Rata-ajon lajiryhmän kuulumisia 5/2025 ja 6/2025

18.6.2025

« Takaisin

Toukokuussa ja kesääkkuussa pidetyissä rata-ajon lajiryhmän kokouksissa olivat paikalla lajiryhmän jäsenet Juha Hautala, Jarkko Tähtinen, Ville Savela, Sami Salonen sekä lajivastaava Henri Karjalainen.


Kokouksissa käsiteltiin muun muassa seuraavia asioita:



LAJIRYHMÄN PÄÄTTÄMÄT ASIAT

FCY käyttäminen FRC kilpailuissa
FCY sääntöä käytetään sarjan kaikissa osakilpailuissa, mutta sääntö tehdään kilpailu kerrallaan kilpailukutsuun, jolloin FCY sääntöä voidaan tarvittaessa muuttaa ja kehittää kauden aikana kilpailukohtaisesti. FCY tarkoittaa "Full course yellow:ta" jolloin kaikkialla on keltaiset liput, ja autojen tulee rajoittaa vauhtia. Tarkempi määritelmä kilpailukohtaisessa säännössä.



HALLITUKSELLE ESITETTÄVÄT ASIAT

Endurance Saloon CUP arvo
Esitettiin Endurance Cup -sarjan Saloon-luokkaan CUP-arvoa. Saloon-luokkaan on ilmoittautunut 13 tiimiä. Ensimmäisessä kilpailussa kilpailijoita oli Saloonissa 7. 

*Hallitus hyväksyi kokouksessaan CUP-arvon Endurance Saloonille.
 

Lajisäännöt 2026
Esitettiin tarkennusta rata-ajon lajisääntöön kohtaan 2.9.2. Lipunantomerkit. Halutaan selkeyttää, kumpi on määräävä merkinanto, mikäli käytössä on samaa aikaa lippu sekä valomerkki.
 

Uusi BMW M235 -luokka
Esitettiin BMW Race Seriesin lanseeraamaa uutta BMW M235 -luokkaa ajettavaksi kaudelle 2026. Luokka ajaa yhdessä nykyisten BMW E36 ja BMW 9X -luokkien kanssa samoissa lähdöissä. Uusi auto on nopeampi ja uudempi kuin nykyiset BMW -luokkien autot. Lisää tietoja autosta löytyy täältä: https://bmwraceseries.fi/

*Hallitus hyväksyi luokan ajamisen kaudella 2026.

**Luokan tekniikkasäännöt ovat vasta käsittelyvaiheessa AKK:ssa.

 



LAJIRYHMÄN KOKOUKSESSA KÄSITELLYT MUUT ASIAT

V1600-luokan tulevaisuus
Keskusteltiin ratkaisuista, kuinka V1600-luokan kiinnostavuutta voitaisi parantaa ja kilpailijamääriä nostaa. Esitettiin asiaa pohdittavaksi tekniikan lajiryhmälle sekä V1600 luokkatyöryhmälle.

Käytiin tekniikan lajiryhmän ja V1600-luokkatyöryhmän esitykset läpi. Alustavasti ei koettu toimivana alkaa rajoittaa suurilla lisäpainoilla nopeampia autoja. Enemmänkin tulisi panostaa luokan viestimiseen, profiilin nostamiseen ja sarjapalkintoihin. Esimerkiksi luokan näkyminen karting-kilpailuissa. Asian käsittelyä jatketaan.
 

Endurance TC1-, TC2- ja TC3 -luokkien säännöt
Käsiteltiin endurance Touring -luokkien sääntöjen suomennoksien tilannetta. Suunnitelma on saada suomennetut säännöt käyttöön kaudelle 2026.
 

Endurance CUP kilpailukonseptin kokeilu (2H, 3H ja 6H)
Endurancen luokkatyöryhmä tekee sääntöesityksen 2h ja 3h kilpailukonseptista jo kaudelle 2025. Lajiryhmä puoltaa konseptin kokeilemista, jossa 6h endurance kilpailun sisällä ajetaan 2h ja 3h kilpailut. Lyhyissä kilpailukokeilussa ei olisi tarvetta endurance tiimikortille. Varsinaista konseptia ja lisämääräystä ei ole vielä hyväksytty eikä julkaistu.


Lisätietoja:

Yhteystiedot

Henri Karjalainen

Lajivastaava

050 546 0500

henri.karjalainen@autourheilu.fi

Design Mainostoimisto Ajaton Oy