Tekniikan lajiryhmä tiedottaa 1-2022

21.2.2022

« Takaisin

Tekniikan lajiryhmä tiedottaa 1-2022

Tekniikan lajiryhmä kävi tekniikan asioita läpi vuoden ensimmäisessä kokouksessaan. Esillä olivat mm. seuraavat asiat:

- F-ryhmän uudistuksen yhteydessä säännöistä on löydetty muutama virhe, jotka AKK:n hallitus on lajiryhmän pyynnöstä korjannut kiireellisenä:

  • 1050cc ja 1450cc painot ovat jääneet erehdyksessä pois painotaulukosta molemmista ryhmistä. Painot lisätään sääntöihin samoina, kuin ne ovat olleet vuonna 2021 eli enintään 1050cc > 670kg / 720kg ja enintään 1450cc > 800kg / 840kg
  • F-ryhmän osalta oli jäänyt sääntötekstistä pois seikka, mikä mahdollistaa autojen siirtymisen lakkautettavasta FIN R 2WD ryhmästä alkuperäisellä kaasuläpällä. Tarkoitus on, että FIN R 2WD -autot voivat siirtyä sellaisenaan joko F-ryhmään tai Pro F ryhmään niihin asennettujen lisäosien määrittämällä tavalla. Eli mikäli autossa on alkuperäisenä sähköinen kaasuläppä, sitä saa käyttää myös F-ryhmässä, mutta mikäli sitä haluaa muuttaa, tulee sähköinen korvata mekaanisella kaasuläpän käytöllä.
  • F-ryhmän ja Pro F ryhmän pyöränripustusta koskevien sääntöjen tulisi olla samat. F-ryhmän säännöstä on jäänyt pois jo 2021 vuoden säännössä ollut lause, missä sallitaan etunavan ja olka-akselin vaihtaminen vähintään saman akselimassan omaavasta autosta. Tämä on virhe, joka myös korjataan sääntöön välittömästi.

- Myönnettiin anomuksesta määräaikainen erivapaus käyttää vuoden 2021 FIA säännön mukaista polttoainetta 30.3.2022 saakka. Tämän ylimenokauden jälkeen polttoaineen tulee olla art 252.9. kansallisen lisäyksen mukaista.

- Vastattiin sääntötulkintapyyntöön koskien V1600 turvakehikkoa silloin, kun autossa on vain yksi kuljettaja. V1600 ryhmäsääntö määrittää ensin minimivaatimuksen kehikolle, mutta sen jälkeen tarkentaa sääntöä niiden autojen osalta, joiden passi on myönnetty 2016 tai sen jälkeen. Tämä tarkennus on näille autoille voimassa ja se kumoaa aiemmin mainitun minimivaatimuksen. Näin olleen autoissa voi käyttää Liite J:n art 253. 8.3.2.1.3 mukaisesti yhtä kattoputkea ja oviputket vaaditaan art 253. 8.3.2.1.2 mukaisesti vain kuljettajan puolelle niissä tapauksissa, missä autolla on ainoastaan yksi kuljettaja. Korostetaan, että nämä ovat minimivaatimuksia, edelleen suositellaan oviputkea molemmille puolille.

- Vastattiin sääntötulkintapyyntöön koskien luokiteltuihin ja sertifioituihin turvakehikoihin tehtäviä muutoksia. Sääntö kertoo, että kaikki muutokset luokiteltuun tai sertifioituun turvakehikkoon ovat kiellettyjä. Sääntö tarkentaa muutokseksi kaikki toimenpiteet, jossa koneistetaan, hitsataan tai muuten tehdään pysyvä muutos luokiteltuun kehikkoon. Tällaiseksi pysyväksi muutokseksi katsotaan rakenteellisen lisäosan kiinnittäminen kehikkoon kiinnitystavasta riippumatta. Kansallinen lisäys kertoo myös, että luokitellun ja sertifioidun kehikon tulee kokonaisuudessaan vastata luokitustodistusta tai sertifikaattia. Sertifikaatti sisältää kuvat kehikosta ja kehikon tulee olla rakenteellisesti näiden kuvien mukainen.

