Uutiset
Haku varusmiespalvelukseen Puolustusvoimien Urheilukoulussa saapumiserä IV/23
2.2.2023
Autourheiluyhteisö on päivittänyt organisaatiotaan
31.1.2023
Haetaan pienoisautoiluun radio-ohjattavien autojen (roa) kansainvälisten asioiden yhteyshenkilöitä
30.1.2023
Kartingin päätoimitsijan verkkokoulutus julkaistu verkkokoulutusjärjestelmässä
26.1.2023
Kartingin rengashintoihin nousua vuodelle 2023
17.1.2023
KITI-järjestelmässä huoltokatkoksia tiistaina 17.1.
17.1.2023
Kartingin vuosinumeroiden varaus aukeaa 18.1.
13.1.2023
Volkswagen Hyötyautot jatkaa autourheilun SM-sarjojen ja nuorisotoiminnan tukemista kaudella 2023
12.1.2023
Rallin perustutkinto julkaistu verkkokoulutusjärjestelmässä
12.1.2023
Aurora Sprint Asfalttisarja kilpaillaan myös kaudella 2023
12.1.2023
Huomioita rallin tekniikka-asioihin
13.1.2016
Huomioita rallin tekniikka-asioihin
Nyt uuden kauden alkaessa tekniikan lajiryhmä haluaa korostaa kahta esillä ollutta tekniikka-asiaa:
LED –lisävalojen käytöstä on tullut kyselyjä. Trafin erivapauden mukaisesti kilpailuissamme saa käyttää lisäkaukovalonheittimiä, jotka poikkeavat määrän, valotehon ja hyväksynnän osalta asetuksen vaatimuksista. Liite J puolestaan määrittää, että rallikilpailuissa saa asentaa enintään kuusi lisävaloa (sumuvalot lasketaan mukaan) ja että niiden määrä on oltava parillinen.
Tämän vuoksi e-hyväksymätöntä LED -valaisinta voi kyllä käyttää, mutta tällöin jokainen LED –polttimo lasketaan omaksi valokseen.
Poikkeuksen tekee se, jos kyseinen valaisin on kokonaisuutena e-hyväksytty kaukovaloksi. Tällöin kyseinen valaisin luetaan yhdeksi valaisimeksi sen LED –polttimoiden lukumäärästä riippumatta. Tämä laskentatapa on sama, jota käytetään kansainvälisesti FIA:n kilpailuissa.
Tekniikan lajiryhmä haluaa myös muistuttaa vuodenvaihteessa muuttuneesta akkusäännöstä:
”Akun tyypin tulee olla ns. kuiva akku, mikäli se ei sijaitse moottoritilassa.”
Tämä sääntömuutos on FIA:n sääntömuutos ja se on voimassa ryhmissä N, A, R1-5, FIN N 4WD, ja F. Ryhmän FIN R 4WD osalta sääntö ei muutu, kuiva akku on jo aiemminkin vaadittu, jos akku sijaitsee ohjaamossa. Ethän sotke käsitteitä kuiva akku ja huoltovapaa akku. Jos akku voidaan asentaa kyljelleen, se on hyvä viite kuiva-akusta.
Akun muuttamiselle säännönmukaiseksi kuiva-akuksi annetaan tämä kevät aikaa. Pääkatsastajat ohjeistetaan korttimerkintään, jossa aikaa korjaukselle annetaan 31.5.2016 saakka.
Lisätietoja tekniikan lajipäälliköltä iiro.palmi@autourheilu.fi.