Lajit - Autosuunnistus

 

Autosuunnistus (AS) kantoi ennen nimeä suunnistus- ja tarkkuusajo (ST). Aikojen saatossa lajin luonne on muuttunut entistä vauhdikkaammaksi, mutta kehityksestä huolimatta AS:n pariin on yhä edelleen varsin helppoa tulla: tarvitaan vain katsastettu henkilöauto, kaksi innokasta harrastajaa ja muutama kymppi rahaa.

Juoksusuunnistuksesta AS eroaa merkittävästi siinä, että kilpailijapari yrittää pysyä koko ajan ratamestarin suunnittelemalla reitillä. Autosuunnistuksessa ei etsitä tiettyjä rastipisteitä, sillä suunnistusta kontrolloivien rastien paikat ovat salaisia. Ajettavaksi tarkoitettu kilpailureitti on painettu karttojen päälle asetettaville kuultopapereille tai reittikuviot on painettu värillisinä karttoihin.

Kilpailureitti on jaettu pisteväleihin, joilla käytetään eri mittakaavoissa (1:5 000, 1:10 000, 1:20 000 ja 1:50 000) olevia kartanpaloja. Kartat on sommiteltu A5- tai A4-kokoisille karttapohjille. Pisteväleille ilmoitetaan myös suoritusajat ja/tai keskinopeusvaateet. Aikataulun noudattamista tarkkaillaan aikatarkastusasemien avulla.

Karttojen tarkkuus vaihtelee tapahtuman luonteen, luokkatason ja maaston mukaan. Tarkimmat kartat ratamestari on tehnyt itse mittakaavaan, jossa voidaan vaatia jopa viiden metrin tarkkuutta. Suunnistusosuudet ajetaan pikkuteillä, metsäpoluilla, teollisuusalueilla ja hiekkamontuissa.

Koska reitin varrelle sijoitettujen suunnistusasemien kadottamisesta sakotetaan huomattavasti enemmän kuin aikarikkeistä, suunnistus on lajin alkuvaiheessa selvästi ratkaisevammassa osassa kuin vauhdinpito.

Koska kilpailuja ei ajeta suljetuilla alueilla, kuljettajalla pitää tietysti olla ajokortti, mutta kartanlukija voi olla alle ajokortti-ikäinen. AS sopii näin ollen esimerkiksi loistavasti perheharrastukseksi. AS-harjoitusajoihin tai -kilpailuihin osallistuminen ei edellytä minkään tutkinnon suorittamista tai kuulumista autourheiluseuraan. Parin osanottomaksu on harjoitusajoissa noin 10 euroa ja kalenterikilpailuissa noin 30 euroa. Harjoitusajoissa ei kisabudjettia kasvata osanottomaksun lisäksi kuin bensakulut, mutta oikeissa kilpailuissa kilpailijalla pitää olla lisenssivakuutus.

Ennen ensimmäistä AS-kokeilua kannattaa osallistua joko erityiseen aloittelijakoulutustilaisuuteen tai kysellä ohjeita lajin harrastajilta. Yhden autosuunnistuskokeilun perusteella ei ole syytä tehdä päätöstä lajin puolesta tai sitä vastaan, sillä jokainen harjoitus eroaa edellisestä ja tuo esiin uusia asioita.

Autosuunnistuksen harjoitusajoja, harjoitusajosarjoja ja kalenterikilpailuja järjestetään eri puolilla Suomea. Tietoa autourheilusta ja autosuunnistukseen liittyvistä asioista saat tältä sivustolta, ottamalla yhteyttä oman paikkakuntasi autourheiluseuraan tai www.autosuunnistus.net

Design Mainostoimisto Ajaton Oy