Uutiset
Viisivuotinen sopimus Suomen MM-rallista solmittu – tavoitteena entistä saavutettavampi ja elämyksellisempi tapahtuma
4.8.2025
Flying Finn Future Star Aatu Hakalehto säväytti Jyväskylässä
4.8.2025
Viikolla 31 Toimiston käyntipalvelu avoinna vain erikseen sopimalla
27.7.2025
Aatu Hakalehdolla edessä ikimuistoinen viikko Jyväskylässä – “Mahtavaa tehdä MM-debyytti jo tänä vuonna”
25.7.2025
Eurotrial 2025 -maastoautokilpailu huipentui menestyksekkäästi Raisiossa
24.7.2025
AKK:n puheenjohtajavaalit 2025: valinta suomalaisen autourheilun tulevaisuudelle
23.7.2025
12-vuotias Oiva Vettenranta voitti FIA Karting Academy-Junior -kilpailun Saksassa
21.7.2025
Haku avattu suomalaisille kilpailijoille FIA Kartingin Arrive & Drive World Cupiin 14.-16.11.2025
19.7.2025
Kardaanikunkku – jokkiksen klassikkotapahtuma, jossa historia, yhteisö ja turvallisuus kohtaavat
18.7.2025
Flying Finn Tour -kiertue jatkuu - tervetuloa tutustumaan autourheiluun Lempäälän Ideaparkiin
18.7.2025
Tekniikan lajiryhmän kokoustiedote 2-2022
29.3.2022
Tekniikan lajiryhmän kokoustiedote 2/2022
Tekniikan lajiryhmä piti vuoden toisen kokouksensa. Kokouksessa käsiteltiin mm. seuraavia asioita:
- Sääntömuutosesitykset 2023 koskien teknisiä sääntöjä tulee toimittaa tekniikan lajipäällikölle osoitteella iiro.palmi@autourheilu.fi 10.4.2022 mennessä. Lajiryhmä käsittelee tulleet esitykset sääntökokouksessaan 23. – 24.4.2022.
- Keskusteltiin historic lajiryhmän esille ottamasta ongelmasta koskien rekisteröityjen autojen turvakehikoita. Traficomin uudistettu asetus ei enää ota huomioon FIA:n säännönmukaisuutta ja näin ollen FIA:n säännön mukaiset kehikot eivät kelpaa muutoskatsastuksissa. Asia on ajankohtainen nimenomaan historic autojen kohdfalla, sillä tämä vaikeuttaa suomikilpisten ralliautojen valmistusta. Tekniikan lajiryhmä tarkistaa vielä tarkemmin asetuksen tekstiä ja tutkii, millä ratkaisuilla voitaisiin täyttää laillisuusvaatimukset. Otetaan tämä ongelma myös esiin seuraavassa yhteispalaverissa Traficomin kanssa.
- Loppuvuodesta 2021 FIA:n Historic komissio julkaisi FIA bulletinin vuodelta 1971, jossa on ollut tarkistetut minimipainot muutamien autojen osalta. Nämä painot koskee autoja vuosilta 1971-1975. Passeissa on vääriä painoja. Tekniikan lajiryhmä toteaa, että auton passin tulee vastata autoja joten passit tulee päivittää bulletinin mukaiselle painolle. Historic lajiryhmä määrittää tavan, jolla haluavat passin päivityksen tehtäväksi.
- Rallicrossiin tullut muutamia sääntömuutosesityksiä koskien Autokrossia ja SRC:tä. Järjestetään ennen sääntökokousta avoin Teams kokous harrastajille. Lajipäällikkö kutsuu koolle.
- Keskusteltiin TCR -rataluokasta, jota on suunniteltu Suomeen tuotavaksi. Ollaan asiasta läheisessä yhteydessä ratalajiryhmään ja otetaan säännöt työn alle, mikäli asia aktivoituu.
- Rallin ryhmän F / Pro F säännöistä on esitetty seuraavat tulkintapyynnöt:
- Saako etunavan ja olka-akselin vaihtaa toiseen ns. aftermarket-osaan, joka on tehdasvalmisteinen ja tarkoitettu kyseiseen automalliin kilpakäyttöön
TLR: Etunavan ja olka-akselin tulee olla toisesta autosta kuten sääntö sanoo.
- Tukivarret, takasilta, takanapa, olka-akseli
TLR: Tukivarsissa ja takapään osissa voidaan säännön mukaan käyttää aftermarket osia
- Kardaanitunnelin takaosan laajennus
TLR: Laajennuksen tekoa ei suoraan määritetä säännössä, mutta taka-akselin tuentaa varten välttämättömät korimuutokset on sallittu. Palataan asiaan sääntökokouksessa.
- Lokasuojan poistaminen levikkeen alta
TLR: Sisälokasuojan muuttaminen pyörätilan suurentamiseksi on sallittu. Käsitellaan kohta 3.4.5. sääntökokouksessa
- Tarvikeosien materiaaleista on esitetty seuraavat kysymykset koskien V1600 -luokkaa:
TLR: Helmalevikkeessä sallitaan lasikuidusta teollisesti valmistettu osa korvaamaan alkuperäistä muoviosaa olettaen, että ulkomuoto ei muutu
- Muovimateriaalin määritelmä
TLR: Muovin tulee olla seoksen pääaine. Lasikuidussa hartsi luetaan muoviksi. Kuidut ovat tälle muoville tukiainetta, mutta kaikkien tukiaineiden määrä ei saa ylittää hartsin määrää.
- ABS / ajonvakautus V1600
TLR: Jatketaan aiheen selvittämistä. Palataan asiaan sääntökokouksessa.
Lisätietoja antaa tekniikan lajipäällikkö Iiro Palmi, iiro.palmi@autourheilu.fi
Tekniikan lajiryhmä