Uutiset
Rallin superviikonloppu Lahdessa - menneisyys ja nykyisyys kohtaavat
13.8.2025
Secto Rally Finland 2025 ylitti odotukset – suurin yleisö tällä vuosikymmenellä
8.8.2025
Rallicrossin MM-sarjassa ratkaisun hetket KymiRingillä – Niclas Grönholm: “Voitot super tärkeitä”
8.8.2025
FIA Historic Technical Passport-passitusten tilanne
7.8.2025
Haetaan Asfalttisprintin SM-osakilpailujärjestäjiä kaudelle 2026
7.8.2025
Endurancen harrastajilta kerätään palautetta - vastaa kyselyyn 11.8. mennessä
6.8.2025
Viisivuotinen sopimus Suomen MM-rallista solmittu – tavoitteena entistä saavutettavampi ja elämyksellisempi tapahtuma
4.8.2025
Flying Finn Future Star Aatu Hakalehto säväytti Jyväskylässä
4.8.2025
Viikolla 31 Toimiston käyntipalvelu avoinna vain erikseen sopimalla
27.7.2025
Aatu Hakalehdolla edessä ikimuistoinen viikko Jyväskylässä – “Mahtavaa tehdä MM-debyytti jo tänä vuonna”
25.7.2025
Rallin Lajiryhmä päätös - SM O.K. Auto Ralli EK7 Tapahtumat
25.9.2020
Rallin SM-Sarjan kauden neljännessä osakilpailussa, SM O.K. Auto Rallissa Kouvolassa sattui erikoiskokeella no. 7 tapahtumasarja, joka on herättänyt paljon keskustelua eri kanavissa.
Tilanteessa oli osallisena kaksi kilpailijaa (numerot 17 ja 18).
AKK:n Rallin Lajiryhmä kokoontui keskiviikkona 23.9.2020 ja käsitteli asiakokonaisuuden, jossa kilpailija no. 18 osui erikoiskokeella kaataneeseen kilpailijan no. 17 autoon ja samalla aiheuttaen vaaratilanteen kaatanutta autoa nostaneiden katsojien kanssa.
Käsitellessään asiaa, lajiryhmä huomioi kaikki asiasta saadut kirjalliset lausunnot, seuraavilta tahoilta:
- Kilpailija No. 17
- Kilpailija No. 18 (1- ja 2-ohjaaja)
- Kilpailunjohtaja
- Paikalla ollut lähin toimitsija
- Varoittamaan mennyt katsoja
- Erikoiskokeen maalitoimitsija
- Kilpailunjohtaja
- Johtokeskuksen päällikkö
Lisäksi asian käsittelyssä huomioitiin kaikki saatavilla olleet videotodisteet.
Käsittelyssä todettiin, että kilpailija no. 18 aiheutti selkeästi vaaratilanteen, ja huolimatta osumisesta kanssakilpailijan autoon, kilpailija ei reagoinut osumaan tai pysähtynyt osuman jälkeen vaan jatkoi kilpailemista. Lajiryhmän näkemyksen mukaan, kilpailija syyllistyi tilanteessa selkeään vaaratilanteen aiheuttamiseen sekä epäurheilijamaiseen käytökseen.
Lajiryhmän päätös: Kilpailijalle no. 18 annetaan varoitus (18 kk) epäurheilijamaisesta käytöksestä ja välinpitämättömästä toiminnasta toista kilpailijaa ja katsojia kohtaan. Lisäksi asiassa huomioitiin se, että kilpailija ei ole maininnut selkeästä vaaratilanteesta mitään erikoiskokeen maaliin saavuttuaan.
Lajiryhmä haluaa korostaa, että tulevaisuudessa vastaavissa tilanteissa myös ulosajaneella kilpailijalla on oma vastuunsa mahdollisten vaaratilanteiden ja lisä-onnettomuuksien ehkäisyssä, mm. varoituskolmion käytöllä ja kanssakilpailijoiden varoittamisella.
Lisätiedot: Lajipäällikkö Henrik Frank, etunimi.sukunimi@autourheilu.fi, 040-5349977