Pilotti kevennetystä kansallisen tason rallikilpailusta

4.6.2025

« Takaisin

AKK:n Rallin Lajiryhmä aloitti työskentelyn ns. kevennetyn kansallisen rallikilpailun konseptin kehittämiseksi joulukuussa 2024. Työskentely on jatkunut läpi talven ja kevään 2025, ja aiheesta on nyt rakennettu runko, jonka tarkoituksena on pilotoida asiaa loppuvuoden 2025 aikana. Mikäli laadittu toteutusrunko osoittautuu toimivaksi, asia tullaan rakentamaan kauden 2026 lajisääntöihin niin, että tämän tyyppisten kansallisten perustason kilpailujen toteutus on AKK:n lajisääntöjen puitteissa mahdollista. 

Nykyinen kansallisten rallien sääntökokonaisuus on jo melko vapaa, ja mahdollistaa eri tyyppisten kilpailujen toteutuksen. Jostain syystä kuitenkin sääntöjen mahdollistamaa ”vapautta” ei ole kilpailun toteuttajien, eikä myöskään kilpailijoiden keskuudessa sisäistetty niin, että kansallisia perustason kilpailuja toteutettaisiin sääntöjen mahdollistamissa raameissa. Näillä muutoksilla pyritään siihen, että kansallisten rallikilpailujen toteuttaminen olisi mahdollista mahdollisimman monelle seuralle, ja sitä kautta toisi rallin harrastamisen mahdolliseksi mahdollisimman monelle aiheesta kiinnostuneelle harrastajalle.

Perusrunko tapahtuman toteutukseen löytyy jo nykyisistä kansallisen rallin säännöistä, mutta tiettyjä asioita tullaan vapauttamaan, ja vaikka en ei sovi täysin nykyisiin lajisääntöihin, lähtökohta on se, että kaudella 2025 näiden raamien puitteissa kilpailujen toteuttaminen on mahdollista. Kilpailun järjestäminen vaatii kuitenkin aina erikseen AKK:n Rallin Lajiryhmän luvan, ja kilpailun toteutus tulee Lajivastaavan kautta esitellä aina myös Lajiryhmälle.

Alle on listattu asiat, jotka poikkeavat nykyisestä, tai jotka on hyvä huomioida niin järjestäjän, kuin kilpailijoiden puolelta.

Järjestäjä ja kilpailu

  • AKK nimeää kilpailuun kilpailukonsultin, nykyisten kansallisten rallin sääntöjen mukaisesti
  • Kilpailulupamaksu kansallisen rallin mukaisesti
  • Erikoiskokeiden yhteispituus maksimissaan 50 kilometriä, vähintään 2 eri erikoiskoetta
  • Toimitsijoiden lisenssivaatimukset nykyisten kansallisten rallien mukaisesti
  • Vähintään kolme etuautoa, ratamestari, kilpailukonsultti ja yksi 0-auto 
  • Kilpailusta julkaistaan vähintään säännöt, erillistä kilpailija-ohjetta ei vaadita, mutta tarvittava tieto on oltava kilpailijoiden saatavilla
  • Kilpailijoita koskeva aineisto julkaistaan vain sähköisesti (Sportity, KITI tai järjestäjän nettisivut)
  • Suositellaan etukäteen toteutettavaa asiapapereiden tarkistusta sähköisesti
  • Kilpailupäivän toiminnot toivotaan keskitettävän yhteen paikkaan, eli toimisto, materiaalien jako ja turvallisuustarkastus, asiat toteutetaan mahdollisimman tiiviillä aikataululla
  • Suositellaan sähköistä tiekirjaa, tai karttaa reitin kuvaamiseen
    • Jakelu .pdf-tiedostona
  • Ei erillistä ennakkotutustumisajan valvontaa, eikä tutustumisajan numeroita
  • Tutustumisen voi aloittaa annettuna ajankohtana, käymättä erikseen kilpailutoimistossa
  • Turvallisuustarkastus voidaan toteuttaa jollain seuraavista tavoista:
    • Keskitetysti
    • Kilpailijoiden huoltopaikalla
    • Lähtöjonossa
      • Kilpailijoille annettava aina vähintään 10 minuuttia korjausaikaa
    • Ei erillistä katsastuspöytäkirjaa, korjauskehotukset annettava kirjallisena
  • Ajanotto voidaan toteuttaa järjestäjän haluamalla tavalla, vähintään sekunnin tarkkuudella
  • Palkintoja ei vaadita, järjestäjän harkinnan mukaan

