Uutiset
Flying Finn Tour tapahtuma lauantaina Kiuruvedellä
5.6.2025
Pilotti kevennetystä kansallisen tason rallikilpailusta
4.6.2025
Toni Vilander ehdolla AKK-Motorsport ry:n puheenjohtajaksi
3.6.2025
AKK:n toimisto suljettu keskiviikkona 4.6.2025
3.6.2025
Ostarjoustarkastus 17.-18.5.2025 Markun Kello ja Koru JM
3.6.2025
Offroad haastaa, yhdistää ja koukuttaa – teknistä tarkkuutta, kallioseikkailuja ja vahvaa yhteishenkeä
3.6.2025
Tiedoksi: AKK-Motorsport ry:n ylimääräinen liittokokous 28.6.2025
30.5.2025
Historic Rally Trophy-sarjan kilpailukalenteri kaudelle 2026 on julkaistu
30.5.2025
Traficom päivittänyt kilpailukäyttöön haettavan siirtoluvan ohjetta
29.5.2025
Jokkis talvimestaruus 2026
27.5.2025
Offroad haastaa, yhdistää ja koukuttaa – teknistä tarkkuutta, kallioseikkailuja ja vahvaa yhteishenkeä
3.6.2025
Offroad haastaa, yhdistää ja koukuttaa – teknistä tarkkuutta, kallioseikkailuja ja vahvaa yhteishenkeä
Offroad on paljon enemmän kuin pelkkää mudassa rymistelyä. Laji tarjoaa haastavan ajokokemuksen sekä mahdollisuuden kehittää omaa ajotaitoa – mutta ennen kaikkea se tuo yhteen samanhenkisiä ihmisiä. "Se on tämä porukan henki. Se on ihan ykkösasia", tiivistää Sami Saarinen, joka on ensin ajautunut offroadin pariin rallin kautta ja nykyisin toimii aktiivisesti seuratoiminnassa.
Offroadissa ajetaan erityisesti epätasaisessa maastossa erikseen rakennetuilla tai muokatuilla maastoautoilla. Suomessa lajia ajetaan useassa viidessä eri luokassa: original-, standardi-, modified-, pro modified- ja prototype-luokissa, ja kilpailutoiminta on aktiivista sekä kansallisella että kansainvälisellä tasolla.
Yksi lajin tähdistä on Miika Niinimäki, joka on voittanut Euroopan mestaruuden peräti kolme kertaa: vuosina 2019, 2020 ja 2021. Lisäksi hänellä on useita SM-kultia sekä kakkossijoja muun muassa Slovakian ja Saksan EM-kilpailuissa. "Lajin kautta saadaan uusia ystäviä, kilpailutilanteet ovat upeita ja haastavia sekä auton rakentaminen tuo lisäintoa", Niinimäki kuvailee lajin viehätystä. Hän on rakentanut autojaan nuoresta saakka ja muistelee ensimmäisiä kilpailujaan ysäriltä, jolloin mukana oli klassikkoautoja ja kovatasoisia kanssakilpailijoita.
Yhteisö mukana ensiaskeleista alkaen
Offroadin vahva yhteisöllisyys tekee vaikutuksen ensikertalaisiin. "Aina joku opastaa ja auttaa liittymään toimintaan", kertoo Petri Orvasto. Hänen mukaansa monen harrastus on alkanut ihan vain tapahtumissa katselemalla ja pikkuhiljaa mukaan solahtamalla.
Petri Orvasto ei ole pelkästään kokenut kyyditsijä – hän on myös tulostaulukoissa tuttu nimi. Vuonna 2024 Orvasto sijoittui Mikael Louannon kanssa Modified-luokan Off Road Cupissa kolmanneksi, keräten yhteensä 120 pistettä kahdesta osakilpailusta. Lisäksi hän on edustanut Suomea kansainvälisessä Eurotrialissa Saksassa. Kotimaan kilpailuissa, kuten Arctic Trucks Offroad Trialissa, hänet on nähty ratin takana muun muassa Range Roverin puikoissa. Lajin parissa Orvasto tunnetaan paitsi kilpailijana, myös aktiivisena toimijana, joka on vahvasti mukana rakentamassa yhteisöä ja lajikulttuuria.
