Uutiset
Tekniikan lajipäivä ( päätoimitsijakoulutus) Tampereella 22.11.2025
28.10.2025
Heli Korkeila – Ralliperheen vahva tekijä, joka tekee vapaaehtoistyötä rakkaudesta lajiin
28.10.2025
Toni Vilanderin kiitos suomalaiselle autourheiluyhteisölle
27.10.2025
AKK:n liittokokous Jyväskylässä: uusi puheenjohtaja, avoimuutta ja yhteistä suuntaa tulevaisuuteen
27.10.2025
Ilmoittaudu rallin lajipäivään 22.11.2025 Vantaalle
27.10.2025
Toni Vilander valittu AKK-Motorsport ry:n uudeksi puheenjohtajaksi
26.10.2025
AKK:n kouluttajat koolla yhteisen kehittämisen äärellä
25.10.2025
Hallitus käsitteli 23.10. kokouksessaan sarjasääntöjä ja viimeisiä sääntömuutoksia.
24.10.2025
Avoimuutta, keskustelua ja vastuullista johtajuutta – Olympiakomitean puheenjohtaja Petteri Kilpinen kiittää AKK:n toimintamallia puheenjohtajavaalissa
24.10.2025
Haetaan teknisiä valvojia kaudelle 2026 - hae rohkeasti mukaan
23.10.2025
Puheenjohtajaehdokkaan esittelyartikkeli - Mäenpää
7.10.2025
Tämä artikkeli on osa AKK-Motorsport ry:n puheenjohtajavaaleihin liittyvää viestintäsuunnitelmaa. Ehdokkaille on tarjottu mahdollisuus kirjoittaa oma artikkelinsa, jossa he voivat tuoda esiin taustaansa, ajatuksiaan ja tavoitteitaan puheenjohtajan tehtävään liittyen.
Hyvät liiton jäsenet,
Mielestäni puheenjohtajan tärkeimpiä asiakokonaisuuksia ovat talouden hoito, uuden kehittäminen sekä toiminnan ja hallinnon tehostaminen. Näiden kolmen avainteeman lisäksi olen nostanut kampanjassani tärkeänä esille jäsenistön, ja ennen kaikkea valitun edustajiston aktiivisemman osallistamisen sekä suomalaisen autourheilun tiekartan eli strategian jalkauttamisen.
Edellisten kirjeideni lyhyt yhteenveto puheenjohtajan roolista
Puheenjohtajan ylivoimaisesti tärkein tehtävä on yhdessä hallituksen kanssa varmistaa talouden kestävyys ja tasapaino pidemmällä aikavälillä. Talouteen liittyvät kysymykset ovat aina vaikeita koskivat ne sitten jäsenmaksujen suuruutta, investointien priorisointia tai uusien asioiden kehittämistä. Tärkeää on myös avoimempi kommunikointi perusteluineen siitä, miksi tiettyjä päätöksiä on tehty ja mitä niillä tavoitellaan. Hallinnon tehokkuus on ensiarvoisen tärkeää varmistamaan riittävä, mutta järkevä resurssointi suhteessa harrastuksiin, kilpailemiseen sekä hallinnon eli toimistomme tekemiseen.
Miksi en osallistu esillepanotoimikunnan paneelikeskusteluun?
Yleensä lajiliiton puheenjohtajavaaleissa esillepanotoimikunnan selkeään rooliin kuuluu arvioida hakijoiden tausta ja sopivuus valittavaan tehtävään, ja tehdä sisäisesti esitys liittokokoukselle. Minulle tuntemattomasta syystä, näin ei tässä vaalissa toimita, vaan on tehty päätös tuoda liiton sisäinen keskustelu julkisuuteen, jonne omasta mielestäni se ei kuulu, vaan avoin keskustelu tulisi käydä suoraan jäsenistömme kanssa. Puheenjohtajan rooliin kuuluu luonnollisesti myös ulkoinen sidosryhmävaikuttaminen, mutta tässä vaiheessa vaalia en hyväksy median mukaan ottamista. Toisekseen en ymmärrä miksi toisen lajiliiton puheenjohtaja on valittu haastattelemaan ehdokkaita median eteen. Tämäkin rooli kuuluisi kentälle, jossa ne päivittäiset haasteet ovat akuutisti esillä. Ymmärtäisin esimerkiksi jäsenistölle suunnatun keskustelevan virtuaalisen seminaarin autourheilun tulevaisuudesta, jossa ehdokkaat voisivat tuoda näkemyksiään esille ja vastata suoraan kysymyksiin jäsenistölle ja seuroille, jotka äänensä sitten antavat. Kolmanneksi Flying Finn TV on mielestäni täysin väärä alusta jakaa tietoa ehdokkaista. Streaming -palvelun tarkoitus on tuottaa näkyvyyttä ja elämyksiä maksaville asiakkaille eli sitä kautta ei saavuteta laajaa jäsenistöämme, jotka toimivat 18 lajin, 28.000 jäsenen ja noin 300 jäsenseuran aktiiveina.
Kokemuksiani kentältä
Olen saanut ilahduttavasti tavata monia jäseniämme ja keskustella avoimesti mitä haasteita ja ongelmakohtia tällä hetkellä koetaan, ja joihin toivotaan muutoksia. Riippuen lajista, usein esille nousseet teemat käsittelevät vapaaehtoistyön katoamista, toimistomme palvelualttiuden puutetta, liiton tietojärjestelmän ongelmia, kilpailemisen ja harrastamisen kalleutta, kestävän kehityksen tuomia haasteita, sekä viranomaissuhteita. Kaikki ovat asioina ensiarvoisen tärkeitä ja näiden ratkomiseen tarvitaan puheenjohtajan lisäksi aktiivinen ja vastuuntuntoinen hallitus, joka ajaa koko Suomalaisen autourheilun parasta. Lisäksi koen, että kommunikaation ollessa puutteellista eikä kaksisuuntaista, monet asiat leviävät huhuina sosiaalisessa mediassa ilman totuuden häivää. Meidän tulee yhdessä parantaa jokaisella osa-alueella, joten työtä riittää jatkossakin.
Yhteenvetona
Juuri sinun kantasi ja äänesi ratkaisee mihin suuntaan ja millä resursseilla Suomen menestyneintä urheilua ja paljon harrastettua lajiamme kehitetään. Muistetaan, että äänestämällä jäsenistö valitsee liittovaltuuston ja hallituksen edustamaan ja kehittämään toimintaamme. Puheenjohtajan tehtävä on ihmisten johtaminen, ja yhdessä hallituksen kanssa varmistaa, että tiekarttamme eli strategia, liiketoimintasuunnitelmat ja budjetit asetetaan ja seurataan niin, että meillä on jatkossakin lajiliitto, jonka tekemiseen voimme olla entistä tyytyväisempiä.
Pasi Mäenpää
puheenjohtajaehdokas
Yhteystiedot

Katja Lindman
Viestintäpäällikkö
044 7360 325
katja.lindman@autourheilu.fi
