Uutiset
Hyvää joulua autourheiluväelle – yhdessä teemme kilpailut ja tapahtumat, joista voimme olla ylpeitä
23.12.2025
FRC GT Open ja V1600 Cup -luokkien kauden päätteeksi palkittiin luokkien parhaat kilpailijat.
23.12.2025
NEP Finland ottaa vastuun FlyingFinn.tv-tuotannon kehittämisestä kaudella 2026 – suomalaisen autourheilun koti nousee uudelle tasolle
22.12.2025
Drift SM -sarjasäännöt julkaistu ja sarjailmoittautumiset avattu kaudelle 2026
22.12.2025
Autourheilulla tehdään hyvää – Rokuan Raketit lahjoitti vähävaraisten perheiden auttamiseen
22.12.2025
Haemme kahta lajivastaavaa vahvistamaan suomalaisen autourheilun tulevaisuutta
19.12.2025
Hae AKK:lle seurapalvelusihteeriksi - tärkeä rooli suomalaisen autourheilun arjessa
19.12.2025
Rata-ajon FRC-sarjasäännöt 2026 julkaistu ja sarjailmoittautuminen avattu
19.12.2025
FIA karting Academy Trophy Junior- ja Senior -luokkien sekä naispuolisten kuljettajahaku avattu
19.12.2025
AKK-Motorsport ry:n organisaatiomuutos tuo uusia vastuita ja vahvistaa lajien kehitystyötä
18.12.2025
Tekniikkalajiryhmän kokous 26.5.
1.6.2015
Tekniikkalajiryhmän kokous 26.5.
Paikalla: Olli Toivonen (pj.), Ari Saxberg, Kari Erola, Timo Brilli ja Janne Levänen (sihteeri). Markku Suvanto osallistui puhelimitse osaan kokouksesta.
Kokouksessa käsiteltiin mm.
Pääkatsastajien raportit
- Alkuvuoden raportit
Pääkatsastajien esitykset AKK:lle/lajiryhmälle:
- Kiti-tiedot/listat ilmoittautumisista helpommin katsastuspäälliköiden saataville
- Ilmoittautumisten oikeellisuus auton tietojen osalta heikolla tasolla, olisiko tarpeen tiukentaa säännöillä tai sanktioilla
Sääntöasiat ja sääntömuutokset 2016
Käytiin läpi esillä olleet sääntömuutokset kaudelle 2016 (katso muutokset tästä liitteestä).
Esitys hallitukselle:
Esitetään liitteessä olevat sääntömuutokset kaudelle 2016 hyväksyttäväksi.
Rallisprint
Tekniikka-lajiryhmän ja rallisprint-lajiryhmän yhteisessä kokouksessa 26.5.2015 käsiteltiin rallisprintin tekniikkasääntöjen nykytilaa ja mahdollisia tulevaisuuden tekniikkasääntöjen muutoksia.
Kokouksessa mietittiin keinoja kaluston uudistamiseksi ja mietittiin mm. painotaulukoiden ja muiden kuin SS-ryhmän autojen mukaantulon vaikutuksista kalustoon ja lajin kehitykseen.
Kokouksessa ei tehty minkäänlaisia päätöksiä asioiden osalta, tilannetta seurataan ja tämän kevään aikana tehtyjen punnituksien tuloksia analysoidaan tarkasti tulevaisuutta silmällä pitäen.
Tekniikkalajiryhmän toimintaedellytykset
AKK:n hallituksen viimeaikaiset päätökset mm. rallicross-autojen polttoaineesta sotivat AKK:n toimintakäytäntöjä ja strategiaa vastaan.
Tammikuussa 2015 AKK:n hallitus on nimenomaan painottanut päätöksien tekoprosessia, jossa harrastajien toivomat sääntömuutokset käsitellään ja valmistellaan ensin lajiryhmissä, jonka jälkeen ne hyväksytetään hallituksessa.
Jatkossa hallituksen tulee perustaa päätöksensä lajiryhmien pöytäkirjoihin ja lausuntoihin sekä luottaa lajiryhmien asiantuntemukseen.
Nykyisellä toimintakulttuurilla tekniikkalajiryhmä ei näe työllänsä menestymisen mahdollisuuksia.
Esitys hallitukselle:
Em. syistä tekniikkalajiryhmän jäsenet pyytävät yksimielisesti hallitukselta vapautusta tehtävästään.
Muut asiat
Rata-ajon lajiryhmän esitykset tekniikkalajiryhmälle:
-V1600-luokkaan alaluokkana enint. 1200cc ahdetut autot
Lajiryhmän kanta:
Tekniikkalajiryhmä on tietoinen ongelmasta, joka on lähivuosina nousemassa uudemman kaluston osalta (uusia vap. hengittäviä alle 1600cc autoja ei ole saatavilla).
Mahdollisesti mukaan otettavat autot on kartoitettava huolellisesti ja mietittävä tarkkaan ettei hyvässä nosteessa olevaa luokkaa tuhota. Kartoitetaan olemassa olevia automalleja, joita voisi tulevaisuudessa ajatella V1600-luokan korvaajiksi, lajiryhmä ei näe mahdollisena sekoittaa sinänsä toimivaa V1600-säännöstöä uuteen luokkaan. Asia ei ole kuitenkaan ajankohtainen tulevalle kaudelle.
-T1600-luokka, Fiat Grande Punto
Lajiryhmän kanta:
Ko. luokassa autojen tulee olla Euroopassa olemassa olevissa merkkiluokissa käytettäviä autoja. Fiat Grande Punto ei ole näinollen kelvollinen T1600-luokkaan.
-T1600- ja Formula-luokkien pääkatsastajat
Lajiryhmän kanta:
T1600-luokalle on tarpeen hakea pääkatsastajaa siinä vaiheessa kun luokan autojen tekniset säännöt ovat valmiina ja käännettynä Suomen kielelle, vasta tämän jälkeen autoja on mahdollista tarkastaa ja valvoa.
Formula-luokkien pääkatsastajaa on jo kartoitettu, mutta olisi tarpeen avata haku julkisesti. Kartoitetaan mahdolliset halukkaat nykyisistä rata-ajon katsastajista, katsastuspäälliköistä ja pääkatsastajista.
