Hallitus hyväksyi F-ryhmän teknisen uudistuksen

28.6.2021

« Takaisin

Hallituksen sääntökokouksessa 10.6. muiden alustavien sääntömuutosten ohessa käsiteltävänä oli myös tekniikan ja rallin lajiryhmien yhteistyönä työstämä F-ryhmän sääntömuutosesitys. Hallitus hyväksyi F-ryhmän teknisen uudistuksen pienin muutoksin.

Liiton hallitus piti alustavan sääntökokouksensa 10. kesäkuuta. Esillä oli eri lajiryhmien tekemät sääntömuutosesitykset kaudelle 2022. Muiden sääntömuutosten ohessa käsiteltävänä oli myös tekniikan ja rallin lajiryhmien yhteistyönä työstämä F-ryhmän sääntömuutosesitys. Tämä sääntömuutosesitys, kuten muutkin esitykset, olivat jo olleet Urheiluvaliokunnan käsiteltävänä, jonka tehtävänä on hioa esityksistä niin sanotusti särmät pois ennen esityksien hallituskäsittelyä. Jo Urheiluvaliokunnassa F-ryhmän uudistuksesta päätettiin esittää vetotavan muutoksen ja pienten turbomoottoreiden sallimisen voimaantulon siirtämistä, jotta kaikki asian vaatimat lukuisat yksityiskohdat ehditään hioa kuntoon ennen säännön voimaantuloa. Hallituksen päätöksellä tämä sääntökohta ei siis tule voimaan vielä 2022, vaan asia palautetaan tekniikan lajiryhmälle käsiteltäväksi myöhemmin.

Sen sijaan Tekniikan lajiryhmällä riittää kyllä tekemistä F-ryhmän muiden sääntökohtien loppuun saattamisella. Hallitus siis hyväksyi F-ryhmän jakamisen kahteen osaan. Työnimellä ”Original F” tunnettu ryhmä jatkaa 2022 alkaen nimellä Ryhmä F vaalien tämän ryhmän pitkiä perinteitä. Näin siksi, että loppujen lopuksi tämän ryhmän muutokset ovat varsin minimaalisia ja koskevat lähinnä vain muutamaa poikkeustapausta. Tähän ryhmään mahtuu kaikki muut nykyisen ryhmä F sääntöjen mukaiset autot, paitsi autot, joissa on sequentaalivaihteisto ja autot, joiden sylintelitilavuus on yli 2550cm3.

Nuo edellä mainitut autot, joissa on sequentaalivaihteisto sekä ne, joiden sylinteritilavuus on yli 2550cm3, siirtyvät kilpailemaan ryhmässä, jonka työnimi ”Pro F” säilytetään myös tämän ryhmän virallisena nimenä. Näiden lisäksi tähän ryhmään sijoittuvat ne autot, joiden moottorina käytetään muuta kuin automalliin kuuluvaa moottoria. Nämä niin kutsutut vierasmoottorit saavat olla myös muulta valmistajalta eli moottorin ei tarvitse olla samaa merkkiä kuin itse auto. Moottoria rajoittaa se, että sen sylinteritilavuus saa olla enintään 27% suurempi kuin auton mallisarjaan kuuluva suurin bensiinimoottori on. Suurin sallittu sylinteritilavuus säilyy kuitenkin 3050cm3 kokoisena. Muuten moottoria saa virittää samaan tapaan kuin nykyisessäkin F-ryhmässä.

Lisäksi uudistuksen alla on kansallinen luokitus. Hallituksen hyväksymässä alustavassa säännössä samalla kun muutetaan kansallinen luokitus koskemaan vain ryhmiä F ja Pro F, sääntöä myös samalla yksinkertaistetaan. Ajatuksena on ollut muuttaa kansallinen luokitus vähän vastaavaksi autokohtaiseksi passiksi, kuten esimerkiksi V1600 passi on. Toki passin sisältö olisi hyvinkin erilainen, sillä F- ja Pro F -ryhmissä auton perustietoja tarvitaan huomattavasti vähemmän kuin V1600 ryhmässä. Myös tämä muutos on siis tulossa voimaan vuoden 2022 alusta.

Hallitus edellyttää päätöksessään myös, että F-ryhmän sääntömuutoksen käytäntöön viemisen osalta on erityisen tärkeää huomioida nämä muutokset sarjan urheilusäännöissä. Tämän työn rallin lajiryhmä on jo aloittanut, mutta ottaa erittäin mielellään harrastajilta ajatuksia mm. luokkajakojen uudelleen muokkaamiseen. Tarkoitus ei ole kaksinkertaistaa luokkien määrää ja siksi tämä luokkajakoasia on erittäin haastava.

Tekniikan lajiryhmä

Rallin lajiryhmä

 

Lisätietoja antavat tekniikan lajipäällikkö Iiro Palmi sekä rallin lajipäällikkö Henrik Frank. 

Yhteystiedot

Iiro Palmi

Lajipäällikkö

050 347 5177

iiro.palmi@autourheilu.fi

Henrik Frank

Lajipäällikkö

040 534 9977

henrik.frank@autourheilu.fi

Design Mainostoimisto Ajaton Oy