Roosa Niinimäki, 19, on tullut lajin pariin isänsä Miika Niinimäen mukana ja toimii tällä hetkellä apukuljettajana. "Tavoite on alkaa ajamaan", hän kertoo, ja suunnitelmissa on aloittaa standardiluokasta. "Onhan tämä aivan mahtavaa. Varmaan ihmiset täällä on parasta", Roosa sanoo hymyillen.
Offroad vie mennessään – myös viestintäpäällikön
Offroadin vetovoima ei jätä kylmäksi ensikertalaisiakaan. AKK:n viestintäpäällikkö Katja Lindman pääsi kokemaan lajin syvyyden konkreettisesti Petri Orvaston kyydissä, ja vaikutus oli välitön. "Mitkään fysiikan lait eivät riitä selittämään sitä, miten auto voi kulkea lähes pystysuoria kallioita ja pysyä vielä pystyssä. Aivan huikea laji – taito ja auton tunteminen täytyy olla aivan keskiössä, jotta pystyy tällaisiin suorituksiin. Paras vatsalihastreeni ikinä!" Lindman hehkuttaa. "Ja toden totta, autourheilu on parasta paikan päällä koettuna, aina."
Harbor Cruisersin järjestämä ajopäivä teki vaikutuksen paitsi lajina, myös tunnelmallaan. Yhteisöllisyys on käsinkosketeltavaa – porukka ottaa myös ulkopuolisen vastaan kuin vanhan tutun. Ajopäivien tauoilla kokoonnutaan upeaan kotaan, jossa paistetaan yhdessä makkaraa, ja tunnelma on yhtä lämmin kuin kodassa loimuava tuli. Erikoisuutena tarjolla on tortillaan kääritty makkara – kekseliäs herkku, joka näyttää niin hyvältä, että saa viestintäpäälliköltä vahvan suosituksen. Tämä on selvästi laji, jossa ei vain ajeta – tässä viihdytään ja vietetään aikaa yhdessä.
Tekniikkaa, tarkkuutta ja haasteita
Offroad ei ole vain vauhdikasta etenemistä haastavassa maastossa – se on ennen kaikkea taitoajoa, joka perustuu kuljettajan kykyyn hallita ajoneuvoaan tarkasti. Lajivastaava Mia Vihavaisen mukaan offroad trialissa korostuu ajoneuvon hallintalaitteiden tuntemus, maaston lukutaito sekä tarkkuus: "Offroad on teknisesti vaativa laji, jossa virheet näkyvät heti – jokaisesta osumasta, peruutusvaihteen käytöstä tai ohiajetusta portista seuraa virhepisteitä. Haastavuus ja onnistumisten kautta itsensä voittaminen tekee lajista koukuttavaa ja kannustaa parempiin suorituksiin. Lisäksi tässähän ajetaan aikaa vastaan, kun jokainen jakso on suoritettava siihen annetussa ajassa." Vaikka yhteishenki on offroadin ytimessä, ei lajia mitenkään voi vähätellä teknisenä haasteena. Autojen rakentaminen ja kehittäminen on monelle harrastuksen keskeinen osa.
Matala kynnys, korkea into
Offroad ei ole vain laji, se on tapa elää. Harrastajien mukaan yhteiset ajopäivät, kisaviikonloput ja rakentelutallit synnyttävät pitkiä ystävyyksiä ja unohtumattomia kokemuksia. Offroadiin voi lähteä matalalla kynnyksellä. "Ei se vaadi mitään erityistä. Moni on tullut katsomaan tapahtumia ja istunut jonkun kyydissä. Pian heillä onkin jo oma auto", kertoo Orvasto.
Tervetuloa mukaan – vaikka katsomaan. Siitä se monella on alkanut.
Yhteystiedot

Katja Lindman
Viestintäpäällikkö
044 7360 325
katja.lindman@autourheilu.fi