Uutiset
Pienoisautoilun lajiryhmän kuulumisia 6/25
17.11.2025
Jäsenmaksukausi 2026 on avattu KITI-järjestelmässä
17.11.2025
Flying Finn Academy - valinnat kaudelle 2026
16.11.2025
Lassi Paju ja Lenni Purokuru palkittiin maisteritutkielmastaan – tutkimus nostaa esiin WRC-tapahtumien vastuullisuusosaamisen
14.11.2025
Ilmoittaudu nyt palkintojenjakoristeilylle – ohjelmassa sunnuntaina Vaihde vapaalle eli rentoa keskustelua Toni Vilanderin kanssa autourheilusta ja sen ympärillä
14.11.2025
Tervehdys salibandysta autourheilukansalle – AKK:n jäsenille etuosto-oikeus salibandyn MM-kisoihin 2026
14.11.2025
Lajien keskeisimmät sääntömuutokset kaudelle 2026
13.11.2025
Pienoisautoilun roa-puolen SM-järjestäjien keskustelutilaisuus 25.11.2025
11.11.2025
Tiedote rata-ajon sekä endurancen lajipäivistä Tampereella 1.11.2025
10.11.2025
Kartingin lajipäivillä käytyjä asioita Jyväskylässä 11.10.2025
10.11.2025
Kevennetty rallikonsepti työn alla – tavoitteena matalan kynnyksen ralliharrastus
3.1.2025
AKK aloittaa yhdessä lajiryhmän kanssa selvittämään uutta ja kevennettyä rallikonseptia.
Ralliharrastuksen kehittämiseksi suunnitteilla oleva kevennetty rallikonsepti tekisi kilpailuihin osallistumisesta ja niiden järjestämisestä yksinkertaisempaa. Kevennetyn rallikonseptin taustalla on tavoite tuoda laji lähemmäksi uusia harrastajia, vähentää kustannuksia ja keventää järjestäjien työtaakkaa. Näin ollen konsepti mahdollistaisi myös pienempien seurojen kilpailujen järjestämisen.
Alla listattuna muutamia kevennettyyn rallikonseptiin suunnitteilla olevia asioita. Varsinainen kehitystyö aloitetaan alkuvuodesta, jolloin myös konseptin sisältö tarkentuu.
Osallistumisen helpottaminen
Kevennetyssä rallikonseptissa osallistumiskynnys olisi mahdollisimman matala. Kilpailuun voisi osallistua ilman erillisiä tutkintoja, tieliikennekelpoisilla ja lajisäännön mukaisilla autoilla. Autoilta vaaditaan voimassaoleva liikennevakuutus, mutta muu dokumentaatio (esim. katsastuskortti, historic-passi) ei ole välttämätöntä. Näin myös ensikertalaisille ja pienillä resursseilla toimiville osallistuminen olisi mahdollista.
Järjestelyiden keventäminen
Kilpailun järjestämiseen liittyviä prosesseja yksinkertaistettaisiin. Tarvittavien etuautojen ja toimitsijoiden määrää vähennettäisiin, ja kilpailijoille kaikki materiaali jaettaisiin sähköisesti. Tämä säästäisi aikaa, rahaa ja resursseja.
Selkeä ja tehokas aikataulu
Kilpailupäivän rakenne olisi suoraviivainen. Nuotitus ja kilpailu voitaisiin järjestää samana päivänä, ja aikataulu suunniteltaisiin tiiviiksi mutta joustavaksi. Tavoitteena on tehdä kilpailupäivästä tehokas ja helposti hallittava.
Yksinkertaistettu ajanotto ja tulospalvelu
Ajanotto ja tulosten käsittely toteutettaisiin kevyellä, mutta toimivalla järjestelmällä. Tulokset julkaistaisiin nopeasti sähköisesti, mikä vähentäisi perinteisten paperisten prosessien tarvetta.
Palkinnot ja kustannustehokkuus
Tavoitteena olisi keskittyä itse kilpailuun ja sen kokemukseen ilman palkinnoista tulevia lisäkuluja.
Lisää tietoa kevennetystä rallikonseptista alkuvuodesta
Konseptin suunnittelua jatketaan käynnistyvän työryhmän toimesta, ja edistymisestä viestitään tarkemmin, kun yksityiskohdat alkavat hahmottua. Tämä kevennetty rallikonsepti voi avata uusia mahdollisuuksia lajin kehittämiseen.
Yhteystiedot

Henrik Frank
Lajivastaava
040 534 9977
henrik.frank@autourheilu.fi

