Uutiset
Rallisprintin ja Asfalttisprintin SM-sarjojen kalenterit kaudelle 2025
14.10.2024
Päivämäärämuutoksia Lahden Ralli SM, Kouvolan Ralli SM ja Kouvolan Rallicross SM kilpailukalentereihin 2025
11.10.2024
Hallituksen kuulumisia – lokakuun kokouksen asialistalla talousarvio, toimintasuunnitelma ja maksut kaudelle 2025
11.10.2024
Seuratuki 2025: hakuaika marraskuussa
11.10.2024
Ralli-autojen kuntokatsastajien koulutustilaisuudet joulukuussa 2024
10.10.2024
Yhteisöllistä autourheilutoimintaa pienestä pitäen – MM-rallin Laukaan erikoiskokeen päällikkö ja koordinaattori Minä olen -haastattelussa
10.10.2024
Tuukka Taponen ja Art Grand Prix yhdessä FIA F3-sarjaan kaudella 2025
9.10.2024
AKK kiittää pitkän ja ansiokkaan uran tv-tuotannossa tehnyttä Jyrki Karia - Jyrkin tekemä työ näkyy vahvasti tulevissa streamtuotannoissa
9.10.2024
Tekniikan lajipäivä 23.11.2024 Ellivuoressa
8.10.2024
Haku lajiryhmiin vuosille 2025-2026 on avattu!
4.10.2024
Rallin Lajiryhmä päätös - SM O.K. Auto Ralli EK7 Tapahtumat
25.9.2020
Rallin SM-Sarjan kauden neljännessä osakilpailussa, SM O.K. Auto Rallissa Kouvolassa sattui erikoiskokeella no. 7 tapahtumasarja, joka on herättänyt paljon keskustelua eri kanavissa.
Tilanteessa oli osallisena kaksi kilpailijaa (numerot 17 ja 18).
AKK:n Rallin Lajiryhmä kokoontui keskiviikkona 23.9.2020 ja käsitteli asiakokonaisuuden, jossa kilpailija no. 18 osui erikoiskokeella kaataneeseen kilpailijan no. 17 autoon ja samalla aiheuttaen vaaratilanteen kaatanutta autoa nostaneiden katsojien kanssa.
Käsitellessään asiaa, lajiryhmä huomioi kaikki asiasta saadut kirjalliset lausunnot, seuraavilta tahoilta:
- Kilpailija No. 17
- Kilpailija No. 18 (1- ja 2-ohjaaja)
- Kilpailunjohtaja
- Paikalla ollut lähin toimitsija
- Varoittamaan mennyt katsoja
- Erikoiskokeen maalitoimitsija
- Kilpailunjohtaja
- Johtokeskuksen päällikkö
Lisäksi asian käsittelyssä huomioitiin kaikki saatavilla olleet videotodisteet.
Käsittelyssä todettiin, että kilpailija no. 18 aiheutti selkeästi vaaratilanteen, ja huolimatta osumisesta kanssakilpailijan autoon, kilpailija ei reagoinut osumaan tai pysähtynyt osuman jälkeen vaan jatkoi kilpailemista. Lajiryhmän näkemyksen mukaan, kilpailija syyllistyi tilanteessa selkeään vaaratilanteen aiheuttamiseen sekä epäurheilijamaiseen käytökseen.
Lajiryhmän päätös: Kilpailijalle no. 18 annetaan varoitus (18 kk) epäurheilijamaisesta käytöksestä ja välinpitämättömästä toiminnasta toista kilpailijaa ja katsojia kohtaan. Lisäksi asiassa huomioitiin se, että kilpailija ei ole maininnut selkeästä vaaratilanteesta mitään erikoiskokeen maaliin saavuttuaan.
Lajiryhmä haluaa korostaa, että tulevaisuudessa vastaavissa tilanteissa myös ulosajaneella kilpailijalla on oma vastuunsa mahdollisten vaaratilanteiden ja lisä-onnettomuuksien ehkäisyssä, mm. varoituskolmion käytöllä ja kanssakilpailijoiden varoittamisella.
Lisätiedot: Lajipäällikkö Henrik Frank, etunimi.sukunimi@autourheilu.fi, 040-5349977