Rallin Lajiryhmän kokous 13.5.2016

17.5.2016

« Takaisin

Paikalla olivat Markus Silfvast (pj.), Timo Rintakoski, Hanna Valonen, Merja Rauta, Toni Mäkinen ja Henrik Frank (esittelijä). Lisäksi paikalla AKK:n hallituksesta Nina Suvanto.

Kokouksessa perjantaina 13.5.2016 käsiteltiin seuraavia asioita:

SÄHKÖPOSTILLA KÄSITELTYJEN ASIOIDEN TOTEAMINEN

Anomus käyttää nuotteja 0-autotehtävissä Tuuliruusu Mäntsälä-rallissa

Käsiteltiin anomus koskien mahdollisuutta käyttää nuotteja (kuljettaja Mikko Lehessaari-Reeta Hämäläinen) 0-autotehtävissä.

Lajiryhmän päätös: Lajiryhmä myönsi luvan nuottien käyttöön.

Senioreiden lisäluokan myöntäminen TeijoTalot-ralliin

Järjestäjä teki anomuksen ajattaa kilpailussa sarjasääntöjen vastaisesti luokka A- ja B-juniorikilpailijoille, jotka ikänsä puolesta ovat seniorikilpailijoita.

Lajiryhmän päätös: Hyväksyttiin anomus.

Audi S1-auton käyttö VIP-autona Defa-rallissa

Käsiteltiin anomus ajattaa VIP-autona B-Ryhmän sääntöjen mukaista Audi Quattro S1-autoa VIP-autona. Kyseinen auto on FIA Liite K:n ”kiellettyjen autojen” listalla, näin ollen sen käyttö ei ole mahdollista VIP-autona, koska auton tulee olla rallin sääntöjen mukainen.

Lajiryhmän päätös: Myönnettiin lupa auton käyttämiselle näytösajossa FIA:n Sporting Coden ja Liite K:n mukaisesti. Todettiin että auton käyttö on nimenomaan näytösluonteinen, ja kuljettajan tulee ajaa sen mukaisesti. Lisäksi autosta pitää selkeästi ilmetä että kyseessä ei ole etuauto, vaan se suorittaa ainoastaan näytösajoa.

PALAUTE HALLITUKSELTA JA/TAI MUILTA LAJIRYHMILTÄ

Palaute Tekniikan Lajiryhmän kokouksesta 2/16

Pyydetään tarkentamaan Ralli SM-sarjasääntöjen luokan 7 määritelmä

Lisäksi pyydetään lajiryhmältä selkeä linjaus vastaavanlaisen luokan käytöstä kansallisissa rallikilpailuissa.

Lajiryhmän vastine ja päätös: Todettiin että kyseiseen luokkaan voi osallistua vain ja ainoastaan autotehtaan toimesta luokiteltuja tai luokitusprosessissa olevia autoja, korostaen että auton pitää olla autotehtaan (Tai autotehtaan valtuuttaman alihankkijan) toimesta kilpailuun ilmoittamana. Tähän kuuluu mm. WRC-autot sekä mm. luokitusprosessissa olevat R5-autot.

Lisäksi muiden maiden kansallisilla luokituksilla (kaikki autot, jotka eivät mahdu Liite J:n tai kansallisten tekniikkasääntöjen alle) olevat autot voidaan ottaa mukaan omana luokkanaan, mutta näissä tapauksissa aina omana luokkanaan ja näihin luvan antaa aina AKK:n rallin lajiryhmä.

Lisäksi kyseiset autot eivät näy yleiskilpailun tuloksissa.

Tiettyjen FIA R2-luokiteltujen autojen (Citroen C2 R2) luokitusten päättyminen ja niihin sallittavien kansallisten muutosten määrittäminen

Lajiryhmän vastine: Pyydetään tekniikan lajiryhmää määrittämään tarvittavat kansalliset muutokset, että kyseiset autot voivat kilpailla luokassa SM3 myös tulevaisuudessa.

Palaute AKK:n hallituksen kokouksesta 4/16

Hallituksen päätös: Lajiryhmän jatkotyöskentelyssä nuorten nuottikisojen mahdollistamiseksi suositellaan käytettäväksi nykyistä nuorten luokan ikärajaa ja nykyistä nuorten luokan kalustoa ilman SM arvoa tms. eli lisäluokkana.

Lajiryhmän vastine: Asiaan on pyydetty kirjallinen kommentti AKK Driver Academy:n rallin päävalmentaja Tuomo Nikkolalta.

Todettiin että mahdollinen nuorten luokan kuljettajien nuotittaminen on sääntöteknisesti hankalaa ottaen huomioon nykyinen sääntö koskien B-junioreiden nuotittamisesta. Kyseessä on selkeä ristiriita.

Keskusteltiin myös yleisesti lisenssiluokista ja niiden rakenteesta ja niiden mahdollisesta muuttamisesta aikaisintaan kaudelle 2018. Sitä ennen asia pitää selvittää huolellisesti.

Lajiryhmän päätös: Lajiryhmä jalkautuu 14.5. ajettavaan Nuorten Cupin osakilpailuun TeijoTalot-ralliin ja käy kilpailupaikalla keskustelua nuorten-luokan kilpailijoiden kanssa mahdollisen nuotituksen osalta.

Asia halutaan selvittää huolella. Keskusteltiin alustavasti mahdollisuudesta kokeilla asiaa tulevalla kaudella jossain valikoiduissa kilpailuissa, mutta asian suhteen ei tehty mitään lopullista päätöstä.

