Uutiset
FIA Historic Technical Passport-passitusten tilanne
7.8.2025
Haetaan Asfalttisprintin SM-osakilpailujärjestäjiä kaudelle 2026
7.8.2025
Endurancen harrastajilta kerätään palautetta - vastaa kyselyyn 11.8. mennessä
6.8.2025
Viisivuotinen sopimus Suomen MM-rallista solmittu – tavoitteena entistä saavutettavampi ja elämyksellisempi tapahtuma
4.8.2025
Flying Finn Future Star Aatu Hakalehto säväytti Jyväskylässä
4.8.2025
Viikolla 31 Toimiston käyntipalvelu avoinna vain erikseen sopimalla
27.7.2025
Aatu Hakalehdolla edessä ikimuistoinen viikko Jyväskylässä – “Mahtavaa tehdä MM-debyytti jo tänä vuonna”
25.7.2025
Eurotrial 2025 -maastoautokilpailu huipentui menestyksekkäästi Raisiossa
24.7.2025
AKK:n puheenjohtajavaalit 2025: valinta suomalaisen autourheilun tulevaisuudelle
23.7.2025
12-vuotias Oiva Vettenranta voitti FIA Karting Academy-Junior -kilpailun Saksassa
21.7.2025
Pertti ”Konsta” Kärhälle Liikuntakulttuurin ja urheilun ansioristi
27.2.2019
Eurooppa-, kulttuuri- ja urheiluministeri Sampo Terho on myöntänyt suomalaiseen moottoriurheiluun vuosikymmeniä vaikuttanelle Pertti Kärhälle Liikuntakulttuurin ja urheilun ansioristin.
- Myöntäessään ansiomerkkejä ministeriö haluaa tällä tavoin osoittaa arvostusta sille työlle, jota ansiomerkkien saajat ovat suomalaisen liikunnan ja urheilun eteen tehneet seurojen ja liittojen hallituksissa, valmentajina, huoltajina ja urheilijoina, sanoo ministeri Terho.
Pertti ”Konsta” Kärhä kuuluu kiistatta Suomen monipuolisimpiin ja aktiivisimpiin moottoriurheilijoihin, joka ajoi huipulla niin moottoripyörillä kuin autoillakin. Kärhän panos suomalaisen moottoriurheilun kehitykseen on ollut ensiarvoisen tärkeää myös hänen kilparatojen ulkopuolisen toimintansa ansiosta usealla vuosikymmenellä.
Kärhän moottoriurheilu-ura alkoi jo 50-luvulla, kun hän osallistui 500-kuutioisella Jawalla Eläintarhan ajoihin. Pyörällä hän voitti Päijänne-ajon kuusi kertaa ja toimi ajajauransa jälkeen kilpailun arvostettuna ratamestarina. Päitsissä Kärhä oli erilaisissa rooleissa yli 60 kertaa.
Kaksipyöräisten jälkeen hän siirtyi ajamaan rallia. Lajit menivät myös limittäin, sillä 1966 ja 1967 Kärhä ajoi sekä enduroa että rallia. Hän osallistui Jyväskylän Suurajoihin 11 kertaa ja paras sijoitus oli viides Isuzu 1600 GT:llä vuonna 1968. Yhteensä Kärhä ajoi lähes 200 rallikilpailua ja lopetti ajajauransa vasta 2003.
Myös autourheilussa Kärhä toimi erittäin pitkään ja ansiokkaasti toimitsija- ja taustatehtävissä myös ajajauransa aikana. Hän oli 23 kertaa Suurajojen ja Suomen MM-rallin 0-auton kuljettajana. Vielä 2005 hän osallistui kahteen ralliin kartturina.
Pertti Kärhä täytti 80 vuotta maaliskuussa 2018. Suomalainen moottoriurheiluväki onnittelee Konstaa ansaitusta huomionosoituksesta.
Kuva: Aaro Nygård / AKK
Kuvassa: Pertti Kärhä vasemmalla nuorempien seuratovereidensa kanssa Autourheilun lajiliiton vuotuisessa palkintojenjakogaalassa, Mestareiden Illassa 2019.