Tekniikkalajiryhmä tiedottaa 1-2017

12.1.2017

« Takaisin

TEKNIIKAN LAJIRYHMÄ TIEDOTTAA 1-2017:

Seuraavia asioita on käsitelty tekniikan lajiryhmän kokouksessa ja AKK:n hallitus on nämä kohdat omassa kokouksessaan hyväksynyt:

A-ryhmän TDi auton käyttö rallin SM sarjan luokassa SM4

  - Tehdään kansallinen lisäys A-ryhmän sääntöön Artikla 255.5.1.2.    Puristussuhde: ”Dieselmoottorin puristussuhde on vapaa.” Voimaantulo heti.

 

Endurancen erivapaushakemus vaihteiston lisätuesta

  - Tekniikan lajiryhmä ei puolla merkkikohtaisia erivapauksia Enduranceen.

- Esitys Endurancen lajiryhmälle ja hallitukselle: Kaikkien Enduranceen    myönnettyjen erivapauksien voimassaolo lakkaa 31.12.2017. Mikäli erivapaus halutaan uusia, uudet erivapaushakemukset on toimitettava Endurancen lajiryhmälle 31.5.2017 mennessä. Endurancen lajiryhmä siirtää tarvittaessa tärkeinä pitämänsä hakemukset tekniikan lajiryhmälle viimeisteltäväksi.

 

Turvakaaren pehmikkeet, uusi FIA sääntö ja kansallinen lisäys

- Tekniikan lajiryhmä korostaa, että kansallisella lisäyksellä tarkoitetaan, että FIA pehmikkeen osalta sääntö säilyy ennallaan (tarvitaan vain kohtiin, mihin kypärä voi osua)

 

Turvatankin suojaus

FIA vaatii kansainvälisesti aina turvatankille metallisen koteloinnin.

Kansallinen lisäys:

”Mikäli polttoainesäiliö on erotettu ohjaamosta paloseinällä ja tankki saadaan kiinnitettyä tukevasti ja luotettavasti, kotelointia ei vaadita kansallisesti.”

Voimaantulo heti.

 

FIA R5 ahtopaineen rajoitusventtiilin luokitus

FIA:n luokitus on päättynyt R5 ryhmän ahtopaineen rajoitusventtiilille (luokitusnumero 4) 31.12.2016.

Kansallinen lisäys:

FIA R5 ahtopaineen rajoitusventtiilin numero 4 luokitus on voimassa kansallisesti 31.12.2017 saakka. Voimaantulo heti.

 

”Protoautot”/ R Lite

Rallin lajiryhmä on esittänyt tekniikan lajiryhmälle ns protoautojen tekniikkasääntöjen laatimista rallin lajiryhmän antamien perusteiden ja rajoitteiden pohjalta.

Sääntöjä laatimaan on perustettu pienryhmä ja päämääränä on saada säännöt valmiiksi kevään aikana. Tällä mahdollistettaisiin autojen kilpaileminen vuoden 2018 alusta.

 

FIN R 2WD 3.2. Voimansiirto

3.2.3.

Voimansiirron kuoret ovat vapaat

Voimaantulo 1.1.2018

 

Lisäksi muistutetaan tekniikan lajiryhmän aiemmasta päätöksestä:

Liukukiskojen käyttö penkinkiinnikkeissä on sallittua nopeuslajeissa, joissa kuljettajaa vaihdetaan kesken kilpailun. Myös rallin nuorten luokassa käytettävissä autoissa voidaan käyttää sääntökirjan mukaisia liukukiskoja.

 

Vuodelle 2017-2019 tekniikan lajiryhmän vastuualueet lajeittain:

Timo Brilli: Rallisprint, Endurance, Drifting, JM; timo.brilli@gmail.com

Kari Erola: Historic ja KV kilpailut; kari.erola@gmail.com

Iiro Palmi: Rallin SM sarjat, rallicross, jäärata; iiro.palmi@autourheilu.fi

Ari Saxberg: Kansalliset ryhmät / kansalliset luokitukset; ari@saxspeed.fi

Markku Suvanto: Rata-ajo ja V-1600, markku.suvanto@vauhtipiste.fi

Yhdyshenkilö toimii linkkinä kyseisiin lajeihin: Kilpailijoihin, katsastushenkilöihin, sekä pääkatsastajiin. Lajin yhdyshenkilö vastaa myös kentältä tuleviin kyselyihin konsultoiden tarvittaessa muuta lajiryhmää. Kaikki pohdintaa vaativat kysymykset käsitellään kuitenkin edelleen lajiryhmän kokouksissa.

 

Tekniikan lajiryhmän kokoukset pidetään seuraavasti:

10.4.2017, 16.5.2017, 14.8.2017, 11.9.2017. Listaa täydennetään ja muokataan tarvittaessa.

Kokouksessa käsiteltäväksi tarkoitettu aineisto tulee jättää lajipäällikölle sähköpostitse viimeistään 14 vuorokautta ennen kokousta. Tekniikan sääntömuutosesitykset vuodelle 2018 tulee olla toimitettu lajipäällikölle 2.5.2017 mennessä.

 

Lisätietoja antaa tekniikan lajipäällikkö Iiro Palmi, iiro.palmi@autourheilu.fi, 050-347 5177

Design Mainostoimisto Ajaton Oy