Uutiset
Driftingkausi starttaa FlyingFinn.tv:ssä - viikonlopun livelähetykset katsottavissa maksutta!
25.4.2025
AKK:n hallitus kokoontui 25.4.2025 etäyhteydellä - valmennuksen kehitysprojekti käynnistyy ja kypärästandardit päivittyvät
25.4.2025
Škoda Motorsport Suomi etsii tiimiinsä nuoria rallilupauksia SM-kaudelle 2026
24.4.2025
Menestyksen polku: AKK ja KIHU yhdessä autourheilijoiden kehityksen tukena
18.4.2025
Karting Flying Finn Juniori Cup kalenterimuutos - lisämääräys no2 julkistettu
16.4.2025
Ehdokkaiden ennakkoilmoittautuminen avattu – jäsenkysely nosti esiin selkeitä odotuksia tulevalle puheenjohtajalle
15.4.2025
Keski-Suomen seuroja Seurakehitystiellä - Nuorille tilaa kokeilla erilaisia rooleja
14.4.2025
KITI-järjestelmässä huoltokatkoksia tiistaina 15.4.2025
14.4.2025
Kartingin lajiryhmän kuulumisia 3/25
11.4.2025
AKK mukana American Car Show`ssa pääsiäisenä - voita lippu tapahtumaan
9.4.2025
Rallin Historic EM-Sarjan Kuljettajien tapaaminen 6.9.
11.9.2017
AKK:n Historic Lajiryhmä kutsui jälleen yhteiseen tapaamiseen Rallin Historic EM-sarjaa aktiivisesti kiertäviä kuljettajia keskustelemaan sarjasta, tulevan kauden sääntömuutoksista sekä siitä, mitkä ovat vaikutuskanavat kotimaisilla kilpailijoilla viedä eteenpäin omia ajatuksiaa sarjan tiimoilta AKK:n kautta FIA:n suuntaan. Tilausuudessa käytiin läpi myös asioita, joita FIA:n Rallin sub-komissiossa on käistelty kauden aikana.
Paikalla olivat AKK:n puolesta lajipäällikkö Henrik Frank, sekä Historic Lajiryhmän edustajat Juha Liukkonen (pj.), Risto Laine, Tuomas Vaaranta sekä Paavo Virtanen (toimii myös AKK:n edustajana FIA Historic Rallin sub-komissiossa).
Kilpailijoista paikalla olivat Lauri Heikkilä, Klaus Wilkman , Esa Peltonen sekä Timo Tuominen.
Lisäksi tapaamiseen osallistui myös FIA:n tekniikka-asianuntija ja FIA-passittaja Ralf Pettersson.
Tilaisuudessa käsiteltiin seuraavia asioita:
Käytiin läpi kilpailijoiden kokemukset kauden 2017 osakilpailuista.
Todettiin seuraavia asioita:
- Asturian-ralli oli hyvin järjestetty kilpailu, ainoana ongelmana oli palkintojenjakopaikan sijainti, jota ei oltu kerrottu missään tiedoissa
- Ypres-ralli on hyvin järjestetty kokonaisuus, tosin aikataulu on ”venytetty” turhan pitkäksi
- Ypres-rallissa selkeästi havaittavissa se, että modernien autojen kilpailu sanelee ehdot kilpailun toteutuksessa ja aikataulutuksessa
- Todettiin mielenkiintoinen ”havainto”, jossa Belgiassa oli mukana toimitsijoita, jotka ”harrastavat” pelkästään toimitsijatehtäviä, ja tässä tapauksessa sulkumiehenä toimimista. Nostettiin esille, olisiko tämän tyyppisen kulttuurin juurruttaminen suomeen mahdollista
- Elba-rallin ilmoittautumislomake hankala, ja sen täyttäminen on todella vaikea. Asiasta on keskusteltu myös Sub-komissiossa, mutta asia ei ole edennyt
- Todettiin, että AKK:n edustaja (Lajipäällikkö) laatii standardilomakkeen, josta tehdään esitys, että se otetaan käyttöön kaikissa sarjan osakilpailuissa. Toimitetaan lomakepohja FIA:n toimihenkilöille. Tätä lomaketta tulisi voida käyttää ainakin ulkomaalaisten toimesta, toisena vaihtoehtona sähköinen ilmoittautumislomake (englanniksi). Kansalliset kilpailijat voivat käyttää järjestäjän haluamaa lomaketta.
- Keskusteltiin mahdollisesta luokkien yhdistämisestä, koska luokkakohtaisesti automäärät (sarjaan ilmoittautuneet) ovat pieniä. Ongelmaksi todettiin, että luokat on niin pieniä, että käytännössä päädyttäisiin tilanteeseen, jossa kategoriassa ajettaisiin vain yksi luokka
- Edelliseen viitaten, keskusteltiin myös vaihtoehdosta, jossa esitettäisiin mahdollisuus muuttaa sarja avoimeksi, jossa kaikki sarjaluokkiin ilmoittautuneet kilpailijat keräisivät pisteitä. Päätettiin esittää asiaa Sub-komissiolle.
- Todettiin, että edelleen tietyissä kilpailuissa aikataulut esim. paperitsekkaukseen sekä katsastukseen eivät pidä paikkaansa ja niitä ei noudateta
- Lisäksi FIA:n nimeämien henkilöiden roolia on edelleen terästettävä. Asiasta on keskusteltu myös sub-komissiossa.
AKK:n rallin lajiryhmä tulee esittämään erivapautta FIA:lle koskien Lahti Historic Rallya kaudella 2018. Esitykseen tullaan sisällyttämään seuraavat erivapausanomukset:
- Kuljettajien lisenssivaatimus, eli kansallinen korkeimman tason lisenssi riittäisi osallistumiseen
- Ei vaadita sammutusjärjestelmää
- Penkit/vyöt kansallisen säännön mukaisesti
AKK:n Historic-lajiryhmä laatii tästä esityksen 12.9. pidettävän kokouksen jälkeen.
Lisätiedot: Lajipäällikkö Henrik Frank, 040-5349977, etunimi.sukunimi@autourheilu.fi