Uutiset
Liiton kultaisten ansio- ja kilpailijamerkkien hakeminen kaudella 2025
5.9.2025
Haku driftingin lajiryhmään vuodelle 2026 on avattu
5.9.2025
Endurance CUP 2h & 3h kilpailukonseptin kokeilu 14.9.2025 Alastaron Endurance CUP kilpailussa
4.9.2025
AKK hakee digitaalisten kilpasarjojen ja kilpailuiden järjestäjiä
4.9.2025
Haku käynnissä: URA-säätiön opiskeluapuraha lukuvuodelle 2025–2026
2.9.2025
Jokkis SM 2027 kilpailuiden haku on avattu
1.9.2025
Flying Finn Tour 2025 päättyy Hyvinkäälle
25.8.2025
KymiRingin historiallinen MM-rallicross päättyi O.C. Veibyn voitonjuhliin
24.8.2025
Suomalaiskuljettajat hyvistä asemista toiseen kilpailupäivään KymiRingin historiallisessa rallicross-kilpailussa
23.8.2025
Ehdollepanotoimikunta kokoontui elokuussa - ehdokkaina kaksi puheenjohtajaehdokasta
21.8.2025
Seppo Kopra in memoriam
14.10.2022
Kotimaiselle autourheiluväelle tuttu Seppo "Sepi" Kopra menehtyi lokakuun alussa äkilliseen sairauskohtaukseen 61-vuotiaana. Laajasti piireissä arvostettu rallimies voitti viimeiseksi jääneen rallinsa Lammilla vain kolme viikkoa aiemmin.
Kopran lähipiirin mukaan Sepi oli luonnonlahjakkuus, jolla oli aina pilkettä silmäkulmassa. Sanavalmis ja voitontahtoinen tyyppi ei halunnut koskaan tehdä itsestään suurta numeroa, eikä hän halunnut olla esillä muuten kuin tuloslistojen kärkipäässä. "Antaa EK-aikojen puhua puolestaan", oli Sepin toteamus.
Sepi Kopra ajoi ensimmäisen rallinsa vuonna 1984. Kopra toimi rallissa kuljettajana, kartturina, opettajana ja huoltomiehenä.
Hän kilpaili urallaan etu-, taka- ja nelivetoisilla autoilla ja merkkikirjo oli varsin mittava: Toyota, Mitsubishi, Ford, Mazda, Lancia, Peugeot, Subaru, Skoda, Sunbeam, Opel, BMW ja VW.
Rallikansaakin laajempaan tietoisuuteen Sepi nousi sen jälkeen, kun julkaistiin Hanaa, hanaa -video, jossa hän opetti B-junnua rallin erikoiskokeella. Kyseistä videota ei suinkaan tehty huumorimielessä, vaan Sepi neuvoi kokematonta kuskia omalla persoonallisella tyylillään.
Sepi työskenteli edellisten viiden vuoden ajan Toyotan MM-rallitallissa. Toimenkuvana oli varikkorakennuksen kasaus- ja purkutyöt sekä toimiminen säämiehenä ja nuottihuollossa. Siviilissä hän teki työuransa rakennus- ja remonttialalla.
Ralliauton ratin takana hänen yhtenä mottona oli, että heti ekalla pikataipaleella pitää olla vähän räpsyllä. Ja jos siitä selviää, sitten kukaan ei pysty häntä pidättelemään.
Mieluisimpana ykkössijanaan Kopra piti Nelivetomies-kisan voittoa vuonna 2013, jolloin hän ajoi kaikille erikoiskokeille pohja-ajan. Kuljettajana Sepi uskalsi ottaa riskejä ja hän eli rallille.
Sepiä jäivät kaipaamaan perheen ja läheisten lisäksi laaja tuttavien joukko työ- ja rallipiireistä.
--
Seppo Kopran muistoa kunnioitetaan 22.10. ajettavassa Askolan Granit -rallissa. Kilpailun avauspätkä on nimetty Sepin muistolle.