Uutiset
Liittovaltuuston kokouspäivä käynnisti kehitystyötä ja linjasi tulevaisuuden askelia
26.4.2025
Karting SM lisämääräys no 2 sekä Mini60 tekniikkasäännön päivitys julkaista
26.4.2025
Driftingkausi starttaa FlyingFinn.tv:ssä - viikonlopun livelähetykset katsottavissa maksutta!
25.4.2025
AKK:n hallitus kokoontui 25.4.2025 etäyhteydellä - valmennuksen kehitysprojekti käynnistyy ja kypärästandardit päivittyvät
25.4.2025
Škoda Motorsport Suomi etsii tiimiinsä nuoria rallilupauksia SM-kaudelle 2026
24.4.2025
Menestyksen polku: AKK ja KIHU yhdessä autourheilijoiden kehityksen tukena
18.4.2025
Kypärästandardi FIA STANDARD 8859-2024 sallittu AKK:n alaisissa kilpailuissa
17.4.2025
Jokkis teknisen valvojan tiedote harrastajille kesäkaudelle 2025
17.4.2025
Karting Flying Finn Juniori Cup kalenterimuutos - lisämääräys no2 julkistettu
16.4.2025
Jokkis SM Liiga 2025 joukkueiden ilmoittautuminen avattu
15.4.2025
Tekniikka
17.10.2018
TEKNIIKKA
Teknistä säännöstöä on muokattu monelta osin kuluvana vuotena. Keväällä saatiin aikaiseksi The Gran Turismo -säännöstö rata-autoiluun ja työ jatkui rallicrossin säännöstön täysremontilla. Tämä säännöstö on nyt muokattu uuteen uskoon. Tässä vaiheessa keskityttiin siihen, että säännöt olisivat selkeämmät lukea ja ymmärtää varsinaiseen sisältöön vielä puuttumatta. Sääntöluonnos esitettiin harrastajille kommentoitavaksi ja näiden kommenttien pohjalta tehtiin useita muutoksia niihin. Samassa yhteydessä saatuja sääntömuutosesityksiä aletaan käsittelemään tekniikan lajiryhmän seuraavissa kokouksissa. Päämääränä on, että vuodelle 2020 ajoittuvat sääntömuutokset saadaan esitettyä normaalissa sääntöjen säätämisjärjestyksessä hallituksen kesäkuun kokoukseen ensi vuonna. Tekniikan lajiryhmä haluaa käydä näissä säännöissä avointa keskustelua harrastajien kanssa tavoista, millä pitää laji tasaisena ja mielenkiintoisena ja myös kustannustehokkaana. Tämä koskee kaikkia ryhmiä autokrossista Supercareihin.
FIA:n puolelta mielenkiintoinen uutuus on R1 ryhmää koskeva sääntöjen täysremontti. Lyhyesti sanottuna uusi R1 on kuin vakiomoottorilla varustettu kilpa-auto. FIA vaatii autoon luokitellun turvakehikon ja turvatankin, mutta sallii esimerkiksi sekventaalivaihteiston ja vapaat välitykset laatikkoon ja perään, ECU:n vaihtamisen, kytkimen vaihdon, vetoakseleiden vaihdon, tukivarsien vahvistamiset, ja jarrumuutoksia näin esimerkkejä mainitaksemme. Näiden osien ei tarvitse olla luokiteltuja, mutta säännöillä on rajoitettu kalliiden erikoisosien käyttöä. Nähtäväksi jää, saavuttaako luokka mielenkiintoa harrastajissa.
F-ryhmän säännöstöön on tulossa ensi vuodelle painorajojen nosto 50 kuutiosenttimetrillä. Samalla F-ryhmän enimmäissylinteritilavuus nousee 3050cm3:iin. Sama astuu voimaan myös FIN R 2WD ryhmässä, jossa enimmäissylinteritilavuus nousee 2550cm3:iin.
Turvavarusteissa harrastajia pyydetään huomioimaan, että 2013 vuoden lopussa kansainvälisesti päättynyt kypärästandardi BS6658-85 type A/FR päättyy nyt viiden vuoden jatkoajan jälkeen myös kansallisesti. Tekniikan lajiryhmä tiedottaa tästä ja standardin päättymisen syistä tarkemmin piakkoin erillisellä tiedotteella.
Tekniikan lajipäivä pidetään tänä vuonna Hanaa Expon yhteydessä Lahdessa 1.12.2018. Tilaisuus kelpaa myös katsastuskoulutuksena toimitsijalisenssiä haettaessa. Ilmoittautumiset KiTin kautta, ilmoittautuminen avataan tällä viikolla. Lämpimästi tervetuloa!