Kilpailijat

  • Kilpailuun voi osallistua joko AKK:n kansallisella kilpailijalisenssillä, tai tutustumislisenssillä
  • Tutustumislisenssillä voi kilpailla molemmat miehistön jäsenet, mutta vähintään toisen miehistön jäsenen on tullut suorittaa AKK:n Rallin Junioritutkinto, joka on voimassa
  • Junioritutkinnon suorittanut miehistön jäsen on vastuussa miehistön perehdytyksestä
  • Kilpailuun osallistuvilta ei vaadita AKK:n jäsenseuran jäsenyyttä, ellei kilpaile AKK:n kansallisella kilpailijalisenssillä
  • Nuorten luokkaan osallistuvan miehistön jäseniltä vaaditaan suoritettu Rallin Junioritutkinto, sekä AKK:n alaisen jäsenseuran jäsenyys
  • Nuorten luokassa vähintään toisella miehistön jäsenellä tulee olla AKK:n kansallinen kilpailijalisenssi
  • Mahdollisuus kilpailla kilpailussa kahdella eri autolla, mikäli kilpailun aikataulu ja rakenne sen mahdollistaa

Autot

  • Autot oltava AKK:n lajisääntöjen mukaisia, ja noudatettava AKK:n kansallisen rallin turvavarustemääräyksiä
  • Autolta vaaditaan liikennevakuutus
  • Autossa tulee olla joko AKK:n katsastuskortti, HTP-passi, V1600-passi tai Harrastemoottoriurheiluliiton Autokortti
  • Autot voidaan sekoittaa samoihin luokkiin, ryhmäsäännöistä huolimatta
  • Luokkajako järjestäjän päätettävissä, mutta lajiryhmän esitys luokkajaosta on seuraava:
    • Luokat erikseen nuotista ja ”pimeään” ajaville
      • Neliveto
      • 2-veto alle 2200
      • 2-veto yli 2200
      • V1600
      • Historic
      • Nuoret
    • Maksimissaan 14-luokkaa

Kilpailun läpivienti

  • Ensimmäisen erikoiskokeen lähtö voi olla myös kilpailun lähtö
  • Aikakortti voidaan toimittaa kilpailijoille ennakkoon, ja lähtöön tullaan ennakkoon annetun ajan puitteissa
  • Mikäli edellä ajava keskeyttää, voi väliin jääneen minuutin ”supistaa” pois
  • Mikäli kilpailijalla jää erikoiskoe ajamatta, kilpailija voi liittyä uudelleen kilpailuun seuraavilla erikoiskokeilla, johtokeskuksen määrittämään ajopaikkaan
    • Tässä tapauksessa ajaksi annetaan EK:n maksimi-aika
  • Kilpailija voi myöhästyä 15 minuuttia, ilman AT-rangaistuksia
  • Kilpailija ei voi ”etuilla” lähtöpaikan suhteen
  • Kilpailun maali voidaan toteuttaa viimeisen erikoiskokeen maaliin
  • Tulosten julkaisu mahdollisimman pian kilpailun jälkeen, mutta aikataulua ei määritetä
  • Ei vastalausemahdollisuutta

Liitteenä AKK:n Rallin Lajiryhmän laatima kilpailujen mallisääntöpohja, sen voit ladata tästä.

Lisätietoja kevennetyn konseptin rallien toteutuksesta antavat lajivastaava sekä lajiryhmän jäsenet.

Design Mainostoimisto Ajaton Oy