Uutiset
Rallicrossin MM-sarjassa ratkaisun hetket KymiRingillä – Niclas Grönholm: “Voitot super tärkeitä”
8.8.2025
Koulutusjärjestelmässä huoltokatkos maanantaina 11.8.2025
8.8.2025
Secto Rally Finland 2025 ylitti odotukset – suurin yleisö tällä vuosikymmenellä
8.8.2025
FIA Historic Technical Passport-passitusten tilanne
7.8.2025
Haetaan Asfalttisprintin SM-osakilpailujärjestäjiä kaudelle 2026
7.8.2025
Endurancen harrastajilta kerätään palautetta - vastaa kyselyyn 11.8. mennessä
6.8.2025
Viisivuotinen sopimus Suomen MM-rallista solmittu – tavoitteena entistä saavutettavampi ja elämyksellisempi tapahtuma
4.8.2025
Flying Finn Future Star Aatu Hakalehto säväytti Jyväskylässä
4.8.2025
Viikolla 31 Toimiston käyntipalvelu avoinna vain erikseen sopimalla
27.7.2025
Aatu Hakalehdolla edessä ikimuistoinen viikko Jyväskylässä – “Mahtavaa tehdä MM-debyytti jo tänä vuonna”
25.7.2025
The Gran Turismon uusitut kilpailusäännöt
12.4.2018
AKK:n hallitus käsitteli The Gran Turismo-luokan kilpailusääntöjä kokouksessaan 22.3. ja päätti palauttaa kilpailusääntöjen kohdat 2.4.2 ja 2.5. Aikatasoitus uudelleen käsiteltäväksi. Palautuksen keskeinen syy oli se, että aikatasoitus tulee suorittaa pakollisen varikkopysähdyksen yhteydessä. Tutkittuaan erilaisia vaihtoehtoja tämän käytännön toteuttamiseksi The Gran Turismon työryhmä löysi ratkaisun ja esitti sitä AKK:n hallitukselle. Hallitus hyväksyi nämä uudistetut kilpailusäännöt sähköpostitse.
Ratavarikolla työskentelee faktatuomareiksi nimetyt toimihenkilöt, joiden ainoa tehtävä The Gran Turismo-luokan ensimmäisen lähdön aikana on toteuttaa ja valvoa aikatasoituksen suorittaminen. Varikkomuurilta tullaan näyttämään kilpailijalle näyttötaulua, jossa näkyy kilpailijan numero, sekä suoritettavan aikatasoituksen kesto digitaalisella kellolla. Toimihenkilö joka näyttää pysäyttämismerkkiä kilpailijalle taululla myös valvoo kyseisen kilpailijan pysäytyksen keston ja käynnistää näyttötaulussaan olevan kellon samalla hetkellä kun ko. kilpailija pysäyttää autonsa varikkosuoralle. Näyttötaulun kellon sekunnit vähenevät ja kuljettaja pystyy seuraamaan sitä pysähdyksen ajan. Kilpailijalla on oikeus lähteä ratavarikolta takaisin suorittamaan lähtöään vasta, kun näyttötaulun sekunnit ovat nollassa.
The Gran Turismon työryhmä käsitteli samassa yhteydessä aikatasoituksen kestoja konsultoituaan luokan kuljettajia ja päätyi muuttamaan niitä. Maksimi pysähdyksen kesto väheni 25 sekuntiin, laskien siitä kronologisesti alaspäin sijaan 10. saakka.
Uudistettuihin The Gran Turismo-luokan urheilusääntöihin pääset tutustumaan TÄSTÄ.
AKK-Motorsport ry/Rata-ajon lajiryhmä