Uutiset
Kartingin lajiryhmän kuulumisia 4/25 ja 5/25
16.5.2025
FRC-sarjan kilpailijan livestream-näkyvyyspaketti kaudelle 2025
15.5.2025
Karting Raket95 luokitustodistukseen päivitys
13.5.2025
Neljä autourheiluseuraa sai Opetus- ja kulttuuriministeriön seuratoiminnan kehittämistukea
13.5.2025
Roope Korhonen ajoi voittoon ERC-debyytissään Unkarissa
12.5.2025
Ehdollepanotoimikunnan työ etenee – viestintää, valmistelua ja vuorovaikutusta
12.5.2025
Rata-ajon V1600-luokkaan arvotaan Legends, V8 Thunder ja GT Open testit sekä Flying Finn Academy valmennuspäivä
9.5.2025
Flying Finn Tour 2025 käynnissä – viikonloppuna tapahtuu Huittisissa, Kotkassa ja Ulvilassa
8.5.2025
Ralli SM-sarjan kalenteri kaudelle 2026 – Seitsemän osakilpailua, mukana uusia osakilpailuja ja paluun tekeviä järjestäjiä!
6.5.2025
FIA HTP-passien toimituksessa viivettä - kilpaileminen kuitenkin mahdollista kesän 2025 kilpailuissa
6.5.2025
Seppo Kopra in memoriam
14.10.2022
Kotimaiselle autourheiluväelle tuttu Seppo "Sepi" Kopra menehtyi lokakuun alussa äkilliseen sairauskohtaukseen 61-vuotiaana. Laajasti piireissä arvostettu rallimies voitti viimeiseksi jääneen rallinsa Lammilla vain kolme viikkoa aiemmin.
Kopran lähipiirin mukaan Sepi oli luonnonlahjakkuus, jolla oli aina pilkettä silmäkulmassa. Sanavalmis ja voitontahtoinen tyyppi ei halunnut koskaan tehdä itsestään suurta numeroa, eikä hän halunnut olla esillä muuten kuin tuloslistojen kärkipäässä. "Antaa EK-aikojen puhua puolestaan", oli Sepin toteamus.
Sepi Kopra ajoi ensimmäisen rallinsa vuonna 1984. Kopra toimi rallissa kuljettajana, kartturina, opettajana ja huoltomiehenä.
Hän kilpaili urallaan etu-, taka- ja nelivetoisilla autoilla ja merkkikirjo oli varsin mittava: Toyota, Mitsubishi, Ford, Mazda, Lancia, Peugeot, Subaru, Skoda, Sunbeam, Opel, BMW ja VW.
Rallikansaakin laajempaan tietoisuuteen Sepi nousi sen jälkeen, kun julkaistiin Hanaa, hanaa -video, jossa hän opetti B-junnua rallin erikoiskokeella. Kyseistä videota ei suinkaan tehty huumorimielessä, vaan Sepi neuvoi kokematonta kuskia omalla persoonallisella tyylillään.
Sepi työskenteli edellisten viiden vuoden ajan Toyotan MM-rallitallissa. Toimenkuvana oli varikkorakennuksen kasaus- ja purkutyöt sekä toimiminen säämiehenä ja nuottihuollossa. Siviilissä hän teki työuransa rakennus- ja remonttialalla.
Ralliauton ratin takana hänen yhtenä mottona oli, että heti ekalla pikataipaleella pitää olla vähän räpsyllä. Ja jos siitä selviää, sitten kukaan ei pysty häntä pidättelemään.
Mieluisimpana ykkössijanaan Kopra piti Nelivetomies-kisan voittoa vuonna 2013, jolloin hän ajoi kaikille erikoiskokeille pohja-ajan. Kuljettajana Sepi uskalsi ottaa riskejä ja hän eli rallille.
Sepiä jäivät kaipaamaan perheen ja läheisten lisäksi laaja tuttavien joukko työ- ja rallipiireistä.
--
Seppo Kopran muistoa kunnioitetaan 22.10. ajettavassa Askolan Granit -rallissa. Kilpailun avauspätkä on nimetty Sepin muistolle.