Uutiset
Haku avattu suomalaisille kilpailijoille FIA Kartingin Arrive & Drive World Cupiin 14.-16.11.2025
19.7.2025
Kardaanikunkku – jokkiksen klassikkotapahtuma, jossa historia, yhteisö ja turvallisuus kohtaavat
18.7.2025
Flying Finn Tour -kiertue jatkuu - tervetuloa tutustumaan autourheiluun Lempäälän Ideaparkiin
18.7.2025
Raisiossa ajetaan mestaruudesta – Eurotrial-viikonloppu starttaa!
18.7.2025
Ehdokasesittely - Pasi Mäenpää ehdolla AKK-Motorsport ry:n puheenjohtajaksi
17.7.2025
Off road trialin EM-kisat Raisiossa - osallistujia 15 eri maasta
16.7.2025
Ralf ”Rafu” Pettersson 1952–2025
16.7.2025
FIA Girls on Track Finland – kansainvälinen ohjelma innostaa tyttöjä ja naisia autourheilun pariin / Hae mukaan 1.8. Jyväskylässä järjestettävään tapahtumaan!
15.7.2025
KITI-järjestelmässä huoltokatkos tiistaina 15.7.2025
15.7.2025
Hanki omat Secto Rally Finland -fanituotteesi – rajoitettu erä myynnissä nyt!
15.7.2025
Tekniikka
17.10.2018
TEKNIIKKA
Teknistä säännöstöä on muokattu monelta osin kuluvana vuotena. Keväällä saatiin aikaiseksi The Gran Turismo -säännöstö rata-autoiluun ja työ jatkui rallicrossin säännöstön täysremontilla. Tämä säännöstö on nyt muokattu uuteen uskoon. Tässä vaiheessa keskityttiin siihen, että säännöt olisivat selkeämmät lukea ja ymmärtää varsinaiseen sisältöön vielä puuttumatta. Sääntöluonnos esitettiin harrastajille kommentoitavaksi ja näiden kommenttien pohjalta tehtiin useita muutoksia niihin. Samassa yhteydessä saatuja sääntömuutosesityksiä aletaan käsittelemään tekniikan lajiryhmän seuraavissa kokouksissa. Päämääränä on, että vuodelle 2020 ajoittuvat sääntömuutokset saadaan esitettyä normaalissa sääntöjen säätämisjärjestyksessä hallituksen kesäkuun kokoukseen ensi vuonna. Tekniikan lajiryhmä haluaa käydä näissä säännöissä avointa keskustelua harrastajien kanssa tavoista, millä pitää laji tasaisena ja mielenkiintoisena ja myös kustannustehokkaana. Tämä koskee kaikkia ryhmiä autokrossista Supercareihin.
FIA:n puolelta mielenkiintoinen uutuus on R1 ryhmää koskeva sääntöjen täysremontti. Lyhyesti sanottuna uusi R1 on kuin vakiomoottorilla varustettu kilpa-auto. FIA vaatii autoon luokitellun turvakehikon ja turvatankin, mutta sallii esimerkiksi sekventaalivaihteiston ja vapaat välitykset laatikkoon ja perään, ECU:n vaihtamisen, kytkimen vaihdon, vetoakseleiden vaihdon, tukivarsien vahvistamiset, ja jarrumuutoksia näin esimerkkejä mainitaksemme. Näiden osien ei tarvitse olla luokiteltuja, mutta säännöillä on rajoitettu kalliiden erikoisosien käyttöä. Nähtäväksi jää, saavuttaako luokka mielenkiintoa harrastajissa.
F-ryhmän säännöstöön on tulossa ensi vuodelle painorajojen nosto 50 kuutiosenttimetrillä. Samalla F-ryhmän enimmäissylinteritilavuus nousee 3050cm3:iin. Sama astuu voimaan myös FIN R 2WD ryhmässä, jossa enimmäissylinteritilavuus nousee 2550cm3:iin.
Turvavarusteissa harrastajia pyydetään huomioimaan, että 2013 vuoden lopussa kansainvälisesti päättynyt kypärästandardi BS6658-85 type A/FR päättyy nyt viiden vuoden jatkoajan jälkeen myös kansallisesti. Tekniikan lajiryhmä tiedottaa tästä ja standardin päättymisen syistä tarkemmin piakkoin erillisellä tiedotteella.
Tekniikan lajipäivä pidetään tänä vuonna Hanaa Expon yhteydessä Lahdessa 1.12.2018. Tilaisuus kelpaa myös katsastuskoulutuksena toimitsijalisenssiä haettaessa. Ilmoittautumiset KiTin kautta, ilmoittautuminen avataan tällä viikolla. Lämpimästi tervetuloa!