Rata SM V8 Thunder -luokan tekniikkasäännön tulkinta koskien kuristinta

3.6.2021

« Takaisin

Rata-ajon ja tekniikan lajiryhmä on saanut V8 Thunder yhdistykseltä pyynnön selvittää kuristimen käyttöön liittyvä sääntöä.

V8 Thunder kuristimien sinetöinti

V8 Thunder -luokan tekninen sääntö kertoo seuraavaa:

5.1 Moottori
Ainoa sallittu moottori on GM:n moottoritehtaan valmistama LS3CC moottori. PASAB on ainoa sallittu uusien moottorien toimittaja. Moottorit tulee olla sinetöity. Mikään sinetöinnin rikkomista edellyttävä työ tai toimi ei ole sallittu.

Tekniikan lajiryhmä on selvittänyt moottorit toimittavalta PASAB:lta, että autot toimitetaan varustettuna kuristimilla, jotka on sinetöity moottorin kaasuläppäkotelon alle. Ylläoleva sääntökohta kertoo, että mikään sinetöinnin rikkomista edellyttävä työ tai toimi ei ole sallittu. Tähän viitaten mikään ei salli kyseisen kuristimen poistamista autosta.

Sääntö kertoo myös:

5.1. Moottori

Luokkakatsastajalla ei ole oikeutta koko moottorin jälleen sinetöimiseen. Kilpailijan vastuulla ovat kaikki moottorin sinetit.

Yllä olevaan lauseeseen viitaten luokkakatsastajalla on oikeus suorittaa moottorin osasinetöinti. Toisin sanoen mikäli autolla osallistutaan luokkaan, jonka säännöt ei vaadi kuristinta, kuristin voidaan poistaa, mutta kuristin tulee esittää sinetöitäväksi luokkakatsastajalle ennen kuin autolla osallistutaan V8 Thunder -luokan kilpailuun.


Rata-ajon lajiryhmän puolesta,

Henri Karjalainen

Yhteystiedot

Henri Karjalainen

Lajipäällikkö

050 546 0500

henri.karjalainen@autourheilu.fi

Design Mainostoimisto Ajaton Oy