- Vastattiin sääntötulkintapyyntöön koskien rallikilpailuissa pakolliseksi määrättyjen varusteiden kuulumisesta auton minimipainoon punnitusten yhteydessä. Liite J määrittää, että henkilökohtaiset varusteet on poistettava punnituksen ajaksi, mutta mikäli nämä ovat kilpailun sääntöjen mukaisia ylimääräisiä pakollisia varusteita (kuten lämpimät vaatteet), niitä ei tarvitse poistaa punnituksen ajaksi. Perussääntö kypärien poistamisesta punnituksen ajaksi on tällöinkin voimassa.

- Vastattiin sääntötulkintapyyntöön koskien olka-akselien muokkaamista. Sääntö sallii olka-akselin vaihdon toisesta vähintään saman akselimassan mukaisesta autosta, mutta ei salli tehdä muutoksia tähän olka-akseliin. 

- Vastattiin sääntötulkintapyyntöön koskien sähköistä vesipumppua ryhmässä Pro F. Pro F sääntökohta 3.1.11. kertoo, että vesipumppu on vapaa edellyttäen, että sijainti säilytetään. Sijainnilla tarkoitetaan, että pumpun tulee säilyä moottoritilassa.

- Lajiryhmä on seurannut huolestuneena viime vuonna räjähdysmäisesti noussutta vetoomuskäsittelyiden määrää. Lajiryhmä analysoi huolellisesti vetoomusoikeuden päätökset ja tätä analyysiä käytetään apuna ensi keväänä järjestettävissä koulutustilaisuuksissa.

- Nimettiin pääkatsastajat kaudelle 2022. Pääkatsastajien nimet toimitetaan tekniikan materiaalipankkiin ja tiedoksi pääkatsastajaksi hakeneille.

- Järjestetään maalis- huhtikuussa tekniikan lajipäivät lajeittain seuraavasti: Lauantai 26.3. 2022 Rata/Jäärata/Endurance/Drifting. Sunnuntai 27.3.2022 Jokkis. Lauantai 2.4.2022 Ralli/Rallisprint. Sunnuntai 3.4.2022 Rallicross/Crosskart. Historic osuudet lisätään sekä ralliin että rataan. Tilaisuudet järjestetään erillisinä tilaisuuksina. Tavoitteena lajikohtaisen tietämyksen ja käytäntöjen ymmärtämisen parantaminen. Ilmoittautuminen KiTiin avataan heti, kun koulutusjärjestelyt saadaan varmistettua.

- Lajiryhmä kävi keskustelua kestävän kehityksen polttoaineista. Päätettiin seurata tilannetta ja pohtia, millä aikataululla vastataan muutostarpeisiin.

- Keskusteltiin Rata V1600 työryhmän muistiosta ja sääntömuutosesityksestä kieltää ABS jarrujen käyttö. Esityksen mukaan ABS jarrut mahdollistavat säännön vastaisten kuljettajaa avustavien järjestelmien käytön, koska käytön valvonta on käytännössä mahdotonta. Lajiryhmä on keskusteltuaan asiasta samaa mieltä. Valvonnan vuoksi käytöstä poistaminen tulisi tehdä poistamalla pyöräanturit pysyvästi käytöstä. Käydään asiasta keskustelua harrastajien kanssa ja palataan asiaan sääntökokouksessa.

- Keskusteltiin rallicrossin sääntömuutosesityksistä. Tulleessa esityksessä ehdotettiin yleisesti kiinteän katsastuspaikan ottamista käyttöön tasapuolisuuden takaamiseksi. Lisäksi SRC luokkaan esitettiin lisäpainosääntöä, jossa kaikille autoille määritettäisiin painohaarukka, johon autojen tulisi mahtua. Tällä estettäisiin suuret lisäpainot vetäville akseleille. 8V moottorisille ja 2010 tai uudemmille autoille ehdotetaan paloseinän siirtämisen sallimista ja moottorin paikan vapauttamista. Näillä saataisiin ehdotuksen mukaan uudemmat ja painavammat korit kuin myös tehottomammat 8v moottorisen autot kilpailukykyisemmiksi. Lopuksi ehdotuksessa ehdotetaan vielä 2,0 L turbomoottorin sallimista SRC:hen. Tekniikan lajiryhmä keskusteli asiasta ja päätti tiedustella asiaan  harrastajien mielipiteitä.

 

Lisätietoja antaa ja mielipiteitä vastaanottaa Tekniikan lajiryhmä sekä

tekniikan lajipäällikkö Iiro Palmi, iiro.palmi@autourheilu.fi

Design Mainostoimisto Ajaton Oy