Uutiset
Kartingin pienten luokkien rengastoimittajien kilpailutus avattu
25.11.2025
Jaakko Markulan muistoa kunnioittaen
24.11.2025
HTP-passien hakuohjeita päivitetty
22.11.2025
Asiakaspalvelu avoinna perjantaina 28.11.2025 poikkeuksellisesti klo 8.30-11
20.11.2025
AKK:n katsastuskortit voimassa myös Hamun kilpailuissa 2026
18.11.2025
KITI-järjestelmässä huoltokatkos tiistaina 18.11.2025
18.11.2025
Jäsenmaksukausi 2026 on avattu KITI-järjestelmässä
17.11.2025
Pienoisautoilun lajiryhmän kuulumisia 6/25
17.11.2025
Flying Finn Academy - valinnat kaudelle 2026
16.11.2025
Ilmoittaudu nyt palkintojenjakoristeilylle – ohjelmassa sunnuntaina Vaihde vapaalle eli rentoa keskustelua Toni Vilanderin kanssa autourheilusta ja sen ympärillä
14.11.2025
”Turvapaketti” Pro F-ryhmän autoissa
25.1.2022
Palautteen mukaan jonkin verran harrastajien keskuudessa on noussut epätietoisuutta uuden Pro F-säännön osalta ns. ”Turvapaketin” käyttöönotosta. Vastoin olettamuksia, kaikkiin Pro F-luokan ryhmänautoihin ei vaadita uutta ”Turvapakettia”, vaan vaatimus koskee vain autoja, joissa käytetään muuta kuin F-ryhmän sääntöjen mukaista, luokiteltua tai alkuperäistä autoon kuuluvaa sylinterilohkoa ja/tai sylinterikantta, ja /tai jos moottorin iskunpituutta on suurennettu. Näin ollen tuo vaatimus turvapaketista koskettaa siis ns. ”vierasmoottori-autoja”, joiden suorituskyky voi kasvaa muutosten myötä merkittävästi.
Mikäli auto on aikaisempien F-ryhmän sääntöjen mukainen, ja siirtyy Pro F-ryhmään moottorin sylinteritilavuuden tai esim. (sekventaali) vaihteensiirron myötä, ei tuota mainittua turvapakettia tarvitse asentaa.
Turvapaketti itsessään pitää sisällään seuraavat asiat:
- turvakehikon diagonaalituki
- kattovahvistukset
- tuulilasipilarin vahvistukset tarvittaessa
- pääntuelliset, FIA 8855-1999 standardin istuimet (olleet jo aiemminkin pakollisia autoissa joiden katsastuskortti on myönnetty 1.1.2015 jälkeen)
- FIA 8853-2016 standardin turvavyöt
Lisätiedot:
Tekniikan lajipäällikkö Iiro Palmi, etunimi.sukunimi@autourheilu.fi, 050 347 5177
