Uutiset
Hallituksen kuulumisia syyskuun kokouksesta
12.9.2025
Seurojen viestintä - anna arvokasta palautetta ja vastaa kyselyyn
12.9.2025
Drifting SM järjestäjähaku 2026
12.9.2025
Saana Viinikka kiireavuksi urheilutoimeen syys–lokakuussa 2025
11.9.2025
Ilmoittautuminen driftingin lajipäivään on avattu – tervetuloa Seinäjoelle 18.10.2025
10.9.2025
Vastaa driftingin harrastajakyselyyn ja vaikuta lajin tulevaisuuteen
10.9.2025
Rallin päätoimitsijakoulutus 15.-16.11.2025 Hämeenlinnassa
8.9.2025
Rallin päätoimitsijakoulutus 29.-30.11.2025 Kuopiossa
8.9.2025
Haku driftingin lajiryhmään vuodelle 2026 on avattu
5.9.2025
Liiton kultaisten ansio- ja kilpailijamerkkien hakeminen kaudella 2025
5.9.2025
Tekniikan lajiryhmän kokoustiedote 2-2022
29.3.2022
Tekniikan lajiryhmän kokoustiedote 2/2022
Tekniikan lajiryhmä piti vuoden toisen kokouksensa. Kokouksessa käsiteltiin mm. seuraavia asioita:
- Sääntömuutosesitykset 2023 koskien teknisiä sääntöjä tulee toimittaa tekniikan lajipäällikölle osoitteella iiro.palmi@autourheilu.fi 10.4.2022 mennessä. Lajiryhmä käsittelee tulleet esitykset sääntökokouksessaan 23. – 24.4.2022.
- Keskusteltiin historic lajiryhmän esille ottamasta ongelmasta koskien rekisteröityjen autojen turvakehikoita. Traficomin uudistettu asetus ei enää ota huomioon FIA:n säännönmukaisuutta ja näin ollen FIA:n säännön mukaiset kehikot eivät kelpaa muutoskatsastuksissa. Asia on ajankohtainen nimenomaan historic autojen kohdfalla, sillä tämä vaikeuttaa suomikilpisten ralliautojen valmistusta. Tekniikan lajiryhmä tarkistaa vielä tarkemmin asetuksen tekstiä ja tutkii, millä ratkaisuilla voitaisiin täyttää laillisuusvaatimukset. Otetaan tämä ongelma myös esiin seuraavassa yhteispalaverissa Traficomin kanssa.
- Loppuvuodesta 2021 FIA:n Historic komissio julkaisi FIA bulletinin vuodelta 1971, jossa on ollut tarkistetut minimipainot muutamien autojen osalta. Nämä painot koskee autoja vuosilta 1971-1975. Passeissa on vääriä painoja. Tekniikan lajiryhmä toteaa, että auton passin tulee vastata autoja joten passit tulee päivittää bulletinin mukaiselle painolle. Historic lajiryhmä määrittää tavan, jolla haluavat passin päivityksen tehtäväksi.
- Rallicrossiin tullut muutamia sääntömuutosesityksiä koskien Autokrossia ja SRC:tä. Järjestetään ennen sääntökokousta avoin Teams kokous harrastajille. Lajipäällikkö kutsuu koolle.
- Keskusteltiin TCR -rataluokasta, jota on suunniteltu Suomeen tuotavaksi. Ollaan asiasta läheisessä yhteydessä ratalajiryhmään ja otetaan säännöt työn alle, mikäli asia aktivoituu.
- Rallin ryhmän F / Pro F säännöistä on esitetty seuraavat tulkintapyynnöt:
- Saako etunavan ja olka-akselin vaihtaa toiseen ns. aftermarket-osaan, joka on tehdasvalmisteinen ja tarkoitettu kyseiseen automalliin kilpakäyttöön
TLR: Etunavan ja olka-akselin tulee olla toisesta autosta kuten sääntö sanoo.
- Tukivarret, takasilta, takanapa, olka-akseli
TLR: Tukivarsissa ja takapään osissa voidaan säännön mukaan käyttää aftermarket osia
- Kardaanitunnelin takaosan laajennus
TLR: Laajennuksen tekoa ei suoraan määritetä säännössä, mutta taka-akselin tuentaa varten välttämättömät korimuutokset on sallittu. Palataan asiaan sääntökokouksessa.
- Lokasuojan poistaminen levikkeen alta
TLR: Sisälokasuojan muuttaminen pyörätilan suurentamiseksi on sallittu. Käsitellaan kohta 3.4.5. sääntökokouksessa
- Tarvikeosien materiaaleista on esitetty seuraavat kysymykset koskien V1600 -luokkaa:
TLR: Helmalevikkeessä sallitaan lasikuidusta teollisesti valmistettu osa korvaamaan alkuperäistä muoviosaa olettaen, että ulkomuoto ei muutu
- Muovimateriaalin määritelmä
TLR: Muovin tulee olla seoksen pääaine. Lasikuidussa hartsi luetaan muoviksi. Kuidut ovat tälle muoville tukiainetta, mutta kaikkien tukiaineiden määrä ei saa ylittää hartsin määrää.
- ABS / ajonvakautus V1600
TLR: Jatketaan aiheen selvittämistä. Palataan asiaan sääntökokouksessa.
Lisätietoja antaa tekniikan lajipäällikkö Iiro Palmi, iiro.palmi@autourheilu.fi
Tekniikan lajiryhmä