Uutiset
KITI-järjestelmässä huoltokatkoksia 17.5.2022
17.5.2022
JM SM Liiga 2022 ilmoittautuneet joukkueet
16.5.2022
Urheilijan toimintakielto - SUEKin päätös 1.4.2022
16.5.2022
FIA Scandinavian Rally Trophy/Nordic Rally Championship – Huomio Etelä-Ruotsin Rallin sääntöihin ja ilmoittautumiseen
16.5.2022
Kesäkauden Flying Finn Rallivalmennusleirien päivämäärät
11.5.2022
GTi-Magazine Drifting SM-sarjan mediayhteistyökumppaniksi
6.5.2022
Rata SM -sarjasäännön lisämääräys no 2 - sarjailmoittautumista jatkettu 9.5. asti sekä puuttuva osakilpailu vahvistettu
6.5.2022
Digitaalisen autourheilun lajipäivät 7.5. seuroille ja kilpailijoille - Ilmoittaudu
5.5.2022
Drifting SM- ja Crosskart SM-kausikoosteet C More Maxilta
5.5.2022
FIA Girls on Track – Rising Stars 2022 haku alkaa
4.5.2022
Rallin SM-sarjatyöryhmän kokous 1/18
7.2.2018
Rallin sarjatyöryhmän kokous 1/18 1.2.2018
AKK:n Rallin SM-sarjatyöryhmän kauden 2018 ensimmäinen kokous pidettiin keskiviikkona 1.2.2018.
Kokouksessa oli läsnä kaikki sarjatyöryhmän jäsenet:
Jari Tuomisto puheenjohtaja
Teemu Asunmaa jäsen
Mikael Korhonen jäsen
Hannu Lehessaari jäsen
Riku Seppä jäsen
Heikki Poranen jäsen
Jari Jakonen jäsen
Vesa Laurell jäsen
Markus Tankka jäsen
Erkki Hemminki jäsen
Raimo Leino jäsen
Jarkko Hosike jäsen
Jussi Koivunen jäsen (ei äänioikeutta)
Juha Eronen jäsen (ei äänioikeutta)
Kai Tarkiainen AKK Sports Oy
Sami Heiskanen AKK Sports Oy
Henrik Frank AKK-Motorsport ry
Kokouksessa käsiteltiin seuraavia asioita:
Kauden avauskilpailun palaute
Käytiin läpi kauden avannen Arctic Lapland Rallyn palaute. Kilpailijoilta ja tiimeiltä esille tullutta palautetta:
- Perinteinen, erittäin hyvä kilpailu
- Kilpailijamateriaalit olivat jaossa ajoissa
- Katsastus toimi tänä vuonna erittäin hyvin
- Katsojia oli reitin varrella näköhavainnon perusteella aikaisempia vuosia enemmän
- Yhden erikoiskokeen lähtöä siirretty taaksepäin nuotituksen jälkeen niin, että erikoiskokeen mitta kasvoi ja kuljettajilla ei ollut siirretylle matkalle nuotteja
- Kilpailutoimiston henkilökunta, yhdyshenkilö ja huoltoalueen päällikkö todella osaavia
- Päivän 2 lähtöluettelon julkaisu oli myöhässä (n. 2 tuntia), ensi vuodelle muutettava sääntöä lähtöluettelon laadinnassa niin, että luettelon pitää olla valmis aikaisemmin
- Nostettiin esille ongelma koskien etähuoltoa, ja todettiin että pelkkä renkaan vaihto voisi olla riittävä tulevaisuudessa
Tulevien osakilpailujen tilannekatsaus
Mikkeli:
- Kilpailu kahden viikon päästä, tiet loistokunnossa
- Kilpailussa sama osallistumismaksu, kuin vuonna 2017
- Kilpailussa yksi huoltoparkki, yksi etätankkaus
Joensuu:
- Kilpailun reitti on valmis, viimeisiä valmisteluja tehdään
- Yksi keskitetty huoltoalue, Joensuun keskustan tuntumassa teollisuusalueella
- Kilpailussa 2 lenkkiä, välissä huolto
Kouvola:
- Reitti laitettu uusiksi, 8 erikoiskoetta, joista 3 kahteen kertaan
- 102 EK-kilometriä, huolto kauppakeskus Veturin läheisyydessä
- Kilpailun säännöt jo työn alla
- Keskusteltiin ilmoittautumismaksuista, eli todettiin että kesän kaikissa osakilpailuissa ilmoittautumismaksut oltava samat! Nyt talvella jokaisessa kilpailussa erilaiset ilmoittautumismaksut.
Pohjanmaa:
- EK-kilometrimäärä n. 110 kilometriä
- Perjantaina jo 2 erikoiskoetta, n. 20 kilometriä, loput lauantaina
- Keskuspaikkana Hotelli Sorsanpesä
- Huollot Seinäjoella ja Isokyrössä
Keskusteltiin kalenteri-ongelmasta, jossa Pohjanmaan osakilpailun kanssa
päällekkäin kilpaillaan Rallicrossin SM-sarjan sekä Rata-SM:n osakilpailut.
Sastamala-Huittinen:
- Kilpailun konsepti vastaava kuin 2016
- Shakedown EK perjantaina, kilpailukeskuksen läheisyydessä
- N. 115 EK-kilometriä, 2 huoltoa
Turku:
- Kilpailukeskus Paimiossa, lähimmät majoitukset Salossa tai Turussa.
- Perjantaina EK Metsämäen Raviradalla, n. 1,5 km EK. Illalla lisäksi 2 erikoiskoetta
- Lauantaina 5 erikoiskoetta, joista yksi EK kahteen kertaan
- Yhteensä n. 109 kilometriä EK:ta
Sarjasäännöt 2019
Keskusteltiin yleisesti Ralli SM-sarjasäännöistä ja niiden mahdollisesta kehityksestä tulevaisuuteen.
Todettiin, että suurta muutospainetta yleisesti sarjasääntöihin ei tällä hetkellä ole.
Kaikki mahdolliset lopulliset sääntömuutokset käsitellään sarjatyöryhmän kokouksessa 2/18.
Luokkajako kaudesta 2019 eteenpäin
Keskusteltiin luokkajaosta yleisesti. Keskustelua herätti eniten SM4-luokan asema, koska kilpailijamäärä on ollut viimeisinä kausina laskeva.
Keskusteltiin myös siitä, onko mahdollisuus ”ehdollistaa” SM4-luokan SM-arvo, esim. vaatimalla minimissään tietty keskimääräinen lähtijämäärä kauden ajan.
Lopulta todettiin kuitenkin, että nykyisellä luokkajaolla mennään ainakin kauden 2019 loppuun.
Kaudelle 2019 lisätään kuitenkin SM2-luokkaan uudet FIA-luokitellut R4-autot, edellyttäen että autojen luokitusprosessi on FIA:n toimesta valmis hyvissä ajoin ennen kauden alkua.
Lisätiedot: Lajipäällikkö Henrik Frank, etunimi.sukunimi@autourheilu.fi, 040-5349977