Lajiryhmä haluaa myös todeta, että nykyinen nuorten-luokan järjestelmä toimii positiivisesti ja luokka on kasvanut koko ajan.

SEYRANTARAPORTIT

Käytiin läpi talvikauden rallien seurantaraportit.

SÄÄNTÖASIAT

Todettiin että lopulliset sääntömuutokset kirjataan kokouksen jälkeen ja käsitellään sääntömuutokset sähköpostilla.

Lajiryhmän päätöksen mukaan kaikki sääntömuutokset kirjattava toukokuun loppuun mennessä.

Aloitetaan keräämään sääntökirjapäivitykset heti alkavan viikon alussa.

Esille tulleita asioita:

  • Reittikartan määritys uusiksi (mitä tarvitaan ja mitä ei)
  • Reitin julkaisu vasta kun kilpailun säännöt on julkaistu, mikäli reitti julkaistaan ennakkoon
  • VIP-kuljetettavien määrät
  • Väliturvapisteen väkimäärä
  • Seurakilpailujen pelastuskalusto

Muut asiat käsitellään sähköpostilla.

Erivapausanomus kilpailunumeroista – Lahden UA

Keskusteltiin Lahden Urheiluautoilijat ry:n anomuksesta käyttää nykyisistä säännöistä poikkeavaa numerotarraa.

Lajiryhmän päätös: Myönnetään järjestäjälle mahdollisuus käyttää lajisäännöistä poikkeavaa kilpailunumeroa, mutta järjestäjän tulee tarkkaan määritellä, minkälainen kilpailunumero on, ja se on ilmoitettava kilpailun säännöissä.

Lisäksi järjestäjän tulee raportoida lajiryhmälle mitkä on numeron konkreettiset hyödyt/haitat.

Katsastuksen toteutus kilpailun lähdössä

Keskusteltiin ongelmista, joita on havaittu kilpailun lähdössä toteutettavissa katsastuksissa.

Lajiryhmän päätös: Todettiin että katsastus voidaan toteuttaa myös tällä tavalla, mutta kilpailun järjestäjän ja sen katsastushenkilöstön tulee varmistaa että katsastukseen tulee olla tarvittava määrä tilaa sekä riittävä määrä henkilökuntaa.

KALENTERIASIAT

Lajiryhmän päätös ja esitys AKK:n hallitukselle ja Ralli SM:n osalta Rallin sarjatyöryhmälle.

Ralli SM

Todettiin että AKK:n Rallin Sarjatyöryhmä päättää Ralli SM-osakilpailut kokouksessaan 14.6.

Rallin Suomen Juniorimestaruus

11.2.                   Kemi Ralli (Vaatii vielä vahvistuksen seuralta)

4.3.                      53. RSJM Pohjola-Ralli

20.5.                   Kaasujalka-ralli, Raisio

19.8.                   Koillis-Savo ralli, Kaavi

23.9.                   Riihivuori-ralli 

F-Rallisarja

Heinolan UA:n edustaja Hanna Valonen poistui kokouksesta F-Rallisarjan osakilpailujen käsittelyn ajaksi.

14.1.                   Liminka Ralli

4.2.                     Jari-Pekka Ralli, Heinola

25.2.                   Tengtools Ralli, Kitee

10.6.                   4. Toivakka-Ralli

9.9.                   Kaakkois-Ralli

14.10.                 Lapua Ralli

Historic Rally Trophy

21.1.                   Historic Ralli, Valkeala

11.2.                   Seurahuone-ralli, Savonlinna

4.3.                     Hankiralli

13.5.                   TeijoTalot-ralli, Salo

16.-17.9.             Pohjanmaa-ralli

30.9.                   Rantaralli, Naantali                   

MUUT ASIAT

F-Rallisarjan promootiohakemukset

Todettiin että neljä eri tahoa haki määräaikaan mennessä kauden 2017-2018 F-Rallisarjan promootio-oikeuksia.

Lajiryhmän päätös: Todettiin promootiohakemukset. Hakemukset olivat lajiryhmän julkaiseman promootiohaun mukaisia, mutta samalla lajiryhmä toteaa että hakemuksista ei ilmennyt mitään sellaista, joka yksittäisenä parantaisi sarjan nykyistä konseptia selkeästi parempaan suuntaan tulevaisuudessa.

Lajiryhmän päätös ja esitys hallitukselle: Lajiryhmä esittää että sarjalle ei oteta ulkopuolista promoottoria, vaan sarjaa pyöritetään jatkossakin AKK:n Rallin Lajiryhmän alaisuudessa.

Lajiryhmä toteaa F-Rallisarjan osalta seuraavat faktat:

  • Sarja on saanut positiivisen vastaanoton kilpailijoilta, hieman epäröivän sarjan aloituksen jälkeen
  • Järjestäjät ovat kokeneet sarjan positiivisena
  • Nykyisellään sarjan viestintä on ollut tehokasta ja onnistunutta
  • Sarjalle luotiin uusi ilme, joka on ollut onnistunut ja siitä halutaan pitää jatkossa myös kiinni

Kaudelle 2017 kehitettävät asiat:

  • SoMe-näkyvyyden parantaminen
  • Netti TV:n jne. toteuttaminen
  • Sarjan tuotteistaminen, myynnin ja markkinoinnin parantaminen
  • Edelliseen viitaten sarjapalkintoihin panostaminen

KOKOUSAIKATAULU 2016

Seuraava kokous 2.9. klo 17.00 Riihimäellä.

 

Design Mainostoimisto Ajaton Oy