Uutiset
FIA käynnistää Esports Cup -kilpailun, jonka tarkoituksena on löytää seuraava naispuolinen moottoriurheilutähti
28.4.2025
Päivitys: Karting SM lisämääräys no 2 päivitetty 28.4.2025
28.4.2025
Tapahtumissa käytettäviä telttoja koskeva ohje uusittu – tule kuulolle webinaariin!
28.4.2025
Karting SM lisämääräys no 2 sekä Mini60 tekniikkasäännön päivitys
26.4.2025
Liittovaltuuston kokouspäivä käynnisti kehitystyötä ja linjasi tulevaisuuden askelia
26.4.2025
Driftingkausi starttaa FlyingFinn.tv:ssä - viikonlopun livelähetykset katsottavissa maksutta!
25.4.2025
AKK:n hallitus kokoontui 25.4.2025 etäyhteydellä - valmennuksen kehitysprojekti käynnistyy ja kypärästandardit päivittyvät
25.4.2025
Škoda Motorsport Suomi etsii tiimiinsä nuoria rallilupauksia SM-kaudelle 2026
24.4.2025
Menestyksen polku: AKK ja KIHU yhdessä autourheilijoiden kehityksen tukena
18.4.2025
Kypärästandardi FIA STANDARD 8859-2024 sallittu AKK:n alaisissa kilpailuissa
17.4.2025
Vetomies-ralli 2023: PitkäVetomies tarjoaa uusia haasteita
19.4.2023
Suomen MM-rallin, Secto Rally Finlandin, yhteydessä vuodesta 2004 ajettu kansallinen ralli, Vetomies, uudistuu tänä vuonna tarjoamalla enemmän ajettavaa kuljettajille ja enemmän nähtävää yleisölle. Kaksipäiväinen tapahtuma ajetaan 4.–5.8.2023 MM-rallin erikoiskokeilla.
Vetomies on perinteisesti karsinut jyvät akanoista Secto Rally Finlandin yhteydessä, kun rallilauantain MM-osakilpailun erikoiskokeiden ajokertojen välissä on kilpailtu kansallisen luokituksen hieman vanhemmalla kalustolla. Kilpailu perustettiin jo lähes 20 vuotta sitten kädenojennuksena kansallista autourheilua kohtaan; kuljettajille, joiden kalusto ei enää mahdollistanut osallistumista kansainvälisiin kilpailuihin tarvittavan FIA-luokituksen vanhennuttua. MM-rallin aikataulusta riippuen on kilpailuun vuosittain otettu mukaan 60–100 kilpailijaa, ja aina on kysyntä ylittänyt tarjonnan.
Tänä vuonna elokuun ensimmäiseen viikonvaihteeseen sijoittuva kilpailu laajenee rallilauantailta myös perjantaille, MM-rallin uudistuneen reitin mahdollistaessa kahden ajokerran välissä kansallisen tapahtuman toteuttamisen.
Jos aiemmin on tuntunut siltä, että ajo olisi maittanut pidempäänkin, niin nyt siihen on mahdollisuus. Kilpailun järjestäjä AKK Sports Oy tarjoaa ralliviikonloppuun kahta eri vaihtoehtoa: PitkäVetomiehille on tarjolla perjantain neljä metsäerikoiskoetta Laukaa, Lankamaa, Myhinpää ja Halttula sekä illalla ajettava Harjun Super-EK. Lauantaina jatketaan Västilän, Päijälän, Rapsulan ja Vekkulan erikoiskokeiden kautta maaliin Jyväskylän satamapuistoon. Toinen vaihtoehto on perinteinen versio, jossa ajetaan vain lauantain neljä erikoiskoetta.
Näistä vaihtoehdoista molemmat ovat tarjolla aiemmilta vuosilta tutuille luokille eli Nelivetomies ja Vetomies, joista jälkimmäisessä ovat liikkeellä kaksivetoiset autot mm. F-ryhmän luokituksessa. Eri vaihtoehdoissa ajettavien erikoiskoekilometrien määrä on joko 132,99 km tai 80,34 km.
Vetomies-rallin huollot sijoittuvat tuttuun tapaan Jyväskylän Hippokselle. Mahdolliset reitin varrella tapahtuvat välihuollot ovat suunnitteilla ja vahvistetaan myöhemmin, samoin nuotituksen ajankohta eri luokille.
Alustavien suunnitelmien mukaan kilpailuun voidaan hyväksyä yhteensä enintään 100 autokuntaa, joiden jakauma PitkäVetomieheen ja Vetomieheen riippuu kilpailijoiden kiinnostuksesta luokkia kohtaan. Perinteisesti myös F-Cupin kolmannen kilpailun, RallyBaron Mäntsälä Rallin, jälkeisen pistetilanteen kärkikuljettajille on tarjolla oma ”pöytävarauksensa”. Tarkempia tietoja julkaistaan viimeistään toukokuussa kilpailun sääntöjen julkaisun yhteydessä.
Lisätiedot:
kilpailunjohtaja Timo Rintakoski, Vetomies, puh. 040 5212 678, timo.rintakoski@gmail.com
projektijohtaja Kai Tarkiainen, AKK Sports Oy, puh. 040 8466 766, kai.tarkiainen@autourheilu.fi