Uutiset
Rallin päätoimitsijakoulutus 15.-16.11.2025 Hämeenlinnassa
25.6.2025
Rallin päätoimitsijakoulutus 29.-30.11.2025 Kuopiossa
25.6.2025
Kartingin lajiryhmän kuulumisia 6-25
18.6.2025
AKK aloittaa kilpailutuksen ja pyytää tarjouksia laitetoimittajilta Karting SM-sarjaan
18.6.2025
Rata-ajon lajiryhmän kuulumisia 5/2025 ja 6/2025
18.6.2025
AKK Sports Oy:n hallitus valittu – Pasi Mäenpää jatkaa puheenjohtajana ja Arto Tolvanen uutena jäsenenä
14.6.2025
KymiRing tositoimiin – Ensimmäinen kansainvälinen kilpailu RallyX starttaa
13.6.2025
Mobilia ja AKK tiivistävät yhteistyötään – rallikansa hyötyy konkreettisista eduista
12.6.2025
EU-tukea kerhotoiminnan kehittämiseen – Pohjois-Hämeen Urheiluautoilijat sai rahoituksen uudelle kerhotilalle
12.6.2025
Kiinnostaako SM rallien ytimessä toimiminen?
12.6.2025
Vetomies-tittelit ratkottiin Jyväskylän MM-rallin ohessa
4.8.2024
Suomen MM-rallin yhteydessä vuosittain ajettava Vetomies Ralli ajettiin Keski-Suomen luonteikkailla sorateillä perjantain ja lauantain aikana. Titteleitä tavoiteltiin kaksivetoisissa, sekä nelivetoisissa ja näiden lisäksi kilpailussa palkitaan nopein V1600-autolla ajanut kuljettaja. Tänäkin vuonna sää otti oman roolinsa kilpailussa, hetkittäin satoi rankasti ja se aiheutti heikon näkyvyyden lisäksi paikoin pehmenneen tiestön tuoman haasteen kilpailijoille, teknisten vikojen muodossa.
Kaksivetoisille suunnatussa Vetomiehessä jo heti kilpailun alussa BMW M3:iin luottava ennakkosuosikkikaksikko Joonas Lindroos ja Markus Hellström karkasi muilta. Kymmenyksistä kamppailu loppui jo kolmantena ajetulla Myhinpään erikoiskokeella kun Lindroosin autosta petti vetoakseli. Siinä vaiheessa Hellströmin johto takana lähimpänä olleisiin Juho Koski-Lammiin (Ford Escort), sekä Nico Valkonen (VW Golf GTI) oli jo yli puoli minuuttia. Seuraavaksi ajetulla Ruuhimäen erikoiskokeella keskeytti puolestaan Koski-Lammi vetoakselivikaan. Tässä kohtaa kolmanneksi nousi Toyota Starletilla ajanut Teemu Kuusinen.
Lauantaihin startattiin Hellströmin johtaessa yli minuutilla ennen Nico Valkosta, joka oli nyt kohentamassa viime vuoden kolmostilaansa.
Lauantai ei kärkisijoihin muutosta tuonnut, kunnes päästiin kilpailun päättävään Ouninpohjaan. Nyt oli Nico Valkosen vuoro keskeyttää vetoakselirikkoon.
Hellström piti paikkansa ja ajoi voittajaksi yli 2 minuutin erolla Teemu Kuusiseen. Kovimman nousun podiumille teki Jaakko Ollikkala BMW M3:llaan. Perjantaina auto jäi pohjastaan kiinni pehmeällä tieosuudella ja aikaa meni hukkaan. Ouninpohjassa kuitenkin kolme autoa keskeytti edeltä, joten sitkeys palkittiin podiumille pääsyllä.
-Ei tullut helpolla, oli oikeastaan tosi vaikeaa. Pari pätkää ajettiin rallia pienellä erolla, se oli tosi hienoa, mutta sitten kun Lindroos keskeytti Myhinpäähän niin sitten meni hankalaksi. Päijälä oli tosi hankala, sekä Ruuhimäki perjantaina, kaikki jarrutukset varmaan kuuteen kertaan. Aika helpotus olla nyt maalissa, kertoi Hellström palkintojenjaossa.
