Uutiset
Rallicrossin huippunimet jalkautuvat Kouvolan Manskille – Kuljettajat tavattavissa torstaina 21.8.2025
18.8.2025
KITI-järjestelmässä huoltokatkoksia tiistaina 19.8.2025
18.8.2025
Kulissien takana – viestintäpäällikkö vapaaehtoisena Lahti Historic Rallyssä
16.8.2025
FIA Karting Arrive & Drive World Cup valinnat - Suomen edustajiksi Junioreihin Oiva Vettenranta ja Senioreihin Joel Taipale
15.8.2025
Kartingin Viron ja Suomen välinen Finest Cup ajetaan 22.-24.8. Lentolassa ja 29.-31.8. Viron Laitsessa.
15.8.2025
Rallin superviikonloppu Lahdessa - menneisyys ja nykyisyys kohtaavat
13.8.2025
Jokkis SM Liiga 30.-31.8.2025 joukkueiden kokoonpanot, väritykset ja liigavideo!
12.8.2025
Rallicrossin MM-sarjassa ratkaisun hetket KymiRingillä – Niclas Grönholm: “Voitot super tärkeitä”
8.8.2025
Koulutusjärjestelmässä huoltokatkos maanantaina 11.8.2025
8.8.2025
Secto Rally Finland 2025 ylitti odotukset – suurin yleisö tällä vuosikymmenellä
8.8.2025
Jokamiehenluokan pääkatsastajan tiedote kaudelle 2019
4.4.2019
Jokamiehenluokan pääkatsastajan tiedote kaudelle 2019
Tässä poimintoja katsastuksen pääpainoalueista JM kaudella 2019.
Laitetaan autot jo kotona kuntoon, niin selvitään kilpailupaikoilla joutuisammin ja ilman ristiriitoja.
Turvavarusteet
- Kypärän merkinnät/voimassaolo (ks.JM sääntökirja s.246-247)
- Hans-niskatuki HUOM! pakollinen
- Penkki -> verhoilu ehjä, pahoin rikkinäiset vaihdatetaan
- Vöiden leimat kaikissa osissa selvästi luettavissa (tarkistakaa kotona)
- Ajopuku, käsineet, kengät ja kypärähuppu puhtaat ja ehjät
Ohjauslaitteiden oikeat rakenteet
- Mitä hitsattu ja mitä saa hitsata (esim. Rattiakselin saa hitsata, ratin keskiötä EI). Hitsatulle kohdalle tehtävä putki- ja pulttivarmistus
Runkopalkit ja niiden kunto
- Puuttuvat ja huonokuntoiset palkit (esim. ruostuneet) kuntoon jo kotona
- Huom! Palkkien materiaalin vahvuudet ja tarkistusreiät itsetehdyissä palkeissa
Ruostevauriot
- Erityinen huomio turvakaarien lattiavahvistusten läheisyydessä
Kaaret
- Oikea materiaali (paksuus, materiaali, vahvuus, saumaton/saumallinen)
- Ei saa olla lommoja tai painaumia
- Takatukien oikea lähtö pääkaareen nähden enintään 100mm
- Koriin kiinnitys A ja B pilarista
- Litistykset EI sallittu
- Uusissa autoissa WRC-tuki sääntöjen mukaan
Paloseinät
- Oikea materiaali (magneettista, EI alumiinia)
- Räjähdysseinän tiiviys
- Paloseinien paikka
- Paloseinien siirto
- Huom! Räjähdyssuojat ja kudoskumi
Pyöränsuojat
- Lautasmainen, perinteinen kuppi myös hyväksytty
- Liian pitkät pinnapultit lyhennettävä
Valmistenumero
- Alkuperäinen tai uudelleen meistetty katsastuspäällikön valvonnassa. Meistaus korin kiinteään osaan (EI irralliseen hitsattuun palaan)
Lisäpainot
- Oikea paikka ja kiinnitys
Kilpailuissa tullaan suorittamaan satunnaisia moottorin kuutiotilavuusmittauksia ja polttoainetestejä
Terveisin,
Matti Salo
AKK:n JM Pääkatsastaja
matti.h.salo(at)outlook.com
p. 040 551 6953