Uutiset
FIA Historic Technical Passport-passitusten tilanne
7.8.2025
Haetaan Asfalttisprintin SM-osakilpailujärjestäjiä kaudelle 2026
7.8.2025
Endurancen harrastajilta kerätään palautetta - vastaa kyselyyn 11.8. mennessä
6.8.2025
Viisivuotinen sopimus Suomen MM-rallista solmittu – tavoitteena entistä saavutettavampi ja elämyksellisempi tapahtuma
4.8.2025
Flying Finn Future Star Aatu Hakalehto säväytti Jyväskylässä
4.8.2025
Viikolla 31 Toimiston käyntipalvelu avoinna vain erikseen sopimalla
27.7.2025
Aatu Hakalehdolla edessä ikimuistoinen viikko Jyväskylässä – “Mahtavaa tehdä MM-debyytti jo tänä vuonna”
25.7.2025
Eurotrial 2025 -maastoautokilpailu huipentui menestyksekkäästi Raisiossa
24.7.2025
AKK:n puheenjohtajavaalit 2025: valinta suomalaisen autourheilun tulevaisuudelle
23.7.2025
12-vuotias Oiva Vettenranta voitti FIA Karting Academy-Junior -kilpailun Saksassa
21.7.2025
Kypäräkameroiden käyttö autokilpailuissa
20.6.2022
Kypäräkameroiden käyttö autokilpailuissa
FIA:n standardeiden perusasioita on, ettei FIA:n luokittelemaan tuotteeseen saa tehdä mitään muutoksia eikä niihin saa lisätä mitään laitteita tai lisävarusteita, joita ei ole hyväksytty käytettäväksi kyseisen tuotteen kanssa. Tämä koskee myös kypäriä. F1 kilpailuista on nähtävänä upeita kuljettajien kypäräkameroiden tallentamia videoita. Tämä saattaa erehdyttää autourheilun harrastajia asentamaan itse kameroita tai aerodynaamisia laitteita kypäriin. FIA muistuttaa, että tämä ei ole sallittua.
Lisävarusteita, joita FIA ei ole tuotteen luokituksen yhteydessä hyväksynyt, mukaan lukien hyväksymättömät kypäräkamerat, ei saa käyttää minkään FIA:n kansainvälisessä urheilukalenterissa lueteltujen mestaruuskilpailujen eikä AKK:n kalenterissa olevien kilpailuiden aikana. Tästä säädetään FIA:n liite L luvun III kohdassa 1.4 "Kuljettajien varusteet, kypärän muutokset". Kuten minkä tahansa muun lisälaitteen kohdalla, jos kameraa ei ole listattu FIA:n hyväksymänä lisävarusteena tietylle kypärälle, kypärää ei voida pitää FIA-standardien mukaisena kyseisen kameran kanssa.
Tätäkään päätöstä FIA ei ole tehnyt luulon perusteella. FIA:n turvallisuusosasto on testannut lukuisia erilaisia kypäräkameroita ja asennusvaihtoehtoja ja löysi turvallisuusongelmia kaikissa tutkimissaan ei-hyväksytyissä kameraesimerkeissä. Nämä kamerat heikensivät merkittävästi kypärän turvallisuutta ja muodostivat uhan käyttäjälle.
Luettelo FIA:n hyväksymistä FIA-standardien 8859-2015 ja 8860-2018 lisävarusteista on luettavissa jokaisen kypärämallin esittelylomakkeen (presentation form) kohdasta 3. Tämän lomakkeen voi ladata FIA:n teknisten listojen nro 49 ja 69 etusivulta.
Lisätietoja antaa tekniikan lajipäällikkö Iiro Palmi, iiro.palmi(ät)autourheilu.fi, 050-347 5177