Uutiset
Haetaan Rallisprintin Tuomariston puheenjohtajia, tuomareita sekä kilpailukonsultteja toimikaudelle 2025-2026
3.10.2024
Ralli SM -kausi huipentuu viikonloppuna Kiteellä
3.10.2024
Rallisprint-kauden päätöstapahtuma Ellivuoressa lauantaina 16.11.
28.9.2024
AKK hakee Pääkatsastajia kaudelle 2025
27.9.2024
AKK:n Flying Finn -juniorijoukkue suoriutui legendojen keskellä erinomaisesti
23.9.2024
Hämeenlinnalainen Suvi Jyrkiäinen kolmen parhaan joukkoon WRC:n Beyond Rally -ohjelmassa
19.9.2024
Rallicrossin MM-sarja palaa Suomeen Kymiringissä – Luvassa myös Euro RX -kisa!
19.9.2024
Haetaan Rallin Turvatarkkailijoita, Tuomariston puheenjohtajia sekä tuomareita toimikaudelle 2025-2026
19.9.2024
Kaudelle 2025 vahva Rallicross SM -kalenteri - crosskarteille haetaan omaa kesäsarjaa
18.9.2024
Flying Finn maailmalla: FIA European Drag Racingin Pro Modified -ryhmän mestaruus ensimmäistä kertaa Suomeen!
16.9.2024
Tekniikan sääntökorjauksia ryhmiin F ja Pro F
12.1.2022
Sääntökorjauksia ryhmiin F ja Pro F
Akk:n hallitus on tekniikan lajiryhmän esityksestä korjannut seuraavat virheellisiksi jääneet sääntökohdat ryhmiin F ja Pro F:
Ryhmät F ja Pro F, 2. Luokat ja vähimmäispainot:
- Lisättiin painotaulukkoon sääntötekstistä pois jääneet minimipainot:
…
Syl.til. 2v/syl. >2v/syl
1050 cm3 670 kg 720 kg
1450 cm3 800 kg 840 kg
1650 cm3 850 kg 940 kg
1850 cm3 920 kg 990 kg
2050 cm3 990 kg 1040 kg
2250 cm3 1030 kg 1080 kg
2550 cm3 1080 kg 1140 kg
Ryhmä F, 3.1. Moottori:
- Lisättiin sääntöön sääntötekstistä pois jäänyt auton alkuperäisen kaasuläpän käyttötavan salliminen. Tarkoitus oli, että autot, jotka siirtyy FIN R 2WD ryhmästä äffän puolelle, niin autolla voi sellaisenaan osallistua joko F-ryhmään tai Pro F ryhmään varusteidensa mukaisena. Sähköinen kaasuläppä on sallittu, mikäli se on autossa alkuperäisvaruste eikä siihen tehdä muutoksia. Mikäli kaasuläppä halutaan vaihtaa F-ryhmän sääntöjen mukaisesti, niin se on sallittua, mutta tällöin kaasuläpän ja kaasupolkimen välisen yhteyden tulee olla mekaaninen. Pro F ryhmässä myös sähköinen kaasuläppä on vapaa.
3.1.7 Alkuperäisen kaasupolkimen ja kuristinläpän välisen yhteyden voi korvata mekaanisella yhteydellä.
Mekaanisen yhteyden vivustot ja vaijerit saa valita vapaasti. Kaasupolkimen saa vaihtaa kohdan 3.6.6 mukaisesti.
Ryhmä F, 3.3 Pyöränripustus:
- Lisättiin sääntötekstistä pois jäänyt kohta, joka on ollut jo ennenkin säännössä. Pro F säännössä kohta on oikein:
3.3.1.
…
Etunapa ja olka-akseli voidaan vaihtaa toiseen, joka on peräisin vähintään saman akselimassan omaavasta sarjavalmisteisesta autosta. Jos automalliin on lisäluokiteltu vaihtoehtoiset navat, saa niitä käyttää.
Ryhmät F ja Pro F, 3.4 Kori:
- Lisättiin harrastajan pyytämä mahdollisuus käyttää ovissa sivutörmäyssuojana alkuperäisen sivutörmäysrakenteen lisänä FIA:n luokittelemaa turvavaahtoa. FIA:n luokittelema turvavaahto toimii energiaa sitovana elementtinä ja se kestää todistettavasti korkeita lämpötiloja. Tämä sääntö on salliva, eli vaahdon asentaminen ei edelleenkään ole pakollista ryhmässä F.
3.4.2:
Mikäli ei käytetä alkuperäistä oviverhoilua, voidaan ne korvata vähintään 1 mm paksulla alumiinilla, hiilikuidulla tai muulla huonosti syttyvällä materiaalilla. Kaiken muun verhoilun ja äänieristeet saa poistaa tai muuttaa. Hansikaslokeron saa poistaa. FIA luokiteltua turvavaahtoa (FIA tekninen lista 58) saa lisätä oviin ja istuimen ja oven väliselle alueelle. Suojien pinnoittaminen palonkestävällä kankaalla on sallittu. Istuimen pääntuen kohdalla oleva turvavaahto tulee kiinnittää pääntukeen ainoastaan tarranauhalla.
Kohdat on korjattu sähköiseen sääntökirjaan.
Lisätietoja tarvittaessa antaa tekniikan lajipäällikkö Iiro Palmi, iiro.palmi@autourheilu.fi
Tekniikan lajiryhmä