Uutiset
Tekniikan lajipäivä 23.11.2024 Ellivuoressa
8.10.2024
Haku lajiryhmiin vuosille 2025-2026 on avattu!
4.10.2024
Korjauksia Rallisprintin SM-pisteisiin
4.10.2024
Ralli SM -kausi huipentuu viikonloppuna Kiteellä
3.10.2024
Haetaan Rallisprintin Tuomariston puheenjohtajia, tuomareita sekä kilpailukonsultteja toimikaudelle 2025-2026
3.10.2024
Rallisprint-kauden päätöstapahtuma Ellivuoressa lauantaina 16.11.
28.9.2024
AKK hakee Pääkatsastajia kaudelle 2025
27.9.2024
AKK:n Flying Finn -juniorijoukkue suoriutui legendojen keskellä erinomaisesti
23.9.2024
Rallicrossin MM-sarja palaa Suomeen Kymiringissä – Luvassa myös Euro RX -kisa!
19.9.2024
Haetaan Rallin Turvatarkkailijoita, Tuomariston puheenjohtajia sekä tuomareita toimikaudelle 2025-2026
19.9.2024
Rallisprintin Lajiryhmä tiedottaa 1-2017
1.2.2017
Päivitetty 2.2.2017 klo 9.00
Rallisprintin Lajiryhmä tiedottaa 1-2017
Rallisprintin lajiryhmä kokoontui toimintakautensa ensimmäiseen kokoukseen maanantaina 30.1.
Kokouksessa käsiteltiin asioita, jotka ovat nousseet esille kilpailijoiden ja järjestäjien keskuudessa alkukauden 2017 aikana.
SS-autojen (vm. 2005) punnitus
Todettiin, että SS-autojen punnitus kaikissa Rallisprint-kilpailuissa suoritetaan Rallisprintin lajisäännön mukaisesti, eli 2005 ja sen jälkeisten vuosimallien autot punnitaan kuljettajan kanssa.
Auton ikä/vuosimalli on tarvittaessa aina todistettava virallisella dokumentilla.
Seuraava teksti tullaan lisäämään rallisprintin mallisääntöihin:
Rallisprintin säännöt 10.2:
SS-autojen painotaulukon mukaan punnittavissa autoissa, jotka ovat vuosimallia 2005 tai uudempia, punnitus suoritetaan kuljettajan kanssa.
Mikäli kilpailija haluaa suorittaa säännön mukaisesti punnituksen kuljettajan kanssa, on kilpailijan vastuulla todistaa kilpailun turvallisuustarkastuksessa katsastukselle viralliseen dokumenttiin vedoten (maahantuojan todistus, rekisteriotteen kopio, ym.), että auton vuosimalli on 2005 tai uudempi. Mikäli hyväksyttävää todistusta ei turvallisuustarkastuksessa esitetä, suoritetaan punnitus ilman kuljettajaa. Ratkaisun todisteen hyväksyttävyydestä tekee AKK:n pääkatsastaja / kilpailun katsastuspäällikkö.
V1600 autojen punnitus
Rallisprint-kilpailuissa V1600-luokan autot punnitaan Rallisprintin Lajisäännön art. 10.2 mukaisesti ilman kuljettajaa.
Kilpailuista julkaistavat tulokset
Lajiryhmä haluaa muistuttaa, että Rallisprintin Lajisäännön art. 13.9 mukaisesti, jokaisessa kilpailussa julkaistaan luokkatulosten lisäksi 2- ja 4-vetoisten yleiskilpailutulokset lisenssiluokasta riippumatta.
Kilpailusuorituksen päättyminen (Maaliviiva/STOP)
Keskusteltiin tulkinnallisesta ongelmasta, joka on aiheuttanut ongelmia joissain kilpailuissa. Osassa kilpailuissa on ollut epäselvää, riittääkö tuloksen saantiin maaliviivan ylitys, vai pitääkö kilpailijan päästä STOP-merkille ja pysähtyä siihen.
Kilpailusuoritus päättyy STOP-merkille. Mikäli kilpailija pysähtyy/joutuu keskeyttämään maaliviivan ja STOP-merkin väliin, kierrokselta ei saa hyväksyttyä aikaa.
Tieliikennekatsastus Rallisprintissä
Tieliikennekatsastus ja sen vaatimus Rallisprintissä ”Ralliautoluokkien” autoissa
Jonkin verran on herännyt keskustelua siitä, vaaditaanko Rallisprintissä tieliikennekatsastus.
Todettiin, että lajisääntö ei vaadi tätä, eikä myöskään Liite J:n tekniikkasääntö. Kilpailukohtaisesti järjestäjä voi määrittää, että tieliikennekatsastus/turvallisuustarkastus vaaditaan, mutta lajisääntö sitä ei vaadi.
Suositellaan, että katsastuksen/tarkastuksen tulee olla voimassa aina, kun käytetään II-ohjaajaa. Tämä pitää ilmoittaa kilpailun säännöissä.
Alle 18-vuotiaan toimiminen II-ohjaajana ja lisenssivaatimukset
Alle 18-vuotias voi toimia II-ohjaajan sen vuoden alusta, jolloin henkilö täyttää 15-vuotta. Todettiin, että tutustumislisenssin ikäraja on 18-vuotta, näin ollen henkilöllä on oltava kansallinen lisenssi.
II-ohjaajalta ei vaadita erillistä ilmoittaja- tai huoltajalisenssiä, vaan vastuun kantaa aina I-ohjaaja. Mikäli alle 18-vuotias toimii II-ohjaajana Nuorten-luokan kuljettajalle, kantaa vastuun I-ohjaajan ilmoittaja- tai huoltaja.