Uutiset
Joni Turpeinen tekee rallicross-historiaa – kaikkien aikojen nuorin SuperCar-luokan kuljettaja MM-osakilpailussa
17.9.2025
Puheenjohtajaehdokkaan esittelyartikkeli
17.9.2025
Flying Finn Academyn kauden 2026 valinnat huipentuvat Pajulahteen
17.9.2025
Liiton kultaisten ansio- ja kilpailijamerkkien hakeminen kaudella 2025
16.9.2025
Pienoisautoilun SM-kultaa Laihialle
15.9.2025
Hallituksen kuulumisia syyskuun kokouksesta
12.9.2025
Seurojen viestintä - anna arvokasta palautetta ja vastaa kyselyyn
12.9.2025
Drifting SM järjestäjähaku 2026
12.9.2025
Saana Viinikka kiireavuksi urheilutoimeen syys–lokakuussa 2025
11.9.2025
Ilmoittautuminen driftingin lajipäivään on avattu – tervetuloa Seinäjoelle 18.10.2025
10.9.2025
”Turvapaketti” Pro F-ryhmän autoissa
25.1.2022
Palautteen mukaan jonkin verran harrastajien keskuudessa on noussut epätietoisuutta uuden Pro F-säännön osalta ns. ”Turvapaketin” käyttöönotosta. Vastoin olettamuksia, kaikkiin Pro F-luokan ryhmänautoihin ei vaadita uutta ”Turvapakettia”, vaan vaatimus koskee vain autoja, joissa käytetään muuta kuin F-ryhmän sääntöjen mukaista, luokiteltua tai alkuperäistä autoon kuuluvaa sylinterilohkoa ja/tai sylinterikantta, ja /tai jos moottorin iskunpituutta on suurennettu. Näin ollen tuo vaatimus turvapaketista koskettaa siis ns. ”vierasmoottori-autoja”, joiden suorituskyky voi kasvaa muutosten myötä merkittävästi.
Mikäli auto on aikaisempien F-ryhmän sääntöjen mukainen, ja siirtyy Pro F-ryhmään moottorin sylinteritilavuuden tai esim. (sekventaali) vaihteensiirron myötä, ei tuota mainittua turvapakettia tarvitse asentaa.
Turvapaketti itsessään pitää sisällään seuraavat asiat:
- turvakehikon diagonaalituki
- kattovahvistukset
- tuulilasipilarin vahvistukset tarvittaessa
- pääntuelliset, FIA 8855-1999 standardin istuimet (olleet jo aiemminkin pakollisia autoissa joiden katsastuskortti on myönnetty 1.1.2015 jälkeen)
- FIA 8853-2016 standardin turvavyöt
Lisätiedot:
Tekniikan lajipäällikkö Iiro Palmi, etunimi.sukunimi@autourheilu.fi, 050 347 5177