sama sääntö koskee takapaloseinän kiinnikkeitä. Ainoat säännön sallimat hitsatut kiinnikkeet ovat A- ja B-pilarin vahvikelaput koriin.
