Toimitusjohtajan juhannusterveiset

20.6.2018

« Takaisin

Autourheilu siirtyy juhannuksen viettoon ja kohti kiivainta kisakautta kaksijakoisisaa tunnelmissa. Lajillamme on nostetta entistäkin enemmän ja paljon uutta hyvää on nähtävissä sekä tulossa. Silti joudumme pysähtymään ja pohtimaan lajin turvallisuutta ja vastuullisuutta. SM-rallin katsojaturma on järkyttävä muistutus perusasioiden painavuudesta.

Turma palauttaa julmalla tavalla mieliimme autourheilun riskit, jotka ovat aina olemassa, vaikka vastaavia onnettomuuksia ei olekaan kohdattu pitkään aikaan. Turvallisuus on entistäkin enemmän ykkösasia, koska kasvanut julkisuus ja mielenkiinto lajiamme kohtaa tuo ikävätkin asiat nopeasti yleiseen keskusteluun. Haluan vielä omasta puolestani esittää surunvalittelut omaisille ja kiittää kaikkia rallin toimihenkilöitä ammattimaisesta työstä onnettomuuden aikaan. Muistakaamme kaikki, ettei turvallisuus ole vain puheenaihe, vaan olennainen osa lajiamme sen kaikissa muodoissa.

Positiivisella puolella julkisuus on kasvanut huimasti erityisesti valtamediassa. Laajat artikkelit ja videojutut ykköslehdissä, niiden verkkojulkaisuissa sekä television pääuutisissa osoittavat, että autourheilu kiinnostaa. Aukeama jokkista Hesarissa tai tähtikuljettajamme hävittäjäkoneissa eivät ole sattumaa, vaan autourheilu elää hyvää aikaa. Myös ensimmäinen AKK Autosport Forum kiinnosti lähes 200 kuulijaa, jotka antoivat tapahtumalle kiitettävän arvosanan. Erityisesti Formula 1:n kaupallisen johtajan, Murray Barnettin viesti, että huomioikaa fanit on meille kaikille lajista riippumatta hyvä ohjenuora.

Rallissa kauden alku on ollut hieman ristiriitainen, osittain kilpailuissa on ollut kilpailijoita enemmän kuin moneen vuoteen, kun taas osa kilpailuista kärsii pienoisesta osallistujapulasta. Nuorten potentiaalisten kuljettajien virta uralla eteenpäin ja syöttö maailmalle näyttäisi jatkuvan. Perustason harrastamista on pystyttävä vielä tukemaan ja lisäämään. Ralli SM:ssä urheilullinen taso noussut entisestään (R5-autot, SM2 ja SM3-luokat) ja sama on nähtävissä myös F-Rallisarjassa. Tikkakoskelainen Henri Hokkala on uusi Tulevaisuuden Tähti ja saa täydellisen kilpailupaketin Neste Ralliin. Onnittelut!

Rallin MM-sarjan Suomen osakilpailusta allekirjoitettiin viimeinenkin jatkosopimuspaperi ja ralli pysyy Jyväskylässä seuraavat kolme vuotta. Samoin pääkumppanimme Neste jatkaa monivuotisella sopimuksella. Kiitos ainutlaatuisesta yhteistyöstä, jolla on ollut ensiarvoisen tärkeä merkitys suomalaiselle autourheilulle.

Hienoa kevättä edelsivät myös hyvät kelit jäärata-ajoon. Neljästä kalenteriin merkitystä SM-kilpailusta päästiin ajamaan kolme ja FinRX Talvisarja lintattiin läpi hyvissä olosuhteissa sekä niistä nähtiin koosteet hyvin toteutettuna Alfa TV:ssä. SM Rallicrossissa sarjassa kuljettajia on ollut vähemmän kuin viime vuonna, mutta taistelu mestaruuksista todella tiukkaa ja tasaista ja miehemme maailmalla (Grönholm & Kallio) ovat hienosti vauhdissa mukana. Kouvolan SM-finaalin yhteydessä ajettava pohjoismainen Rally X Nordic -osakilpailu tuo todella kiinnostavan kaluston yleisön eteen.

Jokkis pyörii täydellä teholla Hesarin sivujen lisäksi myös radoilla. Talvikilpailut saatiin järjestettyä hienoissa keleissä ja isoissa kilpailuissa oli hyvin osallistujia sekä nuoria tullut mukaan lajiin debytanttikorteista päätellen.

Ratakausi pyörähti toden teolla käyntiin Ahvenistolta kesäkuun puolivälissä ja siellä nähtiin ensimmäistä kertaa kansallinen F4-sarja, Formula Acdemy Finland, joka tuo merkittävän lisän suomalaiseen rata-autoiluun. The Gran Turismo -luokan ensimmäinen kilpailulähtö saavutti samalla suuren virstanpylvään. Lähdössä oli 10 sarjaan ilmoittautunutta kuljettajaa, joten luokka sai itselleen SM-arvon. TGT on erinomainen lisä rata-ajon kehityspolkuun.

Flying Finn on uusvanha kattoteema, jonka alle kootaan kaikki AKK:n nuorisotoiminta naperoikäisten kartingkierroksista huippu-urheiluvalmennukseemme. Nuorisotoiminnan tärkeyttä korostaa sekin, että AKK palkkasi muoniolaisen Rosa Pietikäisen nuorisopäällikökseen. Kartingin merkitystä tuetaan muutenkin kaikin voimin ja lajiin on saatava selkeyttä sekä uusia harrastajia. AKK jätti hakemuksen kartingin MM-kisoista 2019 ja syksyllä kuullaan palaavatko huippukuskit Power Parkiin ensi kesänä.

Kaikki puhuvat eSportista. Niin mekin. eMotorsport on yksi AKK:n virallinen laji ja toisin kuin räiskintä-, futis- tai lätkäpeleissä autopeleissä pääsee parhaimmillaan ajamaan ”aidosti” kilpaa vaikka tosimaailman huippuja vastaan. Istuuhan Valtteri Bottaskin ”videopelissään” tuntikausia opetellen ratojen ominaisuuksia. Pyörätalleissa kuulemma ajetaan jo täyttä häkää Kymi Ringin simulaaatiota. SM-sarjamme osallistujamäärä on kasvanut 50 kilpailijaan, mutta paljon suurempaankin olisi eväitä. eMotorsport on erinomainen tapa tulla sisään autourheiluun ja siksi hyvä lisä myös seuratoimintaan.

Kymi Ringin rahoitusjärjestelyt etenivät keväällä suotuisasti ja rata valmistuu varmasti. Siitä tulee hieno näyttämö maailman nopeimmalle kansalle, mutta se nostaa rimaa korkeammalle. Haluamme enemmän hyviä tapahtumia kaikkiin lajeihimme ja nyt mielenkiinto ei jää ainakaan puitteista kiinni. Jos kaikki menee putkeen, niin vuoden päästä päästään jo ajamaan. Jos liikutte valtatie 12:lla Lahden ja Kouvola välillä, niin käykää vilkaisemassa. Näky on vaikuttava.

Kiitos kaikille vuoden ensimmäisestä puolikkaasta.

Turvallista ja hienoa kesää.

Tatu

 

Design Mainostoimisto Ajaton Oy