Uutiset
NEP Finland ottaa vastuun FlyingFinn.tv-tuotannon kehittämisestä kaudella 2026 – suomalaisen autourheilun koti nousee uudelle tasolle
22.12.2025
Drift SM -sarjasäännöt julkaistu ja sarjailmoittautumiset avattu kaudelle 2026
22.12.2025
Autourheilulla tehdään hyvää – Rokuan Raketit lahjoitti vähävaraisten perheiden auttamiseen
22.12.2025
Haemme kahta lajivastaavaa vahvistamaan suomalaisen autourheilun tulevaisuutta
19.12.2025
Hae AKK:lle seurapalvelusihteeriksi - tärkeä rooli suomalaisen autourheilun arjessa
19.12.2025
Rata-ajon FRC-sarjasäännöt 2026 julkaistu ja sarjailmoittautuminen avattu
19.12.2025
FIA karting Academy Trophy Junior- ja Senior -luokkien sekä naispuolisten kuljettajahaku avattu
19.12.2025
AKK-Motorsport ry:n organisaatiomuutos tuo uusia vastuita ja vahvistaa lajien kehitystyötä
18.12.2025
AKK-Motorsport ry:n joulun ja vuodenvaiheen palvelut
18.12.2025
Yle ja Ralli SM -sarja monivuotiseen yhteistyöhön
18.12.2025
Kilpa-autoilija ja huippu-urheilija Eino Kalpala täyttää tänään 90 vuotta
5.8.2016
Yksi Suomen ensimmäisistä kilpa-autoilutähdistä, Eino Kalpala täyttää tänään 90 vuotta. Autourheilun lajiliitto AKK-Motorsport onnittelee Eino Kalpalaa tästä merkkipaalusta ja haluaa muistuttaa samalla urheiluyleisöä hänen urastaan ja merkityksestään suomalaisessa autourheilussa.
Eino Kalpala muodosti 50-luvulla veljensä Osmo Kalpalan kanssa ralliparin, jota voidaan kutsua Suomen ensimmäiseksi "tähtimiehistöksi". Eino toimi kartanlukijana, Osmo ajoi. Kalpalan veljekset voittivat mm. Jyväskylän Suurajot kolme kertaa. Vuonna 1954 he voittivat Panhard Dynalla, 1956 DKW Donaulla ja 1958 Alfa Romeo Giuliettalla.
Podiumsijoituksia tuli Suurajoista veljeksille enemmänkin. Vuonna 1955 he sijoittuivat kisassa kakkoseksi (Panhard Dyna) ja vuonna 1957 kolmanneksi (DKW Donau). Kalpalan veljekset osallistuivat ralleihin myös Ruotsissa ja Norjassa sekä pääsivät ensimmäisenä suomalaisparina osallistumaan tehdastiimin autolla Monte Carlo Ralliin vuonna 1959 (Citroën).
Osmo ja Eino Kalpala saivat hyvät edellytykset autoilla kisaamiseen, kun he sodan jälkeen ottivat vetääkseen menestyksekkään perheyrityksen Radiotukku Oy:n. Yritys sai suuren osuuden suosiotaan lisänneiden autoradioiden maahantuonnista ja myynnistä ja edusti mm. tunnettua Blaupunkt -merkkiä.
Osmon lopetettua kilpailemisen Eino jatkoi kuljettajana. Hän ajoi Suurajot myös itse, vuosina 1962 ja 1963. Ensimmäinen kisa päättyi Austin Morris Cooperilla keskeytykseen mutta seuraavana vuonna hän ylsi Alfa Romeo Giulia Superilla kartturinsa Aatos Wassmannin kanssa sijalle 12. Eino itse menestyi myös hyvin 50-luvulla suositussa taitoajossa, jossa hän saavutti korkeimman lajissa myönnettävän kultaisen ansiomerkin.
Näkyvimmät menestyksensä kuljettajana hän saavutti rata-autoilussa, hankittuaan Keimolan radan valmistuttua Alfa Romeo GTA:n vuonna 1966. Se oli noihin aikoihin nopein vakioauto Suomen radoilla ja yleisö muistaa edelleen seuraavana vuonna käydyt kamppailut kolmen valkoisen Alfan kesken, kun Olli Lyytikäinen ja Hans Laine ajoivat samanlaisilla. Keimolan ja Ahveniston kisat saivat laajaa näkyvyyttä, kun ne säännöllisesti näytettiin televisiossa ja kilpa-autoilu oli jo tuolloin kovassa kansansuosiossa.
Eino oli monipuolinen urheilija, joka 1952 edusti Suomea pujottelussa jopa Olympia-tasolla. Parhaita sijoituksia hänen pujottelu-urallaan olivat 5. sija St. Moritzissa ja 14. sija Madonna di Campigliossa 60-luvun alussa.
Kalpalan veljekset ovat laskettelualan uranuurtajia ja perustivat Suomen ensimmäisen kaupallisen laskettelukeskuksen Kalpalinnan ja toivat Suomeen mm. ensimmäiset lumitykit. Vielä viime vuosina Eino Kalpala on osallistunut FIS:in Masters-kilpailuihin, joista hän on tuonut kotiin kristallipalloja - kultaisia, hopeisia ja pronssisia.
Autourheilun lajiliitto AKK-Motorsport ry onnittelee sydämellisesti Eino Kalpalaa hänen 90-vuotispäivänään, 5.8.2016.