Nelivetomies-tittelin voittokamppailu tyrehtyi lähes lähtökuoppiin. Avauspätkällä nopeimman noteerauksen Opel Corsalla tehnyt Mikko Lehti keskeytti moottorivikaan ennen toista erikoiskoetta ja johtopaikan otti kokenut Ville Hautamäki Mitsubishi Lancer Evo 9:llä. Hautamäen johtomarginaali kahden erikoiskokeen jälkeen oli jo perjantaina selkeä, lähes 50 sekuntia. Kakkospaikalla oli Joonas Tonteri Evo 8:lla, josta vain vähän perässä olivat Jari Puntanen Evo 5:lla, sekä Teemu Vesala Evo 9:llä.
Lauantain aikana Tonteri keskeytti sähkövikaan ja Teemu Vesala kiristi Ouninpohjassa Jari Puntasen ohi toiseksi, Hautamäelle haastajia ei kuitenkaan löytynyt lauantain aikana.
-Hyvältä tuntuu, voittoa lähdettiin hakemaan ja voitto tuli. Kyllä tämä kilpailu on nimensä veroinen, mitä olen kuullut, ei ollut helppoa. Sade teki tiestöstä aika huonokuntoisia paikoittain ja kyllähän tuo Ouninpohja päätöksenä oli myös haastava, kertoi Hautamäki podiumilla.
V1600:sten kamppailussa ei taistella virallisesti Vetomies statuksesta, mutta nopein palkitaan. Ville Vatanen oli Toyota Auriksella valtias viime vuoden tapaan, tarkasti laadittu taktiikka toimi, mutta kärkipaikalla ei suinkaan paineltu lähdöstä maaliin.
Perjantain jälkeen kärkipaikkaa piti Aatu Hakalehto ja toisena oli Tomi Tikkinen, Vatanen oli kolmantena, mutta hyvissä asemissa alle 10 sekunnin päässä kärjestä. Koko kärkitrio luotti samanlaisiin ajokkeihin.
Lauantain avauksessa Hakalehto koki rengasrikon ja putosi kärjestä, Vatasen hyökkäys osui samaan hetkeen ja siirtyi johtoon ennen Tikkistä, kolmanneksi nousi Aaron Holopainen Ford Fiestalla, mutta hänen autonsa vaihteisto antautui seuraavalla erikoiskokeella. Nyt kolmanneksi nousi Onni Järvinen Toyota Auriksella. Seuraavat ratkaisut nähtiin viimeisen erikoiskokeen jälkeen. Tikkisen autosta vuoti öljyä ja edessä oli keskeytys, kakkoseksi nousi Järvinen ja kolmanneksi myöskin Auriksella ajava Valtteri Koski.
-Mahtavat fiilikset, tosi hienot kaksi päivää ajaa kilpaa näinkin legendaarisella reitillä. Kalusto pelasi taas, eikä ollut mitään ongelmia ja ajokin sujui, joten mikäpä oli laskea tuollaisia polkuja tulemaan. Perjantai vähän tunnusteltiin kun ei ole ajettu testiä paljoa, mutta lauantaiaamuna alkoi ajomaitti heti löytyä, kertasi Vatanen.
2WD Vetomies
1. Markus Hellström - Tapio Järvi BMW M3 1:14:22.0
2. Teemu Kuusinen - Jukka Kivelä Toyota Starlet +2:16,0
3. Jaakko Ollikkala - Kari Luoma BMW M3 +3:35,0
4WD Vetomies
1. Ville Hautamäki - Toni Raiski Mitsubishi Lancer Evo 9 1:03:57,9
2. Teemu Vesala - Riikka Hokkanen Mitsubishi Lancer Evo 9 +2:19,5
3. Jari Puntanen - Tomi Puntanen Mitsubishi Lancer Evo 5 +2:39,8
V1600 Vetomies
1. Ville Vatanen - Hannu Lamminen Toyota Auris 1:19:10,6
2. Onni Järvinen - Aleksi Marttila Toyota Auris +2:05,2
3. Valtteri Koski - Juha-Pekka Vistinmäki Toyota Auris +4:12,5
Teksti:
Vetomies-tiedotus
Jani Seppälä, p. 0443308710
sivuluisumeister@gmail.com
Kuvat:
Juho Koski / AKK
Yhteystiedot

Katja Lindman
Viestintäpäällikkö
044 7360 325
katja.lindman@autourheilu.fi