Uutiset
Kutsu kartingharrastajille ja vanhemmille: Tervetuloa Karting SM -tiedotustilaisuuteen
8.12.2025
Hallituksen vuoden viimeisen kokouksen kuulumiset
5.12.2025
Offroadin harrastajakysely kaudesta 2025
5.12.2025
Jokkis seniorimestaruus 2026 järjestäjä päätetty
4.12.2025
AKK:n toimitusjohtaja siirtyy uusiin tehtäviin – työ suomalaisen autourheilun vahvistamiseksi jatkuu
4.12.2025
Lisenssikauppa kaudelle 2026 on avattu
4.12.2025
Haetaan teknistä valvojaa Crosskart SM sarjaan kaudelle 2026
4.12.2025
EM-talvirallia suunnitellaan Itä-Suomeen – talousvaikutukset miljoonia euroja
3.12.2025
Säännöt kaudelle 2026 on julkaistu
3.12.2025
Driftingin lajiryhmä valittu - uusia panostuksia lajin kehittämiseen
2.12.2025
Jyväskylän Suurajojen isä Pentti Barck in memoriam
18.12.2015
Jyväskylän Suurajojen isänä suomalaiseen autourheiluhistoriaan jäävä Pentti Barck on poissa. Hän kaatui 26.11. kotonaan äkilliseen sairauskohtaukseen 87-vuoden iässä.
Kuten tiedetään, Suurajojen synty juontaa juurensa Hangon Ajon yhteydessä käytyihin keskusteluihin, joissa kiteytyi halu järjestää Suomessa rallikilpailu Monte Carlosta opitun mallin mukaan. Keskeiseksi toimeenpanijaksi astui silloin Pentti Barck, jolla hotelli Jyväshovin isäntänä oli hyvät edellytykset viedä hanketta eteenpäin.
Barckin perhe oli itse asiassa lähtöisin nimenomaan Hangosta, mutta juurtui 1930-luvulla Jyväskylään luotsaamaan Jyväshovia. Pentti Barckin isän kuollessa 1945, ei poika ollut vielä edes täysi-ikäinen noustessaan paikan johtohahmoksi. Jatkosotaan hän silti oli ehtinyt osallistua vapaaehtoisena.
Menestyvä Jyväshovi ja sen ympärille syntyneet yritykset, mm. Asemahotelli, antoivat nuorelle miehelle mahdollisuuden matkustaa, seikkailla ja kokeilla. Pentti Barck osallistui useamman kerran Monte Carlo Ralliin ja luonnollisesti myös Suurajoihin. Kalusto oli yleensä korskeaa: Mercury, Ford Comet, Jaguar XK 120, jne. Hän houkutteli rallin pariin myös serkkunsa Pauli Toivosen.
Pentti Barckin edesottamuksia leimasi elämännälkä. Hän toi mukanaan matkoiltaan monenlaisia kansainvälisiä vaikutteita, muun muassa uusimpia äänilevyjä, koska halusi kansainvälisten trendien näkyvän Jyväshovissa. Musiikki vetosi vahvasti mieheen, jonka harrastuksiin kuului jopa kilpatanssi.
Jyväshovi toimi 1960-luvun loppuun asti myös Suurajojen kilpailukeskuksena ja Barck pyrki aktiivisesti edistämään kisan kansainvälistymistä. ”Minulta kysyttiin usein, että mistä ne rahat ulkomaisten kilpailijoiden houkutteluun tulivat. Vastasin suoraan, että Jyväshovistahan ne”, hän kertoi joitakin vuosia sitten.
Ehkä huomattavin Pentti Barckin ”maahantuomista” asioista oli vesihiihto. Hän toimi pitkään sen kansallisen lajiliiton puheenjohtajana eikä ole sattumaa, että lajin johtava seura Suomessa oli Jyväskylän Vesiurheiluklubi. Jääkiekko oli rantautunut Suomeen jo 1920-luvulla, mutta 1940-luvun lopulla Pentti Barck näytteli isoa roolia sen iskostumisessa Jyväskylän liikuntakulttuuriin.
Autot ja autoilu oli kaiketi silti harrastuksista läheisin ja ainakin pitkäaikaisin. Pentti Barck taittoi auton ratissa yhteensä kuusi ja puolimiljoonaa kilometriä. Elämänsä aikana hän ehti omistaa 68 autoa, eikä siihen lukuun ole laskettu mukaan Jyväshovin omistuksessa olleita ajoneuvoja.
Niin ulkoiselta olemukseltaan kuin mielenlaadultaan Pentti Barck oli kuin englantilaisten suosiman ”sportsman”-käsitteen ruumiillistuma. Vielä ikämiehenäkin jäntevänä, kilpailuhenkisenä ja jossain määrin veijarihenkisenä hän onnistui tekemään vaikutuksen aina uusiin sukupolviin. Sellaisen ihmisen poismeno tulee yllätyksenä hänen ikävuosiinsa katsomatta.
Teksti: Esa Illoinen

