Uutiset
FRC GT Open ja V1600 Cup -luokkien kauden päätteeksi palkittiin luokkien parhaat kilpailijat.
23.12.2025
Hyvää joulua autourheiluväelle – yhdessä teemme kilpailut ja tapahtumat, joista voimme olla ylpeitä
23.12.2025
NEP Finland ottaa vastuun FlyingFinn.tv-tuotannon kehittämisestä kaudella 2026 – suomalaisen autourheilun koti nousee uudelle tasolle
22.12.2025
Drift SM -sarjasäännöt julkaistu ja sarjailmoittautumiset avattu kaudelle 2026
22.12.2025
Autourheilulla tehdään hyvää – Rokuan Raketit lahjoitti vähävaraisten perheiden auttamiseen
22.12.2025
FIA karting Academy Trophy Junior- ja Senior -luokkien sekä naispuolisten kuljettajahaku avattu
19.12.2025
Haemme kahta lajivastaavaa vahvistamaan suomalaisen autourheilun tulevaisuutta
19.12.2025
Hae AKK:lle seurapalvelusihteeriksi - tärkeä rooli suomalaisen autourheilun arjessa
19.12.2025
Rata-ajon FRC-sarjasäännöt 2026 julkaistu ja sarjailmoittautuminen avattu
19.12.2025
Yle ja Ralli SM -sarja monivuotiseen yhteistyöhön
18.12.2025
The Gran Turismon uusitut kilpailusäännöt
12.4.2018
AKK:n hallitus käsitteli The Gran Turismo-luokan kilpailusääntöjä kokouksessaan 22.3. ja päätti palauttaa kilpailusääntöjen kohdat 2.4.2 ja 2.5. Aikatasoitus uudelleen käsiteltäväksi. Palautuksen keskeinen syy oli se, että aikatasoitus tulee suorittaa pakollisen varikkopysähdyksen yhteydessä. Tutkittuaan erilaisia vaihtoehtoja tämän käytännön toteuttamiseksi The Gran Turismon työryhmä löysi ratkaisun ja esitti sitä AKK:n hallitukselle. Hallitus hyväksyi nämä uudistetut kilpailusäännöt sähköpostitse.
Ratavarikolla työskentelee faktatuomareiksi nimetyt toimihenkilöt, joiden ainoa tehtävä The Gran Turismo-luokan ensimmäisen lähdön aikana on toteuttaa ja valvoa aikatasoituksen suorittaminen. Varikkomuurilta tullaan näyttämään kilpailijalle näyttötaulua, jossa näkyy kilpailijan numero, sekä suoritettavan aikatasoituksen kesto digitaalisella kellolla. Toimihenkilö joka näyttää pysäyttämismerkkiä kilpailijalle taululla myös valvoo kyseisen kilpailijan pysäytyksen keston ja käynnistää näyttötaulussaan olevan kellon samalla hetkellä kun ko. kilpailija pysäyttää autonsa varikkosuoralle. Näyttötaulun kellon sekunnit vähenevät ja kuljettaja pystyy seuraamaan sitä pysähdyksen ajan. Kilpailijalla on oikeus lähteä ratavarikolta takaisin suorittamaan lähtöään vasta, kun näyttötaulun sekunnit ovat nollassa.
The Gran Turismon työryhmä käsitteli samassa yhteydessä aikatasoituksen kestoja konsultoituaan luokan kuljettajia ja päätyi muuttamaan niitä. Maksimi pysähdyksen kesto väheni 25 sekuntiin, laskien siitä kronologisesti alaspäin sijaan 10. saakka.
Uudistettuihin The Gran Turismo-luokan urheilusääntöihin pääset tutustumaan TÄSTÄ.
AKK-Motorsport ry/Rata-ajon lajiryhmä
