Uutiset
Rallin päätoimitsijakoulutus 15.-16.11.2025 Hämeenlinnassa
25.6.2025
Rallin päätoimitsijakoulutus 29.-30.11.2025 Kuopiossa
25.6.2025
Kartingin lajiryhmän kuulumisia 6-25
18.6.2025
AKK aloittaa kilpailutuksen ja pyytää tarjouksia laitetoimittajilta Karting SM-sarjaan
18.6.2025
Rata-ajon lajiryhmän kuulumisia 5/2025 ja 6/2025
18.6.2025
AKK Sports Oy:n hallitus valittu – Pasi Mäenpää jatkaa puheenjohtajana ja Arto Tolvanen uutena jäsenenä
14.6.2025
KymiRing tositoimiin – Ensimmäinen kansainvälinen kilpailu RallyX starttaa
13.6.2025
Kiinnostaako SM rallien ytimessä toimiminen?
12.6.2025
Mobilia ja AKK tiivistävät yhteistyötään – rallikansa hyötyy konkreettisista eduista
12.6.2025
EU-tukea kerhotoiminnan kehittämiseen – Pohjois-Hämeen Urheiluautoilijat sai rahoituksen uudelle kerhotilalle
12.6.2025
Tekniikka
21.6.2018
Tekniikan lajiryhmä tiedottaa 3-2018
Tekniikan lajiryhmä piti tämän vuoden kolmannen kokouksensa 16.5. Vantaalla. Kokouksessa käsiteltiin mm. seuraavat asiat:
- Drifting lajiryhmä pyysi apua minimiturvakehikon määrittämiseksi drifting-autoihin. Tekniikan lajiryhmä katsoo, ettei sen erityistietämys drifting-autoista riitä, vaan se tarvitsee drifting tekniikkajäsenen mukaan työryhmään.
- Käsiteltiin Pääkatsastajien raportit. Raporttien pohjalta esitettiin hallitukselle yhtä sääntömuutosta sekä esitettiin rallin lajiryhmälle, että arvokilpailuissa katsastus tulee suorittaa omana toimintonaan katsastuksen tasapuolisuuden ja laadun takaamiseksi.
- Käsiteltiin sääntöasiat vuodelle 2019. Seuraavat sääntömuutokset on hyväksytty hallituksen kokouksessa 14.6.2018:
- Rallin talvirengassääntö. Sääntö koskee rallin arvokilpailuita ja sen isoimmat muutokset ovat suurin sallittu vannehalkaisija 15” ja kulutuspinnan vähimmäisleveys 130mm.
- Ryhmä F rattiakseli: Ohjauspylvääseen kuuluvan sähköisen ohjaustehostimen saa asentaa. Alkuperäistä ohjausakselia ei tällöin tarvitse säilyttää, vaan ohjausakselin saa vaihtaa kokonaisuudessaan.
- Ryhmä F taka-akseli: takanapa ja olka-akseli voidaan vaihtaa toiseen, jotka ovat tarkoitettu samalle akselimassalle.
- Kaikki kansalliset luokat (F, FIN R, V1600, R-Lite, ym.), kattotuuletusventtiili: Liite J artikla 252.7. Korirakenne, kansallinen lisäys: Yhden tai kahden kattotuuletusventtiilin asentaminen on sallittu. Sääntö noudattaa FIA ryhmä R luokitusmääräyksiä ja on sama kuin R-Liten säännöissä kohta 8.9.
- Rallicross säännöstöä ollaan muokkaamassa luettavampaan muotoon. Tarkoitus ei sinänsä ole muuttaa säännön sisältöä. Säännöstön luonnos pyritään saamaan valmiiksi ennen syksyä ja se annetaan harrastajille kommentoitavaksi.
- R-Lite, sisälokasuojat: Sisälokasuojat saa muuttaa edellyttäen, että iskunvaimentajan kiinnityspaikka säilyy alkuperäisellä paikalla.
- V1600, sytytys: Sääntötekstiä muutetaan siten, että erillistä lahtökierrosrajoitinta ei voida tulkita sallittavaksi
- Jäärata, erikoisliukuesterenkaat: Sääntötekstiä muutetaan siten, että se mahdollistaa nykyisin saatavilla olevat sekä vanhemmat erikoisliukuesterenkaat.
- V1600, passi: Mikäli katsastuksessa havaitaan passissa ilmoitettujen tietojen olevan virheellisiä, voidaan passi mitätöidä tekniikkalajiryhmän toimesta ja autolle tulee hankkia uusi passi normaalin prosessin mukaisesti. Tällöin kilpailijan tulee lisäksi korvata mahdolliset annettujen tietojen tutkimisesta aiheutuneet kulut.
- Jäärata, takasumuvalo: takasumuvalo on sijoitettava taka-akselilinjan takapuolelle. FIA:n teknisen listan numero 19 mukaista sadevaloa suositellaan.
Muut asiat
- Kansallinen luokitus: Muistutetaan kansallisen luokituksen tekijöitä siitä, että luokituksen tekijällä on vastuu tietojen oikeellisuudesta.
- kansallisen luokituksen siirto ryhmästä F ryhmään FIN R 2WD: Ryhmä F luokitus tehdään kevennettynä huomioiden F-ryhmän vapaat säännöt. Siirto toiseen ryhmään on mahdollista tekniikan lajiryhmälle tehtävästä anomuksesta, mutta se edellyttää luokituksen tietojen täydentämistä uuden luokan sääntöjä vastaavaksi.
- Suomenkilpisissä autoissa on ollut ongelmia vuosikatsastuksissa. Muistutetaan Trafin määräyksestä, että mikäli auto on vuosimallia 1984 tai uudempi, niin siinä tulee olla toimiva nopeusmittari. Lisäksi kaikki autot, jotka on ensirekisteröity 1978 tai sen jälkeen, tulee täyttää aikansa päästömääräykset.