Uutiset
Kardaanikunkku – jokkiksen klassikkotapahtuma, jossa historia, yhteisö ja turvallisuus kohtaavat
18.7.2025
Flying Finn Tour -kiertue jatkuu - tervetuloa tutustumaan autourheiluun Lempäälän Ideaparkiin
18.7.2025
Raisiossa ajetaan mestaruudesta – Eurotrial-viikonloppu starttaa!
18.7.2025
Ehdokasesittely - Pasi Mäenpää ehdolla AKK-Motorsport ry:n puheenjohtajaksi
17.7.2025
Ralf ”Rafu” Pettersson 1952–2025
16.7.2025
Off road trialin EM-kisat Raisiossa - osallistujia 15 eri maasta
16.7.2025
KITI-järjestelmässä huoltokatkos tiistaina 15.7.2025
15.7.2025
Hanki omat Secto Rally Finland -fanituotteesi – rajoitettu erä myynnissä nyt!
15.7.2025
FIA Girls on Track Finland – kansainvälinen ohjelma innostaa tyttöjä ja naisia autourheilun pariin / Hae mukaan 1.8. Jyväskylässä järjestettävään tapahtumaan!
15.7.2025
Tatu Siipola teki autourheiluhistoriaa Zandvoortissa – täydellinen “Full House” nuorelta suomalaiskuljettajalta
14.7.2025
Rallisprint SM 2016 – Sarjasäännöt julkaistu
16.11.2015
Rallisprintin SM-sarja on vakiinnuttanut nykyään käytössä olevan formaatin, jossa kilpaillaan niin lumella, asfaltilla kuin soralla lajin todellisesta moniosaajan tittelistä, eli Suomenmestaruudesta. Kaudelle 2016 ei ole tiedossa suuria muutoksia sarjasääntöihin, ainoastaan tarkennuksia ja pieniä lisäyksiä, jolla sarjan tason toivotaan nousevan entistä paremmaksi ja kilpailijoille mahdollisimman helposti lähestyttäväksi. Näkyvin muutos on luokkajaon muuttuminen vastaamaan kaudella 2015 kansallisissa kilpailuissa käytettyä luokkajakoa. Kaudella 2016 kaikissa rallisprint-kilpailuissa käytetään samaa luokkajakoa.
Vastoin aikaisemmin kesällä julkaistua tietoa, Rallisprintin Lajiryhmä päätyi tekniikkasääntöjen osalta ratkaisuun, jossa kaikki muut kuin rallin lajisääntöjen mukaiset autot punnitaan SS-painotaulukon mukaisesti. Tämän päätöksen myötä SM-sarjan ja Future Cupin osakilpailuissa sekä kansallisissa kilpailuissa ajetaan samoilla tekniikkasäännöillä.
Kaudella 2015 nelivetoisissa ralliautoissa käytössä oli rengassääntö, joka rajoitti myös asfaltti-osakilpailuissa käytettävät renkaat sorarallirenkaiksi. Sääntö sai hyvin ristiriitaisen vastaanoton, joten lajiryhmä päätyi muuttamaan säännön niin, että myös ralli-autoissa käytetään tulevalla kaudella asfaltti-renkaita.
Vaikka luokkajakoon tehtiin pieniä korjauksia, pistelasku pysyy kauden 2015 kaltaisena. Sarjassa kilpaillaan Rallisprintin Suomenmestaruudesta 2- ja 4-vetoisissa, Rallisprintin Suomen Juniorimestaruudesta sekä Nuorten, Naisten, Seniorien sekä V1600-Cup mestaruuksista.
Sarjassa kilpaillaan kuusi osakilpailua, jotka jakaantuvat seuraavasti:
7.2.2016 Rallisprint SM (lumi/jää), Lapua
21.2.2016 HF-Autohuolto SM Sprint (lumi/jää), Loppi
24.4.2016 SM Sprint (asfaltti), Tammisaari
22.5.2016 IKH Rallisprint (asfaltti), Kauhajoki
25.9.2016 Laihian SM-Rallisprint (sora), Laihia
15.10.2016 Pakoputkihuolto A.Anttila SM-rallisprint (sora), Anjalankoski
Sarjaan ei ole erillistä ennakko-ilmoittautumista. Sarjakilpailuissa pisteitä keräävät kaikki sarjaluokkiin osallistuvat kilpailijat. Osakilpailuihin ilmoittautuminen kilpailukohtaisten sääntöjen mukaisesti.
Sarjasäännöt voit ladata tästä. (korjattu 18.11.2015)
Lisätiedot:
Sarjan yhteyshenkilö Markus Silfvast, 044 972 3805, etunimi.sukunimi@anvianet.fi
Lajipäällikkö Henrik Frank, 040 534 9977, etunimi.sukunimi@autourheilu.fi