Uutiset
Aatu Hakalehto on vuoden 2025 Flying Finn Future Star – tähtäimessä onnistunut Secto Rally Finland
6.6.2025
Flying Finn Tour tapahtuma lauantaina Kiuruvedellä
5.6.2025
Pilotti kevennetystä kansallisen tason rallikilpailusta
4.6.2025
Toni Vilander ehdolla AKK-Motorsport ry:n puheenjohtajaksi
3.6.2025
AKK:n toimisto suljettu keskiviikkona 4.6.2025
3.6.2025
Offroad haastaa, yhdistää ja koukuttaa – teknistä tarkkuutta, kallioseikkailuja ja vahvaa yhteishenkeä
3.6.2025
Tiedoksi: AKK-Motorsport ry:n ylimääräinen liittokokous 28.6.2025
30.5.2025
Historic Rally Trophy-sarjan kilpailukalenteri kaudelle 2026 on julkaistu
30.5.2025
Traficom päivittänyt kilpailukäyttöön haettavan siirtoluvan ohjetta
29.5.2025
AKK:n hallituksen toukokuun kokous - Sääntökokous ja ajankohtaiskatsaus
26.5.2025
AKK:n hallituksen helmikuun kokous - uusia avauksia ja päätöksiä autourheilun kehittämiseksi
28.2.2025
AKK:n hallituksen kokouksessa käsiteltiin jälleen autourheilun ajankohtaisia teemoja ja kehityshankkeita.
Kokouksessa käsiteltiin muun muassa lajivastaavien esittelemänä urheilutoimen asioita. Tässä tiivistetty katsaus kokouksen päätöksiin ja keskusteluihin.
Pienoisautoilun lajiryhmää täydennettiin
Pienoisautoilun kehittämisen tukemiseksi lajiryhmää täydennettiin uudella jäsenellä. Hallitus vahvisti, että Max Mört liittyy lajiryhmän jäseneksi.
Tekniikan sääntömuutoksia ja ajoneuvotietoraportin käyttö
Tekniikan lajiryhmä esitteli kokouksessa päivityksiä sääntöihin. Vuoden 2025 sääntökirjaan on lisätty mahdollisuus todistaa EU-vaatimustenmukaisuus Traficomin ajoneuvotietoraportilla V1600-ryhmässä sekä Pro F -ryhmän vierasmoottorien kohdalla. Koska vastaava lisäys oli jäänyt tekemättä RyhmäF/Pro F kansallisen passin osalta, tähän tehdään tarvittavat muutokset. Ajoneuvotietoraportti tarjoaa edullisemman ja nopeamman tavan harrastajille todistaa ajoneuvon vaatimustenmukaisuus verrattuna perinteiseen CoC-todistukseen.
Mini60 U10-luokan valmistelu kaudelle 2026
Hallitus sai esityksen uuden Mini60 U10 -luokan perustamisesta kaudelle 2026. Tekniset säännöt pohjautuisivat Viron linjauksiin, ja niiden yksityiskohdat tarkennetaan myöhemmin. Luokan perustamisen tavoitteena on tarjota selkeämmän kuljettajapolun Kartingin SM-sarjaan, sekä mahdollistaa olemassa olevien Mini60-moottorien jatkokäyttö. Hallitus antoi lajiryhmälle tehtäväksi selvittää muun muassa luokan kustannusvertailua muihin vastaaviin luokkiin ja mahdollisuuksia yhdistää se johonkin nykyiseen luokkaan.
Historic-kilpailujen FIA HTP-passien uudistus
Historic-kilpailujen osalta päätettiin, että vanhentuneilla FIA HTP -passeilla ei voi enää kilpailla vuoden 2026 alusta lähtien. Tämä linjaus tehtiin tasavertaisuuden turvaamiseksi ja autojen arvon säilyttämiseksi. Passien uusimiseen liittyen hallitus totesi myös sen, että passien uusimishinta on puolet uuden passin hinnasta, kun uusiminen tehdään passin voimassaoloaikana. Asiasta tullaan tiedottamaan tarkemmin lähiaikoina.
Runkokalenteri 2026
Urheilutoimi esitteli hallitukselle arvokilpailuiden runkokalenterin kaudelle 2026. Driftingin ja kartingin osalta kalenterit varmistuvat myöhemmin kansainvälisten kilpailujen aikataulujen tarkentuessa. Runkokalenteri julkaistaan erikseen liiton verkkosivuilla osana kauden 2026 kilpailukalenterihakua.
Flying Finn -rahaston sääntöjen päivitys ja laajennettu käyttö
Hallitus hyväksyi sääntöpäivitykset viime hallituksen kokouksessa esitellyn Flying Finn -rahaston hyödyntämiseksi lajien ja autourheilun jatkuvuuden tukemiseen entistä laajemmin. Rahaston tarkoituksena on tarjota taloudellista tukea AKK:n jäsenyhdistysten toiminnan, olosuhteiden ja osaamisen kehittämiseen. Rahastosta voidaan myöntää hallituksen päätöksellä varoja myös autourheilun valmennuksellisiin ja koulutuksellisiin tarkoituksiin sekä erikseen kohdennettuihin tarkoituksiin. Lisäksi rahastoa voidaan käyttää hallituksen päätöksellä liiton perustehtävien turvaamiseen.
Yhteystiedot

Katja Lindman
Viestintäpäällikkö
044 7360 325
katja.lindman@autourheilu.fi