Tiedote koskien Autourheilun Kansallisten Määräysten muutoksia

3.11.2022

AKK-Motorsport ry julkaisi tiedotteen 26.10.2022 koskien Autourheilun Kansallisten Määräysten muutoksia kaudelle 2023.

Tulevan kauden sääntömuutoksista ennen kaikkea Artikla 17 on herättänyt runsaasti keskustelua ja epätietoisuutta siitä, miksi sääntötarkennus on tehty, miten sääntöä tulkitaan, missä tilanteissa ja minkälaisiin seuraamuksiin mahdolliset rikkomukset tulisivat johtamaan.

AKK-Motorsport ry muodostuu n. 300 jäsenyhdistyksestä ja niiden lähes 27 000 henkilöjäsenestä. Liiton keskeisenä tehtävänä on oman jäsenistönsä edunvalvonta, kouluttaminen sekä mahdollisimman laadukkaan ja turvallisen kilpailutoiminnan ylläpitäminen. Sääntöjen keskeisenä tarkoituksena on taata tasapuolinen ja turvallinen kilpailutoiminta, niin kilpailijoille kuin kilpailuja toteuttaville seuroille ja toimitsijoille. Samalla säännöillä halutaan pitää huolta AKK-yhteisön keskeisistä arvoista ja toimintakulttuurista.

Autourheilun Kansallisten Määräysten Artikla 17 ei tarkoita sitä, että jokainen AKK-yhteisön ulkopuoliseen harrastustoimintaan osallistuminen johtaisi automaattisesti johonkin seuraamukseen, vaan sen tarkoitus on olla mahdollisuus reagoida sääntöteknisesti, mikäli jokin toiminta selkeästi vaarantaa AKK:n toiminnan arvoja. Kyseessä voi olla seura, toimitsija tai joissakin tapauksissa myös kilpailija.

Tarve seuraamuskäsittelylle määräytyy tapauskohtaisesti AKK-Motorsport ry:n hallituksen linjauksen perusteella. Tällaiset tapaukset tutkittaisiin aina yksittäisenä käsittelynä, jolloin siihen liittyisi aina seuran, toimitsijan tai kilpailijan kuuleminen.

AKK-Motorsport ry

Design Mainostoimisto Ajaton Oy