Uutiset
Flying Finn Tour tapahtuma lauantaina Kiuruvedellä
5.6.2025
Pilotti kevennetystä kansallisen tason rallikilpailusta
4.6.2025
Toni Vilander ehdolla AKK-Motorsport ry:n puheenjohtajaksi
3.6.2025
AKK:n toimisto suljettu keskiviikkona 4.6.2025
3.6.2025
Offroad haastaa, yhdistää ja koukuttaa – teknistä tarkkuutta, kallioseikkailuja ja vahvaa yhteishenkeä
3.6.2025
Tiedoksi: AKK-Motorsport ry:n ylimääräinen liittokokous 28.6.2025
30.5.2025
Historic Rally Trophy-sarjan kilpailukalenteri kaudelle 2026 on julkaistu
30.5.2025
Traficom päivittänyt kilpailukäyttöön haettavan siirtoluvan ohjetta
29.5.2025
AKK:n hallituksen toukokuun kokous - Sääntökokous ja ajankohtaiskatsaus
26.5.2025
Tänä viikonloppuna 23.-25.5. on FlyingFinn.tv:ssä luvassa jotain todella erityistä – käynnissä todellinen autourheilun superviikonloppu!
23.5.2025
Historic-lajiryhmän kokous 29.1.
8.2.2015
Paikalla: Juha K Liukkonen (pj.), Petteri Sappinen, Jari Tabell, Sakari Kuikka, Tuomas Vaaranta ja Janne Levänen (sihteeri).
Järjestäytyminen ja kokoukset 2015
Varapuheenjohtajaksi valittiin Jari Tabell ja lajiryhmän sihteeriksi Janne Levänen.
Kokousaikataulu
1/2015 29.1., 2/2015 maaliskuu 2015, 3/2015 toukokuu, 4/2015 elokuu ja 5/2015 lokakuu. Päivämäärät tarkentuvat lähempänä ajankohtaa.
Tasanopeus ja ongelmat
Tasanopeuskilpailuista on julkaistu tiedote AKK:n nettisivuilla (lue tiedote tästä).
Tasanopeusluokan määrittely HRT-sarjan kilpailuiden säännöissä ja luokkajaoissa on ollut harhaan johtavaa (kilpailun ulkopuolinen).
Sääntömuutokset 2015
Kauden 2015 Sääntökirjaan on tehty korjaus seuraavaan kohtaan Liite K, Liite XI kohta 2.1.3 Kuristimet (s. 441):
2.1.3. Kuristimet
Ahdettujen J2-ikäkauden autojen tulee olla varustettu imuilman kuristimilla seuraavasti:
- Ryhmä N kuristimen sisähalkaisija enintään 36mm.
- Ryhmä A kuristimen sisähalkaisija enintään 38mm.
Asennus ikäkauden liite J mukaisesti.
Tekniikka kyselypalsta/foorumi
On ilmennyt tarvetta tarjota harrastajille mahdollisuus esittää historic-tekniikkaa ja -sääntöjä koskevat kysymykset keskitetysti johonkin osoitteeseen esim. sähköpostitse. Valmistellaan kyselylomake "Survey pal"-ohjelman pohjalle, kyselylomake linkitetään AKK:n nettisivuille Historic-lajiryhmä osion alle. Järjestely pyritään saamaan toimintakuntoon mahdollisimman pian. Kyselylomakkeen valmistelevat Janne Levänen ja Petteri Sappinen.
Ikäkausi J2-ongelmat ja kysymykset FIA:lle
On herännyt paljon kysymyksiä liittyen ikäkauden J2-autojen rakentamisesta ja varusteista. Osittain samat kysymykset koskettavat myös ikäkauden J1-autoja.
Ikäkausitodisteiden pätevyys rata vs. ralli, asfaltti vs. sora vs. lumi, mm. käytettävien vannekokojen määrittely.
Miksi autojen täytyy olla aina ikäkauden viimeisen vuoden sääntöjen ja liite J:n mukaisia? Esim. vanhojen tehdasautojen passitus ei ole mahdollista (sääntömuutokset ikäkauden sisällä).
Verhoilut N-ryhmän autoissa, onko oltava kuten ikäkaudella?
Iskunvaimentimet ikäkaudella?
Elektroniikka ikäkaudella?
Eri Euroopan maissa ajettujen mestaruussarjojen vanhojen autojen passittamisen ongelmat. Useissa maissa on luokat ovat pohjautuneet FIA A-ryhmän sääntöihin, mutta jokaisessa sarjassa on ollut omat tarkennuksensa.
Olemme lähestyneet FIA:a, näiden asioiden tiimoilta ja toivomme FIA:n kannanottoa mahdollisimman pian. Harrastajia joilla on tämän ikäkauden autoja rakenteilla ja haluavat vastauksia, suositellaan odottamaan ja seuraamaan AKK:n ja FIA:n tiedotteita.
Historic-tekniikkapäivä
Järjestetään huhtikuussa 2015. Paikka ja ajankohta tarkentuu lähempänä.
Historic-ralli, tulevaisuuden suunnittelua
Pyritään löytämään yhteistyökumppani järjestämään yhdessä HRCF:n kanssa pelkästään historic-autoille tarkoitettu ralli. Kyseisen rallin konsepti pyritään saamaan historic-harrastajille sopivaksi. Mukaan nuotitettavat ja nuotittamattomat luokat sekä tasanopeus. Tavoitteena luoda historic-ralliharrastajille oma joka vuotinen hieno tapahtumansa, kuten historic-rataharrastajien Historic Grand Race.
2015 HRT-sarjan tekninen tarkastus/kohteet
HRT-sarjan osakilpailuissa tullaan seuraamaan autojen sääntöjen ja luokituksien mukaisuutta. Tarkastettavat kohteet määritellään historic-lajiryhmän toimesta. Tarkastukset suoritetaan osakilpailuissa AKK:n pääkatsastajan valvonnan alla. Tarkastukseen valikoituu autoja kauden aikana mahdollisuuksien mukaan useista eri ikäkausista ja luokista. Pääsääntöisesti tarkastukseen valikoituu aina kyseisen luokan 3 parasta autoa, mutta myös muita autoja voidaan tarkastaa. Teknisessä tarkastuksessa autoista tarkastetaan vain lajiryhmän ennalta määrittelemät kohteet.
Kauden 2015 aikana autoista tarkastetaan mm. seuraavia asioita:
Akselistot ja rakenteet
Akselistojen mittaus (akseliväli, raideleveys)
Osakokonaisuuksien tarkastus (perä, vaihteisto ym.)
Sylinteritilavuus/iskunpituus
Jarrut
Välitykset (vaihteisto+perä)
Ohjaukset
Korirakenteet ja muutokset
Lisätietoja ja palaute: lajipäällikkö Janne Levänen, 050 522 6653, janne.levanen@autourheilu.fi