Tekniikan sääntökorjauksia ryhmiin F ja Pro F

12.1.2022

« Takaisin

Sääntökorjauksia ryhmiin F ja Pro F

Akk:n hallitus on tekniikan lajiryhmän esityksestä korjannut seuraavat virheellisiksi jääneet sääntökohdat ryhmiin F ja Pro F:

 

Ryhmät F ja Pro F, 2. Luokat ja vähimmäispainot:

- Lisättiin painotaulukkoon sääntötekstistä pois jääneet minimipainot:

Syl.til.                 2v/syl.                >2v/syl

1050 cm3          670 kg                720 kg

1450 cm3          800 kg                840 kg

1650 cm3         850 kg                940 kg

1850 cm3         920 kg                990 kg

2050 cm3         990 kg                1040 kg

2250 cm3         1030 kg             1080 kg

2550 cm3         1080 kg             1140 kg

 

Ryhmä F, 3.1. Moottori:

- Lisättiin sääntöön sääntötekstistä pois jäänyt auton alkuperäisen kaasuläpän käyttötavan salliminen. Tarkoitus oli, että autot, jotka siirtyy FIN R 2WD ryhmästä äffän puolelle, niin autolla voi sellaisenaan osallistua joko F-ryhmään tai Pro F ryhmään varusteidensa mukaisena. Sähköinen kaasuläppä on sallittu, mikäli se on autossa alkuperäisvaruste eikä siihen tehdä muutoksia. Mikäli kaasuläppä halutaan vaihtaa F-ryhmän sääntöjen mukaisesti, niin se on sallittua, mutta tällöin kaasuläpän ja kaasupolkimen välisen yhteyden tulee olla mekaaninen. Pro F ryhmässä myös sähköinen kaasuläppä on vapaa.

3.1.7 Alkuperäisen kaasupolkimen ja kuristinläpän välisen yhteyden voi korvata mekaanisella yhteydellä.

Mekaanisen yhteyden vivustot ja vaijerit saa valita vapaasti. Kaasupolkimen saa vaihtaa kohdan 3.6.6 mukaisesti.

 

Ryhmä F, 3.3 Pyöränripustus:

- Lisättiin sääntötekstistä pois jäänyt kohta, joka on ollut jo ennenkin säännössä. Pro F säännössä kohta on oikein:

3.3.1.

Etunapa ja olka-akseli voidaan vaihtaa toiseen, joka on peräisin vähintään saman akselimassan omaavasta sarjavalmisteisesta autosta. Jos automalliin on lisäluokiteltu vaihtoehtoiset navat, saa niitä käyttää.

Ryhmät F ja Pro F, 3.4 Kori:

- Lisättiin harrastajan pyytämä mahdollisuus käyttää ovissa sivutörmäyssuojana alkuperäisen sivutörmäysrakenteen lisänä FIA:n luokittelemaa turvavaahtoa. FIA:n luokittelema turvavaahto toimii energiaa sitovana elementtinä ja se kestää todistettavasti korkeita lämpötiloja. Tämä sääntö on salliva, eli vaahdon asentaminen ei edelleenkään ole pakollista ryhmässä F.

3.4.2: 

Mikäli ei käytetä alkuperäistä oviverhoilua, voidaan ne korvata vähintään 1 mm paksulla alumiinilla, hiilikuidulla tai muulla huonosti syttyvällä materiaalilla. Kaiken muun verhoilun ja äänieristeet saa poistaa tai muuttaa. Hansikaslokeron saa poistaa. FIA luokiteltua turvavaahtoa (FIA tekninen lista 58) saa lisätä oviin ja istuimen ja oven väliselle alueelle. Suojien pinnoittaminen palonkestävällä kankaalla on sallittu. Istuimen pääntuen kohdalla oleva turvavaahto tulee kiinnittää pääntukeen ainoastaan tarranauhalla.

 

Kohdat on korjattu sähköiseen sääntökirjaan.

Lisätietoja tarvittaessa antaa tekniikan lajipäällikkö Iiro Palmi, iiro.palmi@autourheilu.fi

Tekniikan lajiryhmä

 

Design Mainostoimisto Ajaton Oy