Uutiset
Vinkit Historic-auton rakentamiseen ja Hisse-passitusryhmän terveisiä
12.12.2025
Kevyempi rallikonsepti pilotoidaan Itä-Suomessa alkuvuonna 2026
12.12.2025
Drifting SM 2026 kilpailukalenteri julkaistu
11.12.2025
Karting SM -tiedotustilaisuus 12.12.2025 nähtävissä maksutta myös livenä FlyingFinn.tv:ssä
11.12.2025
Offroad trialin SM-sarjasäännöt julkaistu kaudelle 2026
10.12.2025
Yhdenvertaisuushanke käynnisssä
9.12.2025
Hallituksen vuoden viimeisen kokouksen kuulumiset
5.12.2025
Offroadin harrastajakysely kaudesta 2025
5.12.2025
Jokkis seniorimestaruus 2026 järjestäjä päätetty
4.12.2025
AKK:n toimitusjohtaja siirtyy uusiin tehtäviin – työ suomalaisen autourheilun vahvistamiseksi jatkuu
4.12.2025
”Turvapaketti” Pro F-ryhmän autoissa
25.1.2022
Palautteen mukaan jonkin verran harrastajien keskuudessa on noussut epätietoisuutta uuden Pro F-säännön osalta ns. ”Turvapaketin” käyttöönotosta. Vastoin olettamuksia, kaikkiin Pro F-luokan ryhmänautoihin ei vaadita uutta ”Turvapakettia”, vaan vaatimus koskee vain autoja, joissa käytetään muuta kuin F-ryhmän sääntöjen mukaista, luokiteltua tai alkuperäistä autoon kuuluvaa sylinterilohkoa ja/tai sylinterikantta, ja /tai jos moottorin iskunpituutta on suurennettu. Näin ollen tuo vaatimus turvapaketista koskettaa siis ns. ”vierasmoottori-autoja”, joiden suorituskyky voi kasvaa muutosten myötä merkittävästi.
Mikäli auto on aikaisempien F-ryhmän sääntöjen mukainen, ja siirtyy Pro F-ryhmään moottorin sylinteritilavuuden tai esim. (sekventaali) vaihteensiirron myötä, ei tuota mainittua turvapakettia tarvitse asentaa.
Turvapaketti itsessään pitää sisällään seuraavat asiat:
- turvakehikon diagonaalituki
- kattovahvistukset
- tuulilasipilarin vahvistukset tarvittaessa
- pääntuelliset, FIA 8855-1999 standardin istuimet (olleet jo aiemminkin pakollisia autoissa joiden katsastuskortti on myönnetty 1.1.2015 jälkeen)
- FIA 8853-2016 standardin turvavyöt
Lisätiedot:
Tekniikan lajipäällikkö Iiro Palmi, etunimi.sukunimi@autourheilu.fi, 050 347 5177
