Uutiset
Kartingin lajipäivät Jyväskylässä 11.10. - Ilmoittaudu 5.10. mennessä
30.9.2025
Haku jokkiksen tuomariston puheenjohtajien tehtäviin kausille 2026-2027
29.9.2025
Crosskart SM sarja päätökseen Vilppulassa 13.-14.9.2025 mestaruuksista taistelua viimeiseen lähtöön asti!
19.9.2025
Tutustu simulaattoreihin Seinäjoella – CFAcademy Open House 24.–25.9. klo 17–21
19.9.2025
Ilmoittaudu yleisöksi puheenjohtajaehdokkaiden vaalipaneeliin 7.10.2026 klo 17.30-19
19.9.2025
Rallin SM ja F-Cup -sarjojen uusi nastarengassääntö astuu voimaan 2026 – nastaulkonema max 7 mm
19.9.2025
Ura-autoilun lajiryhmän kuulumisia 4/25
18.9.2025
Joni Turpeinen tekee rallicross-historiaa – kaikkien aikojen nuorin SuperCar-luokan kuljettaja MM-osakilpailussa
17.9.2025
Puheenjohtajaehdokkaan esittelyartikkeli
17.9.2025
Flying Finn Academyn kauden 2026 valinnat huipentuvat Pajulahteen
17.9.2025
Seppo Kopra in memoriam
14.10.2022
Kotimaiselle autourheiluväelle tuttu Seppo "Sepi" Kopra menehtyi lokakuun alussa äkilliseen sairauskohtaukseen 61-vuotiaana. Laajasti piireissä arvostettu rallimies voitti viimeiseksi jääneen rallinsa Lammilla vain kolme viikkoa aiemmin.
Kopran lähipiirin mukaan Sepi oli luonnonlahjakkuus, jolla oli aina pilkettä silmäkulmassa. Sanavalmis ja voitontahtoinen tyyppi ei halunnut koskaan tehdä itsestään suurta numeroa, eikä hän halunnut olla esillä muuten kuin tuloslistojen kärkipäässä. "Antaa EK-aikojen puhua puolestaan", oli Sepin toteamus.
Sepi Kopra ajoi ensimmäisen rallinsa vuonna 1984. Kopra toimi rallissa kuljettajana, kartturina, opettajana ja huoltomiehenä.
Hän kilpaili urallaan etu-, taka- ja nelivetoisilla autoilla ja merkkikirjo oli varsin mittava: Toyota, Mitsubishi, Ford, Mazda, Lancia, Peugeot, Subaru, Skoda, Sunbeam, Opel, BMW ja VW.
Rallikansaakin laajempaan tietoisuuteen Sepi nousi sen jälkeen, kun julkaistiin Hanaa, hanaa -video, jossa hän opetti B-junnua rallin erikoiskokeella. Kyseistä videota ei suinkaan tehty huumorimielessä, vaan Sepi neuvoi kokematonta kuskia omalla persoonallisella tyylillään.
Sepi työskenteli edellisten viiden vuoden ajan Toyotan MM-rallitallissa. Toimenkuvana oli varikkorakennuksen kasaus- ja purkutyöt sekä toimiminen säämiehenä ja nuottihuollossa. Siviilissä hän teki työuransa rakennus- ja remonttialalla.
Ralliauton ratin takana hänen yhtenä mottona oli, että heti ekalla pikataipaleella pitää olla vähän räpsyllä. Ja jos siitä selviää, sitten kukaan ei pysty häntä pidättelemään.
Mieluisimpana ykkössijanaan Kopra piti Nelivetomies-kisan voittoa vuonna 2013, jolloin hän ajoi kaikille erikoiskokeille pohja-ajan. Kuljettajana Sepi uskalsi ottaa riskejä ja hän eli rallille.
Sepiä jäivät kaipaamaan perheen ja läheisten lisäksi laaja tuttavien joukko työ- ja rallipiireistä.
--
Seppo Kopran muistoa kunnioitetaan 22.10. ajettavassa Askolan Granit -rallissa. Kilpailun avauspätkä on nimetty Sepin muistolle.