Uutiset
Aatu Hakalehto on vuoden 2025 Flying Finn Future Star – tähtäimessä onnistunut Secto Rally Finland
6.6.2025
Flying Finn Tour tapahtuma lauantaina Kiuruvedellä
5.6.2025
Pilotti kevennetystä kansallisen tason rallikilpailusta
4.6.2025
Toni Vilander ehdolla AKK-Motorsport ry:n puheenjohtajaksi
3.6.2025
AKK:n toimisto suljettu keskiviikkona 4.6.2025
3.6.2025
Offroad haastaa, yhdistää ja koukuttaa – teknistä tarkkuutta, kallioseikkailuja ja vahvaa yhteishenkeä
3.6.2025
Tiedoksi: AKK-Motorsport ry:n ylimääräinen liittokokous 28.6.2025
30.5.2025
Historic Rally Trophy-sarjan kilpailukalenteri kaudelle 2026 on julkaistu
30.5.2025
Traficom päivittänyt kilpailukäyttöön haettavan siirtoluvan ohjetta
29.5.2025
AKK:n hallituksen toukokuun kokous - Sääntökokous ja ajankohtaiskatsaus
26.5.2025
Kevennetty rallikonsepti työn alla – tavoitteena matalan kynnyksen ralliharrastus
3.1.2025
AKK aloittaa yhdessä lajiryhmän kanssa selvittämään uutta ja kevennettyä rallikonseptia.
Ralliharrastuksen kehittämiseksi suunnitteilla oleva kevennetty rallikonsepti tekisi kilpailuihin osallistumisesta ja niiden järjestämisestä yksinkertaisempaa. Kevennetyn rallikonseptin taustalla on tavoite tuoda laji lähemmäksi uusia harrastajia, vähentää kustannuksia ja keventää järjestäjien työtaakkaa. Näin ollen konsepti mahdollistaisi myös pienempien seurojen kilpailujen järjestämisen.
Alla listattuna muutamia kevennettyyn rallikonseptiin suunnitteilla olevia asioita. Varsinainen kehitystyö aloitetaan alkuvuodesta, jolloin myös konseptin sisältö tarkentuu.
Osallistumisen helpottaminen
Kevennetyssä rallikonseptissa osallistumiskynnys olisi mahdollisimman matala. Kilpailuun voisi osallistua ilman erillisiä tutkintoja, tieliikennekelpoisilla ja lajisäännön mukaisilla autoilla. Autoilta vaaditaan voimassaoleva liikennevakuutus, mutta muu dokumentaatio (esim. katsastuskortti, historic-passi) ei ole välttämätöntä. Näin myös ensikertalaisille ja pienillä resursseilla toimiville osallistuminen olisi mahdollista.
Järjestelyiden keventäminen
Kilpailun järjestämiseen liittyviä prosesseja yksinkertaistettaisiin. Tarvittavien etuautojen ja toimitsijoiden määrää vähennettäisiin, ja kilpailijoille kaikki materiaali jaettaisiin sähköisesti. Tämä säästäisi aikaa, rahaa ja resursseja.
Selkeä ja tehokas aikataulu
Kilpailupäivän rakenne olisi suoraviivainen. Nuotitus ja kilpailu voitaisiin järjestää samana päivänä, ja aikataulu suunniteltaisiin tiiviiksi mutta joustavaksi. Tavoitteena on tehdä kilpailupäivästä tehokas ja helposti hallittava.
Yksinkertaistettu ajanotto ja tulospalvelu
Ajanotto ja tulosten käsittely toteutettaisiin kevyellä, mutta toimivalla järjestelmällä. Tulokset julkaistaisiin nopeasti sähköisesti, mikä vähentäisi perinteisten paperisten prosessien tarvetta.
Palkinnot ja kustannustehokkuus
Tavoitteena olisi keskittyä itse kilpailuun ja sen kokemukseen ilman palkinnoista tulevia lisäkuluja.
Lisää tietoa kevennetystä rallikonseptista alkuvuodesta
Konseptin suunnittelua jatketaan käynnistyvän työryhmän toimesta, ja edistymisestä viestitään tarkemmin, kun yksityiskohdat alkavat hahmottua. Tämä kevennetty rallikonsepti voi avata uusia mahdollisuuksia lajin kehittämiseen.
Yhteystiedot

Henrik Frank
Lajivastaava
040 534 9977
henrik.frank@autourheilu.fi