Uutiset
Hyvää joulua autourheiluväelle – yhdessä teemme kilpailut ja tapahtumat, joista voimme olla ylpeitä
23.12.2025
FRC GT Open ja V1600 Cup -luokkien kauden päätteeksi palkittiin luokkien parhaat kilpailijat.
23.12.2025
NEP Finland ottaa vastuun FlyingFinn.tv-tuotannon kehittämisestä kaudella 2026 – suomalaisen autourheilun koti nousee uudelle tasolle
22.12.2025
Drift SM -sarjasäännöt julkaistu ja sarjailmoittautumiset avattu kaudelle 2026
22.12.2025
Autourheilulla tehdään hyvää – Rokuan Raketit lahjoitti vähävaraisten perheiden auttamiseen
22.12.2025
FIA karting Academy Trophy Junior- ja Senior -luokkien sekä naispuolisten kuljettajahaku avattu
19.12.2025
Haemme kahta lajivastaavaa vahvistamaan suomalaisen autourheilun tulevaisuutta
19.12.2025
Hae AKK:lle seurapalvelusihteeriksi - tärkeä rooli suomalaisen autourheilun arjessa
19.12.2025
Rata-ajon FRC-sarjasäännöt 2026 julkaistu ja sarjailmoittautuminen avattu
19.12.2025
Yle ja Ralli SM -sarja monivuotiseen yhteistyöhön
18.12.2025
Tekniikka
4.5.2018
Tekniikka
Talvirenkaat
2019 rallin arvokilpailuissa siirrytään rallin lajiryhmän tekemän päätöksen mukaisesti käyttämään enintään 15” uuden mallista rengasta. Tekniikan lajiryhmä on käsitellyt asiaa kokouksessaan ja päätynyt esittämään hallitukselle seuraavaa sääntörakennetta:
- Rengasvalmistajan tulee luokitella 15” renkaat AKK:ssa 30.9.2018 mennessä, jotta niitä voi käyttää rallin arvokilpailuissa. Vanneleveys tulee olla minimissään 5,5” tai ryhmäsääntöjen niin vaatiessa autoon luokiteltu vannekoko.
- Kukin rengasvalmistaja voi luokitella vain kaksi rengastyyppiä (+ niiden peilikuvat toimiakseen molemmilla puolilla autoa). Nastan tulee täyttää sääntö mutta sitä ei tarvitse erikseen luokitella.
- Uudella rengasmallilla tarkoitetaan kulutuspinnaltaan vähintään 130mm leveää rengasta.
- 14” (kok.korkeus max 600mm) ja sitä pienempiä renkaita ei tarvitse luokitella ( ja silti niitä voi siis käyttää rallin arvokilpailuissa, vaikka olisivat kapeampiakin)
- Historic talvirenkaat historic sääntöjen mukaisesti
- Nastasääntö muutetaan FIA KV-säännön mukaiseksi. KV-sääntö on melko lailla sama kuin meidän oma sääntö, joiltain osin kv- sääntö vaan ei ole ihan yhtä tarkka kuin meidän nykysääntö. Tällä sääntömuutoksella tehdään kaikki FIA:n kilpailuissa sallitut renkaat mahdollisiksi käyttää myös meillä. Tämä sääntömuutos ei tee yhtään nykyisin käytössä olevaa nastaa sääntöjen vastaiseksi.
- Luokiteltavien renkaiden osalta haluamme mallikappaleet kaikista eri nastamalleista joita suunnitellaan renkaissa käytettäväksi. Tällä halutaan estää mahdolliset nastakikkailut, millä voitaisiin saada ”omalle tiimille” etua.
- Lisäksi uusi sääntö sallii tieliikenneasetuksen mukaisten nastarenkaiden käytön, mikä tämän hetkisellä säännöllä ei olisi tarkkaan ottaen mahdollista.
Yllämainittu on siis esitys, joka vaatii hallituksen hyväksynnän tullakseen säännöksi kaudelle 2019.
