Uutiset
FIA Karting Arrive & Drive World Cup valinnat - Suomen edustajiksi Junioreihin Oiva Vettenranta ja Senioreihin Joel Taipale
15.8.2025
Kartingin Viron ja Suomen välinen Finest Cup ajetaan 22.-24.8. Lentolassa ja 29.-31.8. Viron Laitsessa.
15.8.2025
Rallin superviikonloppu Lahdessa - menneisyys ja nykyisyys kohtaavat
13.8.2025
Secto Rally Finland 2025 ylitti odotukset – suurin yleisö tällä vuosikymmenellä
8.8.2025
Rallicrossin MM-sarjassa ratkaisun hetket KymiRingillä – Niclas Grönholm: “Voitot super tärkeitä”
8.8.2025
FIA Historic Technical Passport-passitusten tilanne
7.8.2025
Haetaan Asfalttisprintin SM-osakilpailujärjestäjiä kaudelle 2026
7.8.2025
Endurancen harrastajilta kerätään palautetta - vastaa kyselyyn 11.8. mennessä
6.8.2025
Viisivuotinen sopimus Suomen MM-rallista solmittu – tavoitteena entistä saavutettavampi ja elämyksellisempi tapahtuma
4.8.2025
Flying Finn Future Star Aatu Hakalehto säväytti Jyväskylässä
4.8.2025
Pienoisautoilun harrastajakyselyn yhteenveto
22.5.2024
Pienoisautoilun lajiryhmä toteutti harrastajille kyselyn keväällä 2024. Kyselyn tarkoituksena oli kartoittaa lajin nykytilaa sekä harrastajien näkemystä siitä, mihin suuntaan lajia tulisi kehittää.
Toiveena oli luoda työkaluja, jotka mahdollistavat lajin kehittämisen niin, että ne palvelevat harrastajia ja kilpailunjärjestäjiä mahdollisimman hyvin.
Kysely lähetettiin sähköpostilla torstaina 18.4.2024 yli 400 harrastajalle, joilla on kausien 2022-2024 aikana ollut:
- voimassa oleva AKK:n pienoisautokilpailuihin tarkoitettu kilpailijalisenssi
- voimassa oleva AKK:n pienoisautoilun toimitsijalisenssi
Lisäksi kysely julkaistiin liiton verkkosivuilla, jolloin myös harrastajat, joilla ei ole mainittuja lisenssejä ja, jotka osallistuvat pääasiassa harjoituskilpailuihin, saivat mahdollisuuden vastata kyselyyn.
Vastauksia kyselyyn tuli 83 kpl.
Taustatiedot
Vastaajista 20,4 prosenttia oli iältään 12-35-vuotiaita ja 79,6 prosenttia oli yli 35-vuotiaita, joista yli 45-vuotiaita oli 50,6 prosenttia.
Yli 10 kilpailuun vuodessa osallistuu vastaajista 22,9 prosenttia ja 3-10 kilpailuun vuodessa puolestaan 65 prosenttia vastaajista.
68,7 prosenttia vastaajista oli roa-harrastajia ja 31,3 prosenttia ura-autoilun harrastajia.
Ura-autoilu
Ura-autoilun puolella selkeä enemmistö vastaajista oli skaalaluokista. 80,8 prosenttia vastaajista oli sitä mieltä, että sääntöihin pitäisi luoda rajoitukset käytössä oleville säätimille. Lajiryhmä etsii lisää tietoa aiheesta ja seuraa tilannetta KV-tapahtumien osalta, jotta voidaan tehdä päätös, onko rajoituksia tarpeen tehdä ja millaisia rajoituksia.
Kysyttäessä, tulisiko SM-kilpailujen formaattia muuttaa, vastaukset jakautuivat melko tasaisesti. 46,2 prosenttia vastaajista kannatti muutosta, kun taas pieni enemmistö, 53,8 prosenttia, oli sitä mieltä, että formaattia ei tarvitse muuttaa. Lajiryhmä aikoo toteuttaa aiheeseen liittyen uuden kyselyn syksyn lajipäivässä.
Vastaajista 69,2 prosenttia piti Eurosarjan kilpailuja toimivina tapahtumina.
ROA-autoilu
Radio-ohjattavien luokkia harrastavien vastaajien keskuudessa oltiin tyytyväisiä ajettavien luokkien formaatteihin, kun peräti 77,2 prosenttia vastaajista ilmaisi olevansa tyytyväisiä.
Ajamansa luokan tekniset säännöt koettiin toimiviksi nykyisellään peräti 86 prosenttia vastaajista.
Nykyiset kilpailujen osallistumismaksut saivat myös selkeää kannatusta kilpailijoiden keskuudessa, sillä 82,5 prosenttia vastaajista oli tyytyväisiä niihin.
Toimitsijalisenssien vaatimukset
Peräti 84,3 prosenttia vastaajista oli sitä mieltä, että toimitsijalisenssivaatimukset ovat toimivat. Näistä vastaajista 53 prosenttia ilmoitti osallistuvansa toimitsijatehtäviin 1-10 kertaa vuodessa. Lisäksi harrastajilta saatiin vapaamuotoisia ajatuksia siitä, miten toimitsijoiden määrää voisi kasvattaa kilpailujen järjestämisessä. Lajiryhmä pyrkii vastaamaan tähän tarpeeseen järjestämällä jatkossakin erilaisia koulutustilaisuuksia. Lisäksi keväällä toteutettu tuomariston puheenjohtajien koulutus jatkuu myös tulevaisuudessa. Toimitsijoiden tehtävänkuvauksia selvennetään entisestään sääntöihin.
Kehitysehdotukset lajiryhmälle
Kyselyssä tiedusteltiin myös, miten AKK:n tulisi tukea pienoisautoilua, ja eniten esiin nousivat vastaukset, jotka painottivat lajin tunnettavuuden, saavutettavuuden ja tiedottamisen lisäämistä. Tulevaisuudessa tähän panostetaan esimerkiksi järjestämällä lajiesittelyjä ja esittelemällä kilpailijoita ja toimitsijoita. Lisäksi pienoisautoiluun liittyviä julkaisuja tuodaan enemmän esiin AKK:n viestintäkanavissa, johon toivomme yhteistyötä seuroilta ja harrastajilta. Juttuvinkkejä voi lähettää suoraan AKK:n viestintäpäällikölle Katja Lindmanille (katja.lindman@autourheilu.fi).
Lajiryhmä kiittää kaikkia kyselyyn vastanneita harrastajia!
#Yhdessä
Yhteystiedot

Mia Vihavainen
Lajivastaava
050 528 3022
mia.vihavainen@autourheilu.fi