Uutiset
KITI-järjestelmässä huoltokatkoksia tiistaina 16.8.2022
15.8.2022
F-Cupin luokkajako uudistuu kaudelle 2023
15.8.2022
Rallisprintin SM-sarja 2023 - Kilpailukalenteri julkaistu
11.8.2022
Rallin SM-sarjan luokkajako kaudella 2023
10.8.2022
Aurora Sprint Asfalttisarja päätökseen - Epäviralliset sarjan loppupisteet julkaistu
1.8.2022
Formula Open Finland kilpailukalenteriin muutos - Rata SM -sarjan Lisämääräys no 4
1.8.2022
Karting KZ2-luokassa ajetaan syksyllä "kerrasta poikki" Suomenmestaruudesta
29.7.2022
Muutoksia Aurora Sprint Asfalttisarjan päätösviikonloppuun
25.7.2022
KITI-järjestelmässä huoltokatkoksia tiistaina 19.7.
18.7.2022
Tietoa päätoimitsijalisenssin haltijoille Secto Automotive Rally Finlandin lipunmyynnistä
12.7.2022
Kypäräkameroiden käyttö autokilpailuissa
20.6.2022
Kypäräkameroiden käyttö autokilpailuissa
FIA:n standardeiden perusasioita on, ettei FIA:n luokittelemaan tuotteeseen saa tehdä mitään muutoksia eikä niihin saa lisätä mitään laitteita tai lisävarusteita, joita ei ole hyväksytty käytettäväksi kyseisen tuotteen kanssa. Tämä koskee myös kypäriä. F1 kilpailuista on nähtävänä upeita kuljettajien kypäräkameroiden tallentamia videoita. Tämä saattaa erehdyttää autourheilun harrastajia asentamaan itse kameroita tai aerodynaamisia laitteita kypäriin. FIA muistuttaa, että tämä ei ole sallittua.
Lisävarusteita, joita FIA ei ole tuotteen luokituksen yhteydessä hyväksynyt, mukaan lukien hyväksymättömät kypäräkamerat, ei saa käyttää minkään FIA:n kansainvälisessä urheilukalenterissa lueteltujen mestaruuskilpailujen eikä AKK:n kalenterissa olevien kilpailuiden aikana. Tästä säädetään FIA:n liite L luvun III kohdassa 1.4 "Kuljettajien varusteet, kypärän muutokset". Kuten minkä tahansa muun lisälaitteen kohdalla, jos kameraa ei ole listattu FIA:n hyväksymänä lisävarusteena tietylle kypärälle, kypärää ei voida pitää FIA-standardien mukaisena kyseisen kameran kanssa.
Tätäkään päätöstä FIA ei ole tehnyt luulon perusteella. FIA:n turvallisuusosasto on testannut lukuisia erilaisia kypäräkameroita ja asennusvaihtoehtoja ja löysi turvallisuusongelmia kaikissa tutkimissaan ei-hyväksytyissä kameraesimerkeissä. Nämä kamerat heikensivät merkittävästi kypärän turvallisuutta ja muodostivat uhan käyttäjälle.
Luettelo FIA:n hyväksymistä FIA-standardien 8859-2015 ja 8860-2018 lisävarusteista on luettavissa jokaisen kypärämallin esittelylomakkeen (presentation form) kohdasta 3. Tämän lomakkeen voi ladata FIA:n teknisten listojen nro 49 ja 69 etusivulta.
Lisätietoja antaa tekniikan lajipäällikkö Iiro Palmi, iiro.palmi(ät)autourheilu.fi, 050-347 5177