Uutiset
Pienoisautoilun lajiryhmän kuulumisia 6/25
17.11.2025
Jäsenmaksukausi 2026 on avattu KITI-järjestelmässä
17.11.2025
Flying Finn Academy - valinnat kaudelle 2026
16.11.2025
Lassi Paju ja Lenni Purokuru palkittiin maisteritutkielmastaan – tutkimus nostaa esiin WRC-tapahtumien vastuullisuusosaamisen
14.11.2025
Ilmoittaudu nyt palkintojenjakoristeilylle – ohjelmassa sunnuntaina Vaihde vapaalle eli rentoa keskustelua Toni Vilanderin kanssa autourheilusta ja sen ympärillä
14.11.2025
Tervehdys salibandysta autourheilukansalle – AKK:n jäsenille etuosto-oikeus salibandyn MM-kisoihin 2026
14.11.2025
Lajien keskeisimmät sääntömuutokset kaudelle 2026
13.11.2025
Pienoisautoilun roa-puolen SM-järjestäjien keskustelutilaisuus 25.11.2025
11.11.2025
Tiedote rata-ajon sekä endurancen lajipäivistä Tampereella 1.11.2025
10.11.2025
Kartingin lajipäivillä käytyjä asioita Jyväskylässä 11.10.2025
10.11.2025
Tekniikka
4.5.2018
Tekniikka
Talvirenkaat
2019 rallin arvokilpailuissa siirrytään rallin lajiryhmän tekemän päätöksen mukaisesti käyttämään enintään 15” uuden mallista rengasta. Tekniikan lajiryhmä on käsitellyt asiaa kokouksessaan ja päätynyt esittämään hallitukselle seuraavaa sääntörakennetta:
- Rengasvalmistajan tulee luokitella 15” renkaat AKK:ssa 30.9.2018 mennessä, jotta niitä voi käyttää rallin arvokilpailuissa. Vanneleveys tulee olla minimissään 5,5” tai ryhmäsääntöjen niin vaatiessa autoon luokiteltu vannekoko.
- Kukin rengasvalmistaja voi luokitella vain kaksi rengastyyppiä (+ niiden peilikuvat toimiakseen molemmilla puolilla autoa). Nastan tulee täyttää sääntö mutta sitä ei tarvitse erikseen luokitella.
- Uudella rengasmallilla tarkoitetaan kulutuspinnaltaan vähintään 130mm leveää rengasta.
- 14” (kok.korkeus max 600mm) ja sitä pienempiä renkaita ei tarvitse luokitella ( ja silti niitä voi siis käyttää rallin arvokilpailuissa, vaikka olisivat kapeampiakin)
- Historic talvirenkaat historic sääntöjen mukaisesti
- Nastasääntö muutetaan FIA KV-säännön mukaiseksi. KV-sääntö on melko lailla sama kuin meidän oma sääntö, joiltain osin kv- sääntö vaan ei ole ihan yhtä tarkka kuin meidän nykysääntö. Tällä sääntömuutoksella tehdään kaikki FIA:n kilpailuissa sallitut renkaat mahdollisiksi käyttää myös meillä. Tämä sääntömuutos ei tee yhtään nykyisin käytössä olevaa nastaa sääntöjen vastaiseksi.
- Luokiteltavien renkaiden osalta haluamme mallikappaleet kaikista eri nastamalleista joita suunnitellaan renkaissa käytettäväksi. Tällä halutaan estää mahdolliset nastakikkailut, millä voitaisiin saada ”omalle tiimille” etua.
- Lisäksi uusi sääntö sallii tieliikenneasetuksen mukaisten nastarenkaiden käytön, mikä tämän hetkisellä säännöllä ei olisi tarkkaan ottaen mahdollista.
Yllämainittu on siis esitys, joka vaatii hallituksen hyväksynnän tullakseen säännöksi kaudelle 2019.
