Uutiset
Haetaan Rallisprintin Tuomariston puheenjohtajia, tuomareita sekä kilpailukonsultteja toimikaudelle 2025-2026
3.10.2024
Ralli SM -kausi huipentuu viikonloppuna Kiteellä
3.10.2024
Rallisprint-kauden päätöstapahtuma Ellivuoressa lauantaina 16.11.
28.9.2024
AKK hakee Pääkatsastajia kaudelle 2025
27.9.2024
AKK:n Flying Finn -juniorijoukkue suoriutui legendojen keskellä erinomaisesti
23.9.2024
Hämeenlinnalainen Suvi Jyrkiäinen kolmen parhaan joukkoon WRC:n Beyond Rally -ohjelmassa
19.9.2024
Rallicrossin MM-sarja palaa Suomeen Kymiringissä – Luvassa myös Euro RX -kisa!
19.9.2024
Haetaan Rallin Turvatarkkailijoita, Tuomariston puheenjohtajia sekä tuomareita toimikaudelle 2025-2026
19.9.2024
Kaudelle 2025 vahva Rallicross SM -kalenteri - crosskarteille haetaan omaa kesäsarjaa
18.9.2024
Flying Finn maailmalla: FIA European Drag Racingin Pro Modified -ryhmän mestaruus ensimmäistä kertaa Suomeen!
16.9.2024
F-Ryhmän sääntöluonnosta päivitetty
21.4.2021
F-ryhmän sääntöluonnosta päivitetty
Tekniikan lajiryhmä käsitteli F-ryhmän sääntöjen uudistamista ja julkaisi ne 12.4.2021 harrastajien kommentoitaviksi. Kommentteja tulikin ilahduttava määrä, lähes 80 kappaletta. Nämä kommentit on nyt käyty läpi ja tekniikan lajiryhmä on näiden perusteella muokannut aiempia sääntöluonnoksia harrastajien enemmistön haluamaan suuntaan. Kommenteissa oli myös lukuisia yksittäisiä sääntöehdotuksia, joita ei ajanpuutteen vuoksi ehditty tähän vielä kirjata. Monet niistä ovat lajiryhmän mielestä toteuttamiskelpoisia, mutta koska ne ovat vaikutukseltaan pienempiä, ne päätettiin käsitellä erikseen.
Nyt harrastajilta pyydettäisiin vielä pitkäjänteisyyttä ja tarkistamaan, onko nyt tehdyt muutokset halutun suuntaisia. Edelleen voi ja pitää vaikuttaa. Lisää palautetta ja perustellut muutosesitykset pyydetään lähettämään mahdollisimman pian, mutta kuitenkin viimeistään alkuperäiseen päivämäärään eli 30.4.2021 mennessä. Esitykset voi lähettää tekniikan lajiryhmän jäsenille tai lajipäällikölle iiro.palmi@autourheilu.fi
Edellisessä kommenttikierroksessa enemmistö harrastajista keskittyi Pro F säännöstön sisältöön. Tästä syystä myös tekniikan lajiryhmä keskittyi mahdollistamaan mahdollisimman monen auton soveltumisen sinne. Original F oli suunniteltu tavallaan Pro F ryhmän ”lisäryhmäksi”, missä voisi sitten kilpailla mahdollisimman halvalla budjetilla.
Pian ensimmäisen sääntöluonnoksen julkaisemisen jälkeen kävi kuitenkin ilmeiseksi, että Original F olikin se ryhmä, minne enemmistö nykyisistä kilpailijoista tai ainakin kommentoineista kilpailijoista halusi autonsa mahtuvan. Tästä syystä lajiryhmä päätyi vapauttamaan Original F sääntöä monelta pyydetyltä osin harrastajien toiveiden mukaisesti. Harrastajat perustelivat toivettaan sillä, että useimmissa autoissa nämä kyseiset kalliiksikin luonnehdittavat komponentit jo oli asennettu, joten suuressa kuvassa kustannukset olisivat lisääntyneet, jos näitä osia olisi jouduttu autiosta poistamaan. Toki tämä tarkoittaa sitä, että useille Original F sääntöluonnosta kannattaneille joudutaan tältä osin tuottamaan pettymys, mutta mikään ei tietenkään estä kilpailemasta myös päivitetyssä Original F ryhmässä. Lisäksi, mikäli auto on riittävän vanha, niin monilta osin vastaava säännöstö löytyy Classic F ryhmästä historicin puolelta. Classic F ei siis ole häviämässä minnekään, vaan jatkaa edullisemman harrastamisen mahdollistajana.
Näissä kommenttiversioissa lukeminen on tehty vähän helpommaksi siten, että nykysäännöistä poistettavat yliviivatut punaiset tekstit on poistettu, mutta muuttuvat / lisätyt tekstit on merkitty vihreällä. Lisäksi aina asiakokonaisuuden jälkeen on edelleen merkittynä sinisellä värillä Tekniikan lajiryhmän kommentti alkuperäinen kommentti, että miksi tällaista tekstiä on ehdotettu. Tämän lisäksi päivitetyssä luonnoksessa on lisänä tekniikan lajiryhmän uudet kommentit violetilla värillä.
VIELÄKIN KOROSTETAAN, ETTÄ KYSEESSÄ ON LUONNOKSET, JOITA EDELLEEN OLEMME VALMIITA MUOKKAAMAAN, JOS YHDESSÄ SIIHEN PERUSTELTUJEN KOMMENTTIEN JÄLKEEN PÄÄDYMME.
Tämä muutos on todella iso ja siksi meillä täytyy olla tähän koko harrastajakentän tuki, ei vain äänekkäimmän osan tuki. Emme missään nimessä halua sitä, että nykyisiä autoja jäisi talliin sen vuoksi, ettei niillä enää tee mitään ilman mittavia satsauksia tekniikkaan. Tästä syystä lajiryhmät toivovat runsasta kommentointia, että voimme yhdessä tehdä kaikille harrastajille sopivat säännöt.
Lisätietoja antaa tekniikan lajipäällikkö Iiro Palmi, iiro.palmi@autourheilu.fi
Tekniikan lajiryhmä