Uutiset
Plus Katsastus ja AKK Sports Oy jatkavat yhteistyötä - vastuullinen ajaminen ja autourheilu kohtaavat
30.10.2025
Seuratoiminnan kehittämistuki uudistuu
29.10.2025
Tekniikan lajipäivä ( päätoimitsijakoulutus) Tampereella 22.11.2025
28.10.2025
Heli Korkeila – Ralliperheen vahva tekijä, joka tekee vapaaehtoistyötä rakkaudesta lajiin
28.10.2025
Toni Vilanderin kiitos suomalaiselle autourheiluyhteisölle
27.10.2025
AKK:n liittokokous Jyväskylässä: uusi puheenjohtaja, avoimuutta ja yhteistä suuntaa tulevaisuuteen
27.10.2025
Ilmoittaudu rallin lajipäivään 22.11.2025 Vantaalle
27.10.2025
Toni Vilander valittu AKK-Motorsport ry:n uudeksi puheenjohtajaksi
26.10.2025
AKK:n kouluttajat koolla yhteisen kehittämisen äärellä
25.10.2025
Hallitus käsitteli 23.10. kokouksessaan sarjasääntöjä ja viimeisiä sääntömuutoksia.
24.10.2025
AKK:n hallituksen helmikuun kokous - uusia avauksia ja päätöksiä autourheilun kehittämiseksi
28.2.2025
AKK:n hallituksen kokouksessa käsiteltiin jälleen autourheilun ajankohtaisia teemoja ja kehityshankkeita.
Kokouksessa käsiteltiin muun muassa lajivastaavien esittelemänä urheilutoimen asioita. Tässä tiivistetty katsaus kokouksen päätöksiin ja keskusteluihin.
Pienoisautoilun lajiryhmää täydennettiin
Pienoisautoilun kehittämisen tukemiseksi lajiryhmää täydennettiin uudella jäsenellä. Hallitus vahvisti, että Max Mört liittyy lajiryhmän jäseneksi.
Tekniikan sääntömuutoksia ja ajoneuvotietoraportin käyttö
Tekniikan lajiryhmä esitteli kokouksessa päivityksiä sääntöihin. Vuoden 2025 sääntökirjaan on lisätty mahdollisuus todistaa EU-vaatimustenmukaisuus Traficomin ajoneuvotietoraportilla V1600-ryhmässä sekä Pro F -ryhmän vierasmoottorien kohdalla. Koska vastaava lisäys oli jäänyt tekemättä RyhmäF/Pro F kansallisen passin osalta, tähän tehdään tarvittavat muutokset. Ajoneuvotietoraportti tarjoaa edullisemman ja nopeamman tavan harrastajille todistaa ajoneuvon vaatimustenmukaisuus verrattuna perinteiseen CoC-todistukseen.
Mini60 U10-luokan valmistelu kaudelle 2026
Hallitus sai esityksen uuden Mini60 U10 -luokan perustamisesta kaudelle 2026. Tekniset säännöt pohjautuisivat Viron linjauksiin, ja niiden yksityiskohdat tarkennetaan myöhemmin. Luokan perustamisen tavoitteena on tarjota selkeämmän kuljettajapolun Kartingin SM-sarjaan, sekä mahdollistaa olemassa olevien Mini60-moottorien jatkokäyttö. Hallitus antoi lajiryhmälle tehtäväksi selvittää muun muassa luokan kustannusvertailua muihin vastaaviin luokkiin ja mahdollisuuksia yhdistää se johonkin nykyiseen luokkaan.
Historic-kilpailujen FIA HTP-passien uudistus
Historic-kilpailujen osalta päätettiin, että vanhentuneilla FIA HTP -passeilla ei voi enää kilpailla vuoden 2026 alusta lähtien. Tämä linjaus tehtiin tasavertaisuuden turvaamiseksi ja autojen arvon säilyttämiseksi. Passien uusimiseen liittyen hallitus totesi myös sen, että passien uusimishinta on puolet uuden passin hinnasta, kun uusiminen tehdään passin voimassaoloaikana. Asiasta tullaan tiedottamaan tarkemmin lähiaikoina.
Runkokalenteri 2026
Urheilutoimi esitteli hallitukselle arvokilpailuiden runkokalenterin kaudelle 2026. Driftingin ja kartingin osalta kalenterit varmistuvat myöhemmin kansainvälisten kilpailujen aikataulujen tarkentuessa. Runkokalenteri julkaistaan erikseen liiton verkkosivuilla osana kauden 2026 kilpailukalenterihakua.
Flying Finn -rahaston sääntöjen päivitys ja laajennettu käyttö
Hallitus hyväksyi sääntöpäivitykset viime hallituksen kokouksessa esitellyn Flying Finn -rahaston hyödyntämiseksi lajien ja autourheilun jatkuvuuden tukemiseen entistä laajemmin. Rahaston tarkoituksena on tarjota taloudellista tukea AKK:n jäsenyhdistysten toiminnan, olosuhteiden ja osaamisen kehittämiseen. Rahastosta voidaan myöntää hallituksen päätöksellä varoja myös autourheilun valmennuksellisiin ja koulutuksellisiin tarkoituksiin sekä erikseen kohdennettuihin tarkoituksiin. Lisäksi rahastoa voidaan käyttää hallituksen päätöksellä liiton perustehtävien turvaamiseen.
Yhteystiedot

Katja Lindman
Viestintäpäällikkö
044 7360 325
katja.lindman@autourheilu